Veiligheid - Openbare orde en veiligheid
Onder dit taakveld vallen o.a. openbare orde, sociale veiligheid en leefbaarheid. Ons streven is dat iedereen in de gemeente Maashorst zich veilig kan voelen. Dit draagt ook bij aan een prettige woon- en leefomgeving in de zes kernen (Odiliapeel, Reek, Schaijk, Uden, Volkel en Zeeland). We blijven actief om dit verder te verbeteren. Meer zichtbare aanwezigheid van politie en BOA’s in de wijken is belangrijk. Net als een goede interactie met bewoners en ketenpartners.
Voor een optimaal veilig gevoel is het ook van belang om de aanpak van de ondermijnende criminaliteit verder vorm te geven, de verbinding tussen de taakvelden zorg en veiligheid te verstevigen en de evenementenveiligheid te optimaliseren.
Ontwikkelingen
Prioriteitstellingen op veiligheidsgebied
Ons beleidskader wordt gevormd door de Integrale Veiligheidsplannen (IVP) 2019-2022. In 2021 hebben Uden en Landerd samen een onderzoek uitgevoerd naar het veiligheidsgevoel bij inwoners en bedrijven. De resultaten daarvan vormen één van de pijlers voor het op te stellen Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. Ambities, doelen en prioriteiten worden in samenspraak met de gemeenteraad opgesteld. Hierbij wordt ook rekening gehouden met landelijke en regionale ontwikkelingen en de inbreng van ketenpartners en professionals.
Bij het opstellen van het IVP 2023-2026 wordt in ieder geval aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:
1. Zorg en Veiligheid
De beleidsvelden zorg en veiligheid hangen steeds meer samen. De oplossing van veiligheidsproblematiek ligt vaak in een gezamenlijke pro-actieve aanpak vanuit preventie en repressie. Zware casuïstiek, woonoverlast, jeugdoverlast, radicalisering, verwarde personen en nazorg ex-gedetineerden zijn hier voorbeelden van. De problematiek neemt toe in aantal en complexiteit. Er spelen vaak meer problemen die in combinatie met elkaar een explosieve situatie vormen.
Het plan is om een programma op het terrein van zorg-veiligheid te realiseren, waarin de ambities en doelen een concretere vertaling krijgen.
2. Jeugdoverlast
Jeugdoverlast komt en daalt in golfbewegingen en verplaatst zich van tijd tot tijd. Onze integrale en pro-actieve aanpak, samen met jeugdagent, jongerenwerk en de jeugdboa’s, heeft ervoor gezorgd dat de jongeren meer in beeld zijn en dat er een meer persoonsgerichte aanpak mogelijk is. Dit bouwen we verder uit door steeds meer en verschillende partners in de aanpak te betrekken. Denk hierbij aan de politie, jeugdwerk, bureau halt, de jeugdbescherming, reclassering, voogden en zorgverleners.
3. Integrale handhaving en ondermijnende criminaliteit
Wij bestrijden onder andere opiumzaken, drugsgerelateerde feiten en adresfraude met integrale handhaving. Dit wordt voortgezet, waarbij ook aandacht is voor de digitalisering. Speciale aandacht gaat uit naar het toekomstbestendig maken van recreatieparken en daarmee het aanpakken van misstanden, zoals ondermijning, illegale bewoning, bouwgevaarlijke situaties en verloedering.
Dit jaar gaat het interventieteam Maas en Leijgraaf van start, dit is een samenwerking met Land van Cuijk. Het doel is het versterken van de informatiepositie en de interventiekracht van de beide gemeenten.
Binnen de integrale handhaving is specifiek aandacht voor het illegaal crossen in het natuurgebied De Maashorst. Samenwerking met politie en SSIB moet leiden tot het terugdringen van de overlast en de vernielingen die door de motorcrossers wordt veroorzaakt. Ook is de aanpak erop gericht om de geluidsoverlast die illegaal crossen veroorzaakt aan te pakken.
4. Veilige Publieke Taak
Het tegengaan van agressie en onveiligheid voor bestuurders en ambtenaren bij de uitoefening van hun functie. De verruwing van de samenleving en de verandering van omgangsvormen, vraagt om weerbaarheid van functionarissen en om heldere richtlijnen over wat wel en niet acceptabel is.
5. Prioriteiten Regionaal Veiligheidsplan
De prioriteiten uit het Regionaal Veiligheidsplan Oost-Brabant krijgen een plaats in ons gemeentelijk Integraal Veiligheidsplan. Denk aan ondermijnende criminaliteit, maatschappelijke onrust, prostitutie en mensenhandel, radicalisering en polarisatie, cybercrime en cybersecurity en een veilige woon- en leefomgeving.
Evenementen en horeca
Het houden van evenementen heeft door de coronacrisis onder druk gestaan. We verwachten dat het evenementenlandschap, onder voorbehoud van de ontwikkelingen rondom de coronacrisis, verder normaliseert. Ditzelfde geldt ten aanzien van de horeca. We stellen een voorstel op tot herijking en harmoniseren van het evenementenbeleid in 2023.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Een veilige woon- en leefomgeving, waar de bewoners zich prettig voelen.
Een integrale kijk op (de prioriteiten van) veiligheid en een aanpak van veiligheidsproblemen vanuit een integrale aanpak en met betrokkenheid van de inwoners.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / Onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Maken Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. | 2022 | ![]() |
We gaan een nieuw integraal veiligheidsplan maken dat volgend jaar zijn beslag zal krijgen en aan de raad zal worden voorgelegd. |
2. | Maken programma zorg en veiligheid. | 2022 | ![]() |
We zijn op dit moment het maken van het programmaplan aan het voorbereiden deze moet in 2023 gereed zijn. |
3. | Verstevigen buurtpreventie en realiseren sluitend netwerk buurtwhatsapp. | ![]() |
Is een lopend proces wat continue de aandacht heeft. | |
4. |
Inzet groen BOA in natuurgebied De Maashorst. |
![]() |
In de gemeente Maashorst werken we met twee verschillende soorten BOA’s, de blauwe en de groene BOA. De groene BOA wordt meer ingezet in natuurgebieden. | |
5. | Deelnemen aan gezamenlijk integraal interventieteam Maas en Leijgraaf. | ![]() |
Het interventieteam Maas en Leijgraaf is een nieuw op te richten samenwerking met Land van Cuijk. | |
6. | Informatiepositie gemeente versterken. | ![]() |
Op dit moment kunnen we niet inzetten op het versterken van de informatiepositie i.v.m. het ontbreken van personele capaciteit. | |
7. | Intensivering samenwerking in de regio en in Basisteam Maas en Leijgraaf. | ![]() |
Dit is een lopend proces wat continu de aandacht heeft. | |
8. | Harmoniseren beleid en regelgeving. | ![]() |
Dit is een lopend proces wat continu de aandacht heeft. Een aantal processen zullen voor 2023 gereed zijn en een aantal voor 2024. | |
9. | Project Vitale Toekomstige Vakantieparken (Landerd). | 2022 | ![]() |
Het project is nog in uitvoering en er wordt gekeken naar uitbreiding van het project. |
10. | We maken een actieplan in het kader van Veilige Publieke Taak. | 2023 | ![]() |
Samen met de afdeling HR wordt de implementatie van het 10-puntenplan voorbereid. Deze moet in 2022 gereed zijn |
11. | Om de doelen van integrale handhaving en ondermijning vorm te geven, ontwikkelen we een plan integrale handhaving en ondermijning geënt op aanpak van stevige normoverschrijdende en ondermijnende criminaliteit. Doelen:
|
![]() |
Samen met de regio, de samenwerkingspartners en het RIEC werken we er continue aan om tot een betere aanpak van ondermijning te komen. | |
12. | Inhaalslag plegen op het verlenen van exploitatievergunningen droge horeca/bibob-onderzoeken en monitoren noodzaak nadere maatregelen in kader van ondermijning. | ![]() |
Dit is een lopend proces, er moeten nog processen geharmoniseerd worden. | |
13. | Bevorderen van awareness voor de veiligheid bij de inwoners, de participatie van inwoners en de inzet van buurtpreventie ter verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in de wijken. | ![]() |
Dit is een lopend proces wat continu de aandacht heeft. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf
- Veiligheidsoverleg en districtelijk driehoeksoverleg
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.