Schulden voorkomen
Wat willen we bereiken?
We hebben vorm gegeven aan de nieuwe vorm van schuld dienstverlening. Het aantal aanvragen lijkt te stabiliseren en door de nieuwe manier van werken halen we de wettelijke termijnen waarop een aanvraag behandeld moet zijn. Werkloosheid kan een druk leggen op toenemende schuldenlast. Immers afbetalen is moeilijk. Om mensen met schulden te helpen, wordt op basis van integrale vraagverheldering een traject uitgezet dat gericht is op het voorkomen van een verdere stijging van de schulden en het verkrijgen van evenwicht tussen inkomsten en uitgaven.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Ontwikkeling en implementatie techniek keukentafelgesprek
- Uitbreiding capaciteit voor begeleiding van cliënten met schulden
Wat gaan we realiseren in kengetallen?
Prestatie-indicator | Elke cliënt wordt binnen 1 week na melding uitgenodigd voor een gesprek en binnen 4 weken is een plan van aanpak voor de cliënt gereed. Per 1 juli 2012 is de nieuwe Wet Gemeentelijke Schuld-hulpverlening ingevoerd en gelden de volgende nieuwe termijnen:
|
Werkelijk 2012 |
Aantal cliënten 2012: 235
(*) onder voorbehoud i.v.m. wijziging termijnen en informatiebron. |
Prognose 2014 |
Aantal cliënten 2014: 235
|
Informatiebron | Administratie Sociale Zaken (Alegro) |