Onderwijs: talent ontwikkelen en benutten
De decentralisatie van de jeugdzorg en de invoering van de wet passend onderwijs zijn kansen voor de gemeente om haar regierol goed in te vullen en partijen bij elkaar te brengen, zowel voor het reguliere als het speciaal onderwijs.
Kwalitatief goed onderwijs, dat een goede basis vormt voor de nieuwe gemeentelijke taak ten aanzien van Jeugdzorg en tevens zorgdraagt voor een goede aansluiting op de arbeidsmarkt.
Basisvoorzieningen, zoals het reguliere jongerenwerk en de onderwijsketen worden in preventief opzicht steeds belangrijker. Deze voorzieningen blijven minimaal op het huidige niveau gehandhaafd.
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Talent ontwikkelen en benutten | Toelichting | ||
1 | Realisatie van de nieuwbouw voor het Udens College (HAVO, VWO) is van groot belang voor de toekomstige ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs. |
De realisatie van een duurzame nieuwbouw voor het Udens College locatie Schepenhoek (HAVO, VWO) is van groot belang voor de toekomstige ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs. Eind 2016 is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. De bouwopdracht is inmiddels gegund en eind 2017 is een start gemaakt met voorbereidende activiteiten ten behoeve van de sloop. In januari/februari 2018 start de nieuwbouw. Eind 2017 heeft de gemeenteraad besloten extra budget te voteren om de publieksvoorziening behorende bij de sportaccommodatie uit te breiden. Het concept van duurzaamheid blijft een belangrijk onderwerp. |
|
2 | De herbouw Brinck/Petteflet (voorheen Brinck/Jan Bluyssen) |
De nieuwbouw is in januari 2017 in gebruik genomen. Dit is geheel volgens planning. |
|
3 | We stimuleren het behoud van het ROC / MBO. |
Het ROC wil in Uden in ieder geval 1 opleiding behouden. We zijn met hen in gesprek voor de realisatie van een zorgopleiding gericht op robotica en e-health in de zorg. |
|
4 | Gebied Oost: vervangende nieuwbouw voor basisscholen Camelot en Palster, wijkgebouw de KomIn en sporthal Germenzeel. | In samenwerking met bewoners, het onderwijs, gebruikers van de KomIn, ondernemers, belanghebbenden en sportverenigingen is een gezamenlijk gedragen visie (Visie op Ontmoeten in Oost) ontwikkeld op voorzieningen in gebied Oost om in het hart van gebied Oost, een ontmoetingsplein te realiseren waarbij de functies ontwikkeling (leren), beweging, zorg, welzijn en ontmoeten verenigd zijn. In november 2017 heeft de Raad een besluit genomen om 6,75 miljoen euro te reserveren voor dit nieuwbouwproject. Een aanvullende offerte met daarin ook de wensen van V&K volgt in 2018 |
|
5 | Ontwikkeling van een integraal huisvestingsplan (IHP) voor primair onderwijs. |
In december 2017 heeft het college ingestemd met het IHP. De Raad behandelt het IHP middels het BOB-traject begin 2018. |
|
5 | De gemeente ziet kansen voor Living Labs. Dit is een onderwijsvorm waar in een test- en ontwikkelomgeving w nieuwe producten en diensten ontwikkeld worden. Combinaties met bijvoorbeeld het Zorgpark, de vliegbasis en agrifood worden daarvoor benut. Maar ook andere samenwerkingen tussen onderwijs en bedrijfsleven worden gestimuleerd. |
Binnen de samenwerking met Agrifood wordt gekeken naar de mogelijkheid van ‘Living Labs’ vanuit innovatie op gebied van gezondheidszorg. |
Prestatie indicatoren
Indicator | Achterstandsleerlingen |
---|---|
Prognose 2017 | %4 tm 12 jarigen |
Werkelijk 2017 | Indicator is vervallen Minbzk nr 2017-0000031570 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / Verwey Jonker Instituut-Kinderen in Tiel |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Absoluut verzuim |
---|---|
Prognose 2017 | Aantal per 1.000 leerlingen |
Werkelijk 2017 | |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / DUO |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Relatief verzuim |
---|---|
Prognose 2017 | Aantal per 1.000 leerlingen |
Werkelijk 2017 | |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / DUO |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificaie (vsv-ers) |
---|---|
Prognose 2017 | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs |
Werkelijk 2017 | |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / DUO |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |