Analyse jaarrekeningresultaat 2018
Onderwerp | Resultaat | ||
Milieu en duurzaamheid | |||
In 2018 hebben, mede door de sterke economische groei, diverse ontwikkelingen plaatsgevonden waaronder extra toetsingen op het gebied van volksgezondheid, nieuwe energie-audit beoordelingen bij bedrijven, voldoen aan de Verordening natuurbescherming, extra AMvB behandeling bij de ODBN ondergebracht, asbest beoordelingen en toezicht in verband met de toekomstige verwijderingsverplichting, klachtbehandeling bij de ODBN ondergebracht en deelname aan het provinciale project Intensivering Toezicht veehouderijen project (nadeel € 142.000, waarvan € 77.000 structureel). |
€ | -142.000 | N |
Uitkeringen levensonderhoud | |||
Voor een bijstandsuitkering, Ioaw, Ioaz, Bbz en loonkostensubsidie kan een aanvraag op basis van de Participatiewet worden ingediend. Het aantal aanvragen c.q. toekenningen wisselt jaarlijks en is mede afhankelijk van de economische situatie op enig moment. Uitgaven in dit kader kunnen daardoor door de jaren heen aan schommeling onderhevig zijn. De dekking van deze kosten komt uit de door het Rijk beschikbaar gestelde Gebundelde Uitkering. De hoogte van deze Gebundelde Uitkering is ook aan schommeling onderhevig en wordt (mede) door macro-economische ontwikkelingen bepaald. Eventuele voor- of nadelen komen ten laste van de exploitatie van de gemeente. |
€ | 501.000 | V |
Gemeenschappelijke regeling GGD | |||
Kosten voor de uitvoering door de GGD van algemene gezondheidszorg en in het basisteam Jeugd en Gezin worden uit de algemene middelen van de gemeente Uden gedekt. In 2018 was het eenmalig mogelijk een deel van deze kosten uit de onderwijsachterstandbeleidsmiddelen te dekken. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 143.000 (incidenteel). |
€ | 143.000 | V |
Wegen, straten en pleinen | |||
Diverse projecten zijn nog onderhanden, waardoor er een voordeel is ontstaan op de kapitaallasten. Het o.a. betreft de projecten turborotonde A50 afrit Uden Noord, herinrichting Markstraat, herinrichting Terraveenplein, rehabilitatie Vijfhuizerweg/Morel en rehabilitatie Oudedijk. |
€ | 158.000 | V |
Subsidie peuteropvang | |||
In 2018 is de nieuwe subsidieregeling POV van kracht geworden, waarbij in de aanloop een incidentele onderuitputting van € 439.000 is ontstaan. Incidenteel, omdat de gemeenteraad op 6 juli 2017 heeft besloten (raadsbesluit harmonisatie peuterspeelzalen 2018) het toen beschikbare budget subsidie peuterspeelzalen voor de komende 3 jaar te bevriezen; er is sprake van een nieuwe regeling en door het ontbreken van ervaringscijfers kan het benodigde budget nog onvoldoende worden ingeschat. Na deze 3 jaar wordt de regeling (incluseif het budget) geëvalueerd, waarna de benodigde structurele middelen definitief kunnen worden vastgesteld. |
€ | 439.000 | V |
Onderwijs huisvesting/inrichting | |||
Op huisvestings- en inrichtingskosten is in 2018 een incidenteel resultaat van € 106.000 behaald; € 74.000 voor het basisonderwijs en € 32.000 voor het voortgezet onderwijs. Dit voordeel is uit diverse componten opgebouwd en vooralsnog volledig als incidenteel te beschouwen. Zo heeft de gemeente in samenwerking met schoolbesturen ingezet op schadepreventie, wat in 2018 geresulteerd heeft in minder schademeldingen / herstel (€ 19.000 voordeel). Door vertraging in de bouw van het Udens College en IKC Oost is een incidenteel voordeel ad. € 44.000 op de kapitaallasten ontstaan. Door de herstructurering c.q. verschuiving van de kosten van scholen met VvE's is er een voordeel van € 19.000. Vooralsnog incidenteel, omdat (VvE) IKC Oost nog niet operationeel is. Verder zijn er nog enkele kleine afwijkingen (€ 24.000). |
€ | 106.000 | V |
Voorziening pensioenen wethouders | |||
Ieder jaar wordt door een actuaris de voorziening pensioenen wethouders en de voorziening voor reeds met pensioen zijnde wethouders geactualiseerd. In 2018 is de rekenrente naar beneden bijgesteld ten opzichte van voorgaande jaren en is het aantal (voormalige) wethouders in deze voorzieningen toegenomen. Hierdoor is een extra dotatie (ter grootte van €81.000) nodig om toch het beoogde doelvermogen te behalen. Daarnaast is aan de voorziening voor reeds gepensioneerde wethouders een bedrag van € 48.000 toegevoegd. In totaal is een bedrag van ruim € 129.000 toegevoegd ten laste van de algemene middelen. |
€ | -129.000 | N |
Algemene uitkering | |||
De algemene uitkering is met een omvang van ruim € 62 miljoen een belangrijke inkomstenbron. Tot en met 2018 worden de middelen voor de transitie als specifieke uitkering toegevoegd aan de algemene uitkering. Dit betreft middelen voor de Transities (€ 23,5 miljoen) en de WMO (€ 3,2 miljoen). Met ingang van 2019 is een groot deel van deze specifieke middelen toegevoegd aan het algemeen deel van de algemene uitkering. In de Bestuursrapportage 2018 hebben we op basis van de septembercirculaire de prognose bijgesteld. Inmiddels is de decembercirculaire gepubliceerd (+ € 97.000) en er hebben verrekeningen plaatsgevonden van voorgaande jaren ( + € 167.000). Dit veroorzaakt een voordelig verschil van € 264.000. |
€ | 264.000 | V |
Renteresultaat | |||
De omvang van het renteresultaat wordt vooral beïnvloed doordat er minder rente aan activa kon worden toegerekend dan verwacht. Dit wordt met name veroorzaakt door een vertraging in de investeringen (onderhanden werken). Dit leidt tot een nadeel in de renteparagraaf, maar komt als voordeel (vrijval kapitaallasten) terug op de diverse overige bestuurlijke producten, waarbij 54.000 als voordeel is opgenomen in product 1302 Riolering, 46.000 in product 3300 Onderwijs algemeen, 115.000 in product 3200 wegen, straten en pleinen en 34.000 in product 1101 Volkshuisvesting. |
€ | -268.000 | N |
Personeel/overhead/basisvoorzieningen | |||
In 2018 zijn de overheadscomponenten voor leidinggevenden, secretariaten en de overheadafdelingen (P&O, Huisvesting, Beheer Basisvoorzieningen ICT en DIV, Financiën Bedrijfsbureau, Inkoop, Juridische ondersteuning etc.) binnen hun budgetten gebleven (incidenteel: € 279.000). Zo worden door verdergaande digitalisering besparingen gerealiseerd op o.a. huur en onderhoud van kantoormachines, kopieerpapier, tikken kopieerapparaat en dergelijke ter grootte van € 43.000. Door interne vervanging van de gemeentesecretaris en afdelingshoofd Ruimte is in totaliteit een onderuitputting op salarissen geweest van €77.000. Op het gebied Beheer Basisvoorzieningen ICT is € 100.000 meer uitgegeven dan begroot. Met name veroorzaakt door gestegen structurele kosten voor onderhoud programmatuur, nieuwe contracten en het stijgen van het aantal koppelingen tussen softwarepakketten. Voorgesteld wordt om dit bedrag structureel bij te ramen. Een ander structureel effect is de WGA-premie om eigen risico arbeidsongeschiktheid te verzekeren. Hier was op centraal niveau een budget(€ 52.000) geraamd. Vanwege veranderingen op het gebied van loonheffingen kan een groot deel van dit bedrag (€ 40.000) structureel afgeraamd worden. Dit is al in de begroting verwerkt. |
€ | 279.000 | V |
Saldo overige afwijkingen (< 100.000) | |||
Per saldo is er een aanzienlijk bedrag aan overige afwijkingen te zien. Voor een verdere specificatie verwijzen we naar de uitvoerige analyse per programma onder 'Wat heeft dit programma gekost'. |
€ | 1.218.000 | V |
TOTAAL REKENINGRESULTAAT 2018 (voor bestemming ) | € | 2.569.000 | V |