Goed en veilig vervoer
Het nieuwe contract Regiotaxi is gestart per 1-1-2017 in en heeft een looptijd van 2 jaar. Deze relatief korte looptijd is gekozen om flexibel gebruik te kunnen maken van nieuwe ontwikkelingen zoals kleinschalige mobiliteitsoplossingen (KMO’s), een regiecentrale zoals nu werkzaam in Midden-Brabant of een andere oplossing.
De samenwerking met de provincie als houder en hoeder van het openbaar vervoer is hierin van groot belang. Via een zogenoemd Ontwikkelteam, bestaande uit ambtenaren uit de regio, zal de transformatie van de huidige Wmo-voorziening vanuit Regiotaxi naar een integrale mobiliteitsoplossing voor het sociaal domein gerealiseerd worden. Daarbij zullen deelbesluiten over bijv. doelgroepenvervoer (naar Wmo-dagbesteding of jeugdvoorziening) en leerlingenvervoer, het komende jaar worden voorgelegd. . . In 2017 is in de regio gepeild in welke richting het kleinschalig vervoer het beste geregeld kan worden. Momenteel ligt een variant met een regiecentrale voor waarbij alle vormen van vervoer kunnen aanhaken. Verdere besluitvorming is voorzien in 2018
Voor het Openbaar Vervoer is het bushaltepaar aan de Wilhelminastraat bij de Burenstraat toegankelijk gemaakt. Ook zijn er extra stallingsplaatsen aan de HOV halte Velmolenweg en halte Bernhoven toegevoegd.
De kruising Losplaats Velmolenweg is gerealiseerd en voorzien van een verkeersregelinstallatie. De rotonde Oudedijk – Nieuwedijk is conform planning uitgevoerd en opgeleverd. De Industrielaan (noord) is gereconstrueerd met betere fietsvoorzieningen. De Veghelsedijk is heringericht als fietsstraat met extra parkeervoorzieningen. Voor de herinrichting van de Birgittenessenstraat / St.Jansstraat is de planvorming afgerond en de uitvoering in voorbereiding. Verder hebben voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden voor de projecten HOV/Fiets Land van Ravensteinstraat – Hobostraat, Kruispunt Industrielaan Rondweg Hoevenseweg
In het kader van de oost-westverbinding over de N264 is een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de regio NoordOost Brabant. De onderzoeksresultaten, vervat in een bidbook, zijn voor de zomer aangeboden aan de provincie. De provincie gebruikt de onderzoeksresultaten om tot maatregelen te komen om de oostwestverbinding te verbeteren. In dat onderzoek neemt de provincie ook de vraagpunten rond de N605 mee. Als gemeente is onderzoek uitgevoerd naar de effecten van een eventuele oostelijke rondweg. Ook de resultaten van dit onderzoek zal worden meegenomen in het onderzoek van de provincie
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Goed en veilig vervoer | Toelichting | ||
1 | Vanuit het realisatieprogramma van het nieuwe GVVP (Gemeentelijk verkeer en vervoerplan) uit 2016, inclusief parkeerbeleid, zullen voorstellen komen om meer op maat te gaan voorzien in mobiliteitsvraagstukken voor onze inwoners. Ook vanuit het sociale domein kunnen initiatieven komen, bijvoorbeeld het vervoer van- en naar een MFA binnen de wijk of dorp in de vorm van arbeidsmatige (met deels loonkosten subsidie gefinancierde) werkzaamheden |
Het uitvoeringsprogramma van het GVVP is verder uitgewerkt tot een totaalplanning voor de jaren 2017 – 2030. Hierbij is rekening gehouden met mogelijke subsidies, combinaties met geplande rehabilitatiewerken en afstemming met financieringsbronnen als parkeerfonds en fonds bovenwijkse voorzieningen. De provincie heeft dit jaar de turborotonde Oudedijk – Nieuwedijk gerealiseerd en heeft de doorstroming in de bocht N264 – A50 richting Veghel verbeterd. Als gemeente hebben we dit jaar het project met de elektrische deelauto’s in het kader van duurzaamheid en gezamenlijk gebruik gestart. |
|
2 | Terugbrengen van de hoeveelheid verkeersborden door het 'shared space' concept. | Shared Space concept is toegepast in enkele centrumplannen (bij parkeergarage Promonade, Markt). | |
3 | Onderzoek tracé N605/Zeelandsedijk. | De provincie is met het onderzoek N264 gestart. Daarin wordt het onderzoek N605 meegenomen. | |
4 | Aanleg turborotonde Oudedijk. |
Project is uitgevoerd en opgeleverd. |
|
5 | Het openbaar vervoer voorziet in snelle en gemakkelijke verbindingen naar de grote steden om ons heen. Daar waar buslijnen niet toereikend zijn, wordt gezocht naar openbaar vervoer op maat met behulp van bewoners / organisaties |
Met provincie, Arriva/Hermes/Breng en vertegenwoordiging van bewoners zijn een aantal businesscases uitgewerkt die hebben geleiden tot aanpassing van de dienstregeling 2018 en/of inzet van (ander) materieel. |
|
6 | Gedifferentieerd parkeerbeleid. |
Door aanpassing van het parkeerbeleid centrum is vooralsnog van differtentiatie afgezien. |
Prestatie indicatoren
Indicator | Ziekenhuisopname na verkeersgeval met een motorvoertuig |
---|---|
Prognose 2017 | % |
Werkelijk 2017 | zie aanvullende informatie |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / VeiligheidNL |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017.Informatie is beschikbaar voor het jaar 2015 in verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners. Voor Uden zijn dat 10 ongevallen (landelijk gemiddelde voor 2015is 12,3). |
Indicator | Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser |
---|---|
Prognose 2017 | % |
Werkelijk 2017 | zie aanvullende informatie |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / VeiligheidNL |
Aanvullende informatie | Landeljke indicator met ingang van 2017. Informatie is beschikbaar voor het jaar 2015 in verkeersslachtoffers fiets per 10.000 inwoners. Voor Uden zijn dat 1,7 ongevallen (landelijk gemiddelde voor 2015 is 1,8). |
Indicator | Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading |
---|---|
Prognose 2017 | Score 1-10 |
Werkelijk 2017 | |
Informatiebron | |
Aanvullende informatie |