Dienstbare en betrouwbare overheid
Excellente dienstverlening
De gemeentelijke dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen heeft ook in 2017 bij de gemeente Uden centraal gestaan. Dienstverlening zo effectief en efficiënt mogelijk, met onze basistaken als uitgangspunt. Dat zal de komende jaren ook zo blijven. Het accent ligt op verminderde bureaucratie en regeldrukte; geen overbodige regels, maar eenvoudige aanvraagprocedures en vergunningverlening.
We zien een verschuiving van het sturen op het “digitaal tenzij” naar omni-channeling waarbij de klant het kanaal kiest. Hoewel de stijgende lijn wat betreft telefonische bereikbaarheid in 2017 is ingezet, blijft verbetering van de kwaliteit ook de komende jaren een belangrijk aandachtspunt. De huidige telefooncentrale wordt niet meer ondersteund door de leverancier. Het gaat om verouderde technologie. De software van de telefooncentrale is dermate verouderd dat deze conflicteert met de door ons gewenste systeemsoftware. Dit geeft problemen bij de applicaties die de primaire processen ondersteunen. Vanwege deze technische veroudering is vervanging in 2018 noodzakelijk. Hiervan is in de 2e afwijkingenrapportage reeds melding gemaakt. Tevens zal dit worden meegenomen bij de actualisatie van het meerjariginvesteringsprogramma.
Via het organisatie-ontwikkelingsprogramma (inclusief het opleidingsprogramma) besteden we voortdurend aandacht aan het professionaliseren van het ambtelijke organisatie. Dienstverlening beperkt zich niet tot de functies met publiekscontacten, maar is onderdeel van/in de gehele organisatie. Medewerkers worden via het trainings- en opleidingsprogramma in staat gesteld zich te ontwikkelen. Zowel in 2017 als ook weer in 2018 gaan we verder met onze verbeterslag in de dienstverlening. Deze is gericht op houding en gedrag van alle medewerkers. Het doel is onze inwoners en bedrijven gastvrijheid te laten ervaren in de beste vorm. Medewerkers van gemeente Uden maken dingen mogelijk en denken mee (faciliteren) met inwoners en ondernemers. Hiervoor worden maatregelen getroffen op het gebied van scholing en vorming van medewerkers en maatregelen ten aanzien van de dienstverleningskanalen. Ieder cluster/team heeft in 2017 een eigen aanpak van het thema gastvrijheid uitgewerkt.
Bij het toezicht in de openbare ruimte is gewerkt vanuit de gastvrijheid-gedachte. In het werkplan worden keuzes gemaakt die zijn afgestemd op de wensen van inwoners en bedrijven. Hierbij zullen we duidelijk zijn over de regels en vriendelijk en gastvrij in de benadering.
Afgelopen jaar hebben inwoners, gemeenteraad en ambtelijke organisatie verder vorm gegeven aan ‘Udenaar de toekomst’ en het raadsinitiatief G1000. De afgelopen jaren hebben bewezen dat veel Udenaren zich betrokken voelen bij de Udense samenleving en de handen uit de mouwen willen steken om nieuwe projecten op te zetten. Dit geldt ook voor het bedrijfs- en verenigingsleven. De rol van de gemeente is hierbij faciliterend en ondersteunend, met de insteek zaken mogelijk te maken. Met ‘Udenaar de toekomst’ en de G1000 blijkt dat Uden een belangrijke (en structurele) stap naar een moderne lokale democratie heeft gezet. Eind 2017 is een raadsvoorstel vastgesteld om “Udenaar de Toekomst” een eigen budget te geven om haar organisatie meer vorm te gaan geven. Tevens is het Udenfonds opgericht waarbij “Udenaar de toekomst” van de gemeenteraad een eigen budget gekregen heeft. Hierbij is het mogelijk om aan de hand van vastgestelde criteria projecten en/of activiteiten te ondersteunen.
Samenwerken in de regio
De gemeente Uden maakt deel uit van diverse samenwerkingsverbanden in de regio. In 2017 waren de samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant en de AgriFoodCapital belangrijke pijlers voor onze lokale en regionale economie. Uden participeert hier nadrukkelijk in. Dat geldt ook voor de samenwerking met buurgemeenten. De AS50 en de ontwikkeling rondom de Maashorst(gemeenten) blijven twee belangrijke aspecten in die regionale samenwerking. Dee gemeenteraad van Landerd heeft aangegeven de samenwerking met de gemeente Uden nog steeds een reële optie te vinden. Een definitieve uitwerking/keuze wordt door een nieuwe Raad uitgewerkt. De gemeente Uden wacht verdere stappen af.
Met de gemeenten Bernheze, Landerd en Oss is in 2016 een onderzoek gestart om te beoordelen of op gebied van ICT een samenwerking (BLOU) mogelijk is. In de tweede helft 2017 is een bedrijfsplan opgeleverd en in het eerste kwartaal wordt het transitieplan (inclusief financiële consequenties) aangeboden. Op basis waarvan definitieve besluitvorming over de samenwerking kan plaatsvinden.
Op het beleidsterrein Veiligheid werken we nauw samen met de gemeente Landerd. Inmiddels is een gezamenlijk bureau Integrale Veiligheid per 1 januari 2018 van start gegaan. Op het gebied van BOA-inzet werken we samen met Landerd en Boekel.
Het programma Dienstbare en betrouwbare overheid heeft twee doelstellingen.
Ieder programma heeft een eigen menuknop. Hier vindt u informatie over: