Grondbeleid
A. Grondbeleid
In de raadsvergadering van 24 november 2022 is de Nota Grondbeleid Maashorst 2022 vastgesteld. De Nota Grondbeleid helpt de gemeente Maashorst om haar koers en rol voor de grondpolitiek en gewenste ruimtelijke ontwikkelingen te bepalen in een dynamische markt met een continue verandering van omstandigheden.
Het grondbeleid draagt bij aan:
- Waarmaken bestuurlijke en sectorale ambities, bijvoorbeeld versnellingsagenda woningbouw, ruimtelijke ordening, economie, transformatie buitengebied, duurzaamheid, natuur, recreatie en toerisme.
- Een afwegingskader t.b.v. de inzet van vrijkomende locaties/vastgoed en gemeentelijke (strategische) gronden.
- Een afwegingskader t.b.v. het omgaan met private initiatieven.
Het grondbeleid is een middel om gemeentelijke ambities te realiseren. Daarnaast helpt het vastgestelde grondbeleid om keuzen te maken en te prioriteren voor welke ambities en sectoraal beleid de schaarse grond wordt ingezet.
Doelstellingen van het grondbeleid:
- Het faciliteren en sturen van bestuurlijke en maatschappelijk gewenste ruimtelijke ontwikkelingen.
- Bij ruimtelijke ontwikkelingen het rechtvaardig verdelen van kosten en opbrengsten tussen gemeente en grondeigenaren.
- Het transparant maken en beheersen van de risico’s bij ruimtelijke ontwikkelingen en projecten.
De gemeente Maashorst heeft voor een dynamisch grondbeleid gekozen, waarbij per ruimtelijke ontwikkeling maatwerk zal worden toegepast om te bepalen welke rol de gemeente speelt.
B. Uitvoering grondbeleid
Voor de uitvoering van het grondbeleid per plangebied wordt verwezen naar het Meerjarenperspectief Grondbedrijf (MJP) 2023. (PDF, 1.7 MB)
C. Financiële positie van het Grondbedrijf
De Algemene Bedrijfsreserve (ABR) is de financiële buffer van het grondbedrijf waarmee onder andere risico’s opgevangen kunnen worden. De ABR is leidend voor de (on)mogelijkheden tot winstafroming ten gunste van de Algemene Dienst dan wel voor bijdragen vanuit de Algemene Dienst.
Voor- en nadelen van de afzonderlijke grondexploitaties worden verrekend in de ABR van het grondbedrijf. Als het meerjarig positief saldo hoger is dan de vereiste risicobuffer kan afdracht aan de Algemene Dienst (AD) plaatsvinden. Bij een negatief saldo moet er direct aanvulling vanuit de AD plaats vinden.
Met inachtneming van het resultaat over 2022 is de ABR per 1-1-2023 € 6.237.910.
Het financieel resultaat van Grondbedrijf 2022 over de gronden die in exploitatie zijn genomen is € 1.575.193 nadelig. In het MJP 2023 van het Grondbedrijf wordt e.e.a. nader toegelicht maar dit bedrag bestaat in grote lijn uit:
verklaring | bedrag |
Winstneming diverse complexen | - € 138.000 |
Afsluiten diverse complexen | € 424.603 |
Storting in voorziening verliesgevende complexen | - € 1.861.796 |
totaal | - € 1.575.193 |
De risicobuffer per 1-1-2023 bedraagt € 5.527.000.
De financiële positie is als volgt:
Financiele positie Grondbedrijf per 1-1-2023 | Bedragen x miljoen | bedragen x miljoen |
Reserve Grondbedrijf per 1-1-2022 | 12,57 | |
Mutaties over 2022: | ||
fondsbijdragen ant. ovk RKV |
0,56 | |
winstnemingen diverse complexen (incl. corr. eerdere jaren) | -0,14 | |
afsluiten diverse complexen | 0,42 | |
vrijval VZ exploitatienadelen Spechtenlaan | 0,11 | |
aanpassen voorz. expl. nadelen naar Contante waarde | 0,42 | |
saldo erfpachtenrente | 0,22 | |
vrijval diverse voorz. herwaardering | 0,10 | |
diversen | 0,08 | |
------> | 1,77 | |
Beschikkingen (geoormerkte gelden): | ||
aanvulling verlies voorzieningen (exploitatienadelen) | -2,39 | |
fondsbijdragen ant. ovk RBV | -0,56 | |
VPB 2016-2021 | -1,74 | |
herijking R&V 2021 - aframen BR 8301 ABR grex | -2,99 | |
diversen | -0,42 | |
------> | -8,10 | |
Saldo reserve Grondbedrijf per 1-1-2023 | 6,24 | |
nog niet gerealiseerde winstgevend resultaat diverse complexen | 5,39 | |
11,63 | ||
Af: geprognotiseerde risico's | -5,53 | |
Buffer per 1-1-2023 | 6,10 |
De stand van de voorziening voor verlieslatende complexen is per 1-1-2023:
Complex | Voorziening 1-1-2022 (in € miljoen) | Voorziening 1-1-2023 (in € miljoen) | Mutatie (in € miljoen) |
67 Uden Noord 1 | 7,79 | 8,89 | 1,10 |
68 Uden Noord 2 | 1,67 | 1,85 | 0,18 |
Spechtenlaan fase 2 | 0,11 | 0,00 | -0,11 |
51 Reek-Zuid | 4,17 | 4,51 | 0,34 |
55 Kerkstraat Oost | 0,51 | 0,82 | 0,32 |
56 Akkerwinde Schaijk | 0,00 | 0,05 | 0,05 |
Totaal | 14,25 | 16,12 | 1,86 |
De voorziening is per saldo met € 1,86 miljoen toegenomen naar aanleiding van de actualisaties van de in het bovenstaande overzicht vermelde grondexploitaties.
Vooruitblik
In deze tijd van oplopende inflatie en een stijgende rente zullen we voorzichtig moeten blijven met de ramingen van toekomstige grondopbrengsten. De lopende grondexploitaties worden nauwlettend gemonitord door een goede analyse van de risico’s.
Gehanteerde parameters
De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van 2023 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek, maar minimaal jaarlijks, wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.
De gemeente Maashorst heeft evenals voorgaande jaren projectbegrotingen opgesteld die inzicht geven in de verwachte kosten en
opbrengsten per project. De kostenstijgingen zijn geschat op 2%, de stijging van de opbrengsten zijn geschat op 2% tenzij reeds
anders met afnemers is overeengekomen. De rente is vastgesteld op 2,11%.