Voortgang programma
In de Programmabegroting 2014 zijn doelstellingen en acties opgenomen. Met deze rapportage informeren wij de Raad over de voortgang van de realisatie in de 1e drie maanden van het jaar.
Realisatie in één oogopslag
opgestart/volgens planning vertraging/afwijking nog niet opgestart
|
Excellente dienstverlening |
|
Toelichting |
1 |
Verdere professionalisering ambtelijk apparaat op basis van een vierjarenplan. |
|
Via het programma 2DO is de laatste twee jaren de verdere ontwikkeling van de ambtelijke organisatie georganiseerd. De belangrijkste aandachtspunten waren: verbeteren interne advisering, ontwikkeltraject voor leidinggevenden, ontwikkeling Uden Academie en verbeteren projectmatig werken. Het programma loopt de komende twee jaar nog door (2014-2015). |
2 |
Verminderen bureaucratie en regeldrukte door schrappen van overbodige regels, eenvoudige aanvraagprocedures en vergunningprocedures. |
|
Dit aspect heeft continue aandacht. |
3 |
Prestatiemeting via servicenormen en benchmarking. |
|
De gemeente Uden hanteert servicenormen en deze worden voortdurend geëvalueerd. Daarnaast doet de gemeente mee aan de benchmark www.waarstaatjegemeente.nl. De gegevens van dit onderzoek leveren steeds input voor een verdere verbetering van de dienstverlening. |
4 |
Inspraak, invloeden, participatie inwoners. |
|
Bij diverse projecten (zoals Udenaar de toekomst en de ondersteuning bij het gebiedsgericht werken) worden instrumenten ingezet om met inwoners te communiceren en hen ook te laten participeren. De inmiddels bekende LOL-methode (leren op locatie) is er daar een van. |
5 |
Samenwerking tussen Raad, college en ambtenaren. |
|
De evaluatie aan het eind van de raadsperiode van burgemeester en griffier met de fracties heeft plaats gevonden. De conclusies en aanbevelingen zijn verwerkt in het overdrachtsdocument voor de nieuwe raad. Daarnaast is de samenwerking in de tweedaagse conferentie aan de orde geweest. |
6 |
Uitwerking onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid (op basis van Afronding programma Organisatieontwikkeling). |
|
De onderzoeken zijn afgerond. |
|
Samenwerken in de regio |
|
Toelichting |
1 |
Uitvoeren bestuursprogramma stedelijke regio Uden-Veghel. |
|
De uitvoering van het bestuursprogramma regio is stil gelegd. Dit als gevolg van de gewijzigde oriëntatie van de gemeente Veghel. |
2 |
Intensivering samenwerking As-50 op de thema’s; Logistiek, Maashorst, Landbouw, HOV, Arbeidsmarkt, Zorgstructuren, Wonen en voorzieningen en Cultuur. |
|
Deze samenwerking richt zich m.n. op praktische samenwerking en deskundigheidsuitwisseling. |
3 |
Samenwerking As-50 realiseert concrete doelen. |
|
De samenwerking is het meest concreet bij de onderdelen in de bedrijfsvoering (P&O, ICT). De salarisadministraties van de gemeenten Veghel en Uden zijn inmiddels samengevoegd. |
4 |
Samenwerking op het gebied van ICT en dienstverlening met Veghel en Oss. |
|
De samenwerking op dit vlak is gestopt vanwege de andere oriëntatie van deze gemeente. Er wordt nog wel samengewerkt op het gebied van informatie en deskundigheden uitwisselen. |
5 |
Verder vorm geven aan samenwerking 21 gemeenten Noord Oost Brabant. |
|
In 2010 hebben 20 gemeenten een Strategische Agenda (richting 2020) opgesteld. De hoofdthema’s omgeving, bereikbaarheid en mobiliteit, werk, energie en vitaal landelijk zijn daarin uitgewerkt. De realisatie van een toplocatie in Uden (Zorgpark), de realisatie van HOV en de strategische gebiedsontwikkeling rond de N279/A50 zijn als ambitie vastgesteld. De samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant met de vijf-sterrenregio is in ontwikkeling. Noordoost-Brabant werkt verder aan een duurzame ontwikkeling in Agro & Food (Agrifood capital). |
6 |
Intensivering samenwerking Area (voorheen SVUwonen) en gemeente Uden. |
|
Area en gemeente Uden hebben de prestatieafspraken inmiddels afgerond. Daarbij is zoveel als mogelijk met de gemeente Veghel samengewerkt. |
7 |
Opvolging geven aan het raadsbesluit tot opschaling van de gemeenten. |
|
De samenwerking in de regio is een continue aandachtspunt. Inmiddels heeft de gemeente Veghel aangegeven samenwerking (fusie) met de gemeenten Sint-Oedenrode en Schijndel uit te gaan werken. Inmiddels hebben de z.g. Maashorstgemeenten toenadering gezocht om te bekijken óf men (op onderdelen) zou kunnen gaan samenwerken. Het gaat dan over de gemeenten Bernheze, Landerd, Oss en Uden. De komende maanden wordt een en ander verder uitgewerkt. |
|
Naar een nieuw evenwicht |
|
Toelichting |
1 |
Zorgvuldig bezuinigingsproces opstarten met burgers, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld. |
|
Als onderdeel van de Begrotingsnotitie 2015 is een nieuwe financiële meerjarenraming opgesteld. Op basis hiervan kunnen we concluderen dat er nog voldoende mogelijke bezuinigingen op de reserve lijst staan om een sluitende begroting 2015 e.v. voor te bereiden. Een nieuwe integrale bezuinigingsoperatie is naar het zich laat aanzien dan niet nodig. |
2 |
Temporiseren of heroverwegen van geplande investeringen. |
|
Als onderdeel van de jaarrekeningcontrole 2013 heeft de accountant de onderhanden werken beoordeeld. Hierbij is gekeken of en in hoeverre er verplichtingen zijn aangegaan. Daar waar geen verplichtingen aan ten grondslag liggen is er de keuze om de investeringen niet te doen. Deze OHW worden betrokken bij de Programmabegroting 2015. |
3 |
Onderzoek doen naar nieuwe inkomstenbronnen. |
|
In het project “Bezuinigingen” is ook onderzocht welke mogelijkheden er zijn om meer inkomsten te verwerven. Deze maatregelen zijn opgenomen in het pakket van bezuinigingen dat aan de Raad is aangeboden. |
4 |
Interactieve ontwikkeling Visie ‘Hoe moet Uden er in 2020 uitzien?” met de gemeenteraad. |
|
De visie 2020 is medio 2012 aan de gemeenteraad gepresenteerd. Inmiddels zijn diverse werkgroepen aan de slag met de uitwerking van een aantal ideeën. Bijvoorbeeld: Permacultuur en Mellepark. Ook het planten van het nieuwe “Prilleke” in maart 2013 is een resultaat van het project Udenaar de toekomst. |
5 |
Ontwikkeling en uitvoering Citymarketing. |
|
Het plan van aanpak is afgerond. Een citymarketeer is aangesteld. |
|
Financiën op orde houden |
|
Toelichting |
1 |
Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. |
|
De meest actuele meerjarenraming maakt onderdeel uit van de Programmabegroting 2014-2017. Die meerjarenraming is structureel sluitend. |
2 |
Systeem van risico-management opzetten waarbij risico’s worden gekwantificeerd en in relatie gebracht worden met de weerstandscapaciteit. |
|
Risicomanagement heeft een prominente plek binnen onze organisatie en maakt onderdeel uit van alle P&C producten. Ons weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in een ratio (weerstandscapaciteit/risico’s). Deze ratio wordt gebruikt als sturingsinstrument. Daarnaast bewaken we nauwlettend onze vermogenspositie. Zowel de weerstandsratio als de vermogenspositie zijn belangrijke pijlers bij de bepaling van onze financiële positie. |
3 |
Lastendruk niet verhogen met uitzondering van inflatie. |
|
Het College en de Raad hebben dit standpunt nog steeds vast weten te houden. De lastendruk is alleen gecorrigeerd met het percentage voor prijsontwikkeling. |
4 |
Mogelijkheden onderzoeken voor doordecentralisatie van de middelen voor onderwijshuisvesting. |
|
Inmiddels zijn plannen voor nieuwbouw van het Udens College (m.n. locatie Schepenhoek) in voorbereiding. Hiervoor is in Programmabegroting 2014 ook financiële ruimte voor vrij gemaakt. Eind 2014 wordt een uitwerking verwacht van de consequenties (financieel en beleidsmatig) van een (mogelijke) doordecentralisatie van een deel van de onderwijshuisvesting. |
5 |
Ontwikkeling van een adequate Planning & Controlcyclus gericht op transparante sturing en verantwoording. |
|
In oktober 2013 is de Programmabegroting 2014-2017 webbased uitgebracht. Hiermee zijn alle planning & controlproducten volledig digitaal. We streven naar een continue verbetering van onze producten waarbij we zo goed mogelijk voldoen aan de behoefte van de Raad. Wij zullen dit ook in de toekomst afstemmen met de nieuwe Raad. |
6 |
Efficiënt budgetbeheer. |
|
Jaarlijks worden 2 financiële afwijkingenrapportages aan de Raad gepresenteerd. Ter afronding presenteren we jaarlijks een programmarekening. Deze rapportages geven aan dat we kunnen spreken van adequaat budgetbeheer.
Verder is een bezuinigingsmonitor ontwikkeld, waarmee (per kwartaal) op een overzichtelijke manier de voortgang van geplande bezuinigingen gevolgd kan worden. De Raad is via bovenstaande rapportages over de voortgang van deze realisatie geïnformeerd. |