Sociale en doelmatige aanpak
In het sociale domein doet de gemeente een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en hun sociale omgeving. Wie zelfredzaam is, kan zoveel mogelijk zelf zijn zorg organiseren zodat de beperkte middelen die de gemeente tot haar beschikking heeft, beschikbaar blijven voor de meest kwetsbare inwoners. Doel is dat elke inwoner die hulp nodig heeft, ook daadwerkelijk geholpen wordt, zodanig dat deze kan meedoen op de wijze die bij hem past en waarbij hij maximaal zijn eigen kwaliteiten kan gebruiken.
De zorg organiseren wij integraal, zo dichtbij, kort en eenvoudig als mogelijk, vanuit het principe: één gezin/huishouden, één plan. Integrale zorg is het leveren van fysieke, psychische en/of financiële ondersteuning, uitgaande van te behalen klantdoelen. Bekostiging kan vanuit zowel Wmo, Jeugdwet als P-wet of een combinatie daarvan.
Preventie, lichte hulp en ambulante zorg wordt laagdrempelig, dichtbij en direct aangeboden. Zorgorganisaties bieden deze zorg in goede samenwerking met diverse partners. Ze kunnen voorzien in zorg aan alle inwoners, zowel kinderen als hun ouders in de directe leefomgeving, op plaatsen waar ze dagelijks komen: werk, consultatiebureau, school en vrije tijdsbesteding (sport, amateurkunst, etc.), Hierin wordt door de professionals van ONS welzijn en gemeentelijke consulenten nauw samengewerkt met de huisartsen.
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Sociale en doelmatige aanpak | Toelichting | ||
1 | Op een excellente wijze invoeren van het nieuwe sociale beleid. | Wij sturen door middel van de monitor sociaal domein. Wij streven ernaar om 80% van de inwoners op een laagdrempelige manier te helpen i.p.v. door inzet van dure specialistische hulp waar dit niet nodig is. De beschikbare cijfers zijn medio 2017 voor het eerst in de nieuwe vorm gepresenteerd en in oktober besproken met de commissie. De invoering van het GGK in 2017 moet leiden tot uitbreiding van de beschikbare cijfers die, als dat allemaal lukt, in de loop van 2018 gepresenteerd kunnen gaan worden. |
|
2 | Als het gaat om preventie worden basisvoorzieningen belangrijk. Voor jeugdigen is dat bijv. het jongerenwerk en begeleiding binnen de onderwijsketen. Voor volwassenen is dat het behoud van de factor ‘tijd en aandacht’, die vooral geleverd wordt door het product ‘hulp bij het huishouden’. Deze voorzieningen blijven minimaal op het huidige niveau. |
Alle basisvoorzieningen zijn op het gewenste niveau gebleven. Wel wordt gekeken naar een wijze van bekostiging en aansturing die minder papierwerk vraagt voor de klant en voor onze organisatie. Het onderzoek naar 'hulp bij het huishouden' (Hbh), dat in 2017 is uitgevoerd heeft uitgewezen dat de huidige vorm goed aansluit bij de behoefte van de inwoners. Besluitvorming over de toepassing van de Leidraad zal, vanwege de impact op subsidiebeleid, pas in 2018 plaatsvinden zodat gedegen overleg met alle betrokken partijen kan plaatsvinden dat zich vertaald in overgangsregelgeving. |
|
3 | In de hulpverlening richting gezinnen is het doel: weer meedoen in de samenleving en het uitgangspunt: één gezin, één plan, één regisseur. |
De beide doelen zijn als uitgangspunten opgenomen in de afspraken met Ons welzijn en blijven ook de basis voor de nieuwe overeenkomst voor 2018-2020. Via de monitor sociaal domein en de nieuwe indicatoren zoals vanuit de BBV voorgeschreven wordt over het totale transformatieproces gerapporteerd. |
Prestatie indicatoren
Indicator | Jongeren met een delict voor de rechter |
---|---|
Prognose 2017 | %12 tm 21 jarigen |
Werkelijk 2017 | |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / Verwey Jonker Instituut-Kinderen in Tiel |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Melding kindermishandeling |
---|---|
Prognose 2017 | % |
Werkelijk 2017 | |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Jongeren (tm 18 jaar) met jeugdhulp |
---|---|
Prognose 2017 | % |
Werkelijk 2017 | 9,4% |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Jongeren (tm 18 jaar) met jeugdbescherming |
---|---|
Prognose 2017 | % |
Werkelijk 2017 | 9,8% |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Jongeren (12 tm 23 jaar) met jeugdreclassering |
---|---|
Prognose 2017 | % |
Werkelijk 2017 | 1,1% |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO |
---|---|
Prognose 2017 | Aantal per 10.000 inwoners |
Werkelijk 2017 | |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / GMSD |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |