Bedrijfsvoering
Inleiding
Met de introductie van het programma Bedrijfsvoering worden de bedrijfsvoeringsfuncties en de overhead volgens de definitie zoals opgenomen in de notitie overhead met ingang van dit jaar toegelicht in het programma. De wetgever heeft echter vooralsnog besloten om ook een paragraaf verplicht te stellen. Wij gebruiken de paragraaf voor het presenteren van het nieuwe overzicht van baten en lasten, toerekening van overhead, de heffing Vennootschapsbelasting en overzicht van algemene dekkingsmiddelen.
Daarnaast worden op basis van onze financiële verordening tevens de volgende onderdelen toegelicht:
a) de omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten;
b) de kosten van inhuur derden;
c) de huisvestingskosten;
d) de automatiseringskosten;
e) de budgetten voor de raad, de griffie, de rekenkamer en de accountant.
Overzicht baten en lasten
Rek '17 | Rek '17 | Rek '17 | Begr '17 incl. wijz. | Begr '17 incl. wijz. | Begr '17 incl. wijz | Rek '16 | Rek '16 | Rek '16 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen in € 1.000 | |||||||||
Programma | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Duurzaam wonen en ondernemen | 10.239 | 14.600 | -4.361 | 16.728 | 17.221 | -493 | 25.128 | 24.507 | 621 |
Maximaal meedoen | 47.456 | 12.593 | 34.863 | 49.580 | 12.209 | 37.371 | 50.181 | 12.447 | 37.734 |
Goed leven en ontmoeten | 23.177 | 6.282 | 16.895 | 23.884 | 6.314 | 17.570 | 28.210 | 7.127 | 21.083 |
Veilig gevoel | 2.405 | 171 | 2.234 | 2.393 | 95 | 2.298 | 2.601 | 20 | 2.581 |
Dienstbare en betrouwbare overheid | 2.859 | 1.148 | 1.711 | 2.708 | 718 | 1.990 | 6.212 | 1.851 | 4.361 |
Bedrijfsvoering | 2.464 | 1.669 | 795 | 1.972 | 1.642 | 330 | 0 | 0 | 0 |
Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 69.603 | -69.603 | 0 | 69.783 | -69.783 | 0 | 70.682 | -70.682 |
Overhead | 9.724 | 367 | 9.357 | 9.964 | 240 | 9.724 | 0 | 0 | 0 |
Heffing vpb | -160 | 0 | -160 | 300 | 0 | 300 | 160 | 0 | 160 |
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 98.164 | 106.433 | -8.269 | 107.529 | 108.222 | -693 | 112.492 | 116.634 | -4.142 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves en voorzieningen | 16.601 | 10.133 | 6.468 | 11.595 | 10.902 | 693 | 13.825 | 9.838 | 3.987 |
Resultaat | 114.765 | 116.566 | -1.801 | 119.124 | 119.124 | 0 | 126.317 | 126.472 | -155 |
Overhead
Met ingang van 2017 wordt de overhead centraal begroot en verantwoord op het overzicht overhead via taakveld 0.4 Overhead, ondersteuning organisatie. Met ingang van 2017 is er een nieuw programma Bedrijfsvoering toegevoegd aan het programmaplan. We hebben een clustering aangebracht in de functies die samen de totale overhead vormen en feitelijk onze bedrijfsvoering omvat. Die concrete doelstellingen per functie zijn verder uitgediept, in navolging van de overige programma's uit het programmaplan. Hiermee is er dus zowel beleidsmatig als financieel sprake van centralisatie van het begrip overhead.
De overhead wordt niet meer toegerekend aan alle producten. Voor de berekening van de lokale heffingen en andere kostendekkende tarieven dienen we extra comptabel echter wel een component overhead te berekenen. Op deze manier worden alle kosten in een tarief omgeslagen en ontstaat er door deze systeemwijziging geen begrotingstekort.
Berekening opslagpercentage overhead van de tarieven lokale heffingen
In de programmabegroting 2017 is de berekeningsmethodiek voor de overhead opgenomen. De uitkomst van de gekozen methode resulteert in een opslagpercentage van 63,96%.
Het uitgangspunt in de verslaggevingsregels van het BBV is dat de werkelijke kosten moeten worden toegerekend en niet een begroot bedrag. Voor de overhead betekent dit dat dus moet worden gerekend met de werkelijke overheadlasten. De verdeelsleutel die wordt gehanteerd (63,96% in 2017) behoeft binnen het BBV niet te worden nagecalculeerd. Dit betekent dat de voorgecalculeerde verhouding wordt gehanteerd en afgezet tegen de werkelijke kosten. Eventuele budgetverschillen binnen de overhead worden toegelicht in programma 6 Bedrijfsvoering.
Heffing vbp
Met ingang van 2016 zijn gemeenten Vennootschapsbelastingplichtig. Alle gemeentelijke activiteiten zijn hiervoor tegen het licht gehouden en getoetst (door onze belastingadviseur) aan de wetgeving hieromtrent. Voorlopige conclusie is dat alleen de gemeentelijke grondexploitaties (grexen) en parkeren (deels) belastingplichtig zijn. In de programmarekening 2016 is een VPB-last van €160.000 opgenomen op de balans. Na het opstellen van de definitieve aangifte 2016 (ultimo 2017) resteert een fiscaal verlies, waardoor het bedrag van €160.000 vrijvalt in deze programmarekening. Voor 2017 is tevens de verwachting dat er sprake is van een fiscaal verlies.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Artikel 66 van de nieuwe BBV verplicht gemeenten om alle kosten en opbrengsten met ingang van 2017 in te delen naar taakvelden. In onderstaande tabel is een specificatie opgenomen van de 'algemene dekkingsmiddelen' naar taakveld.
Exploitatie inkomsten in € 1.000 |
Rekening 2017 | Begroting 2017 incl. wijzigingen | Rekening 2016 |
---|---|---|---|
Dividend | 29 | 29 | 18 |
Rente eigen vermogen/ voorzieningen en renteresultaat | 509 | 797 | 1.965 |
Totaal taakveld 0,5 Treasury | 538 | 826 | 1.983 |
Totaal taakveld 0.61 OZB woningen | 4.278 | 4.287 | 4.136 |
Totaal taakveld 0.62 OZB niet-woningen | 4.516 | 4.501 | 4.434 |
Totaal taakveld 0.64 Belastingen overige | 0 | ||
Algemene uitkering- WMO 2017 | 3.127 | 3.127 | 2.863 |
Algemene uitkering- Decentralisatie- uitkering WMO huishoudelijke hulp toeslag | 0 | 0 | -164 |
Algemene uitkering | 33.688 | 33.586 | 32.883 |
Algemene uitkering- sociaal deelfonds Jeugd | 9.054 | 8.929 | 9.514 |
Algemene uitkering- sociaal deelfonds WMO 2015 | 5.285 | 5.291 | 5.433 |
Algemene uitkering- sociaal deelfonds participatiebudget | 9.117 | 9.236 | 9.600 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 60.271 | 60.169 | 60.129 |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 69.603 | 69.783 | 70.682 |
Bedrijfsvoeringsverklaring
In de Bedrijfsvoeringverklaring verklaart het college en ambtelijk management dat de interne risicobeheersings- en controlesystemen adequaat en effectief zijn en wordt een onderbouwing hiervoor gegeven. Uitgangspunt voor de bedrijfsvoeringverklaring is het managementmodel COSO. Voor de toelichting op interne controle en risicomanagement binnen de gemeente Uden wordt verwezen naar programma 6 Bedrijfsvoering, onderdeel financiën en toezicht.
Verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het BBV
Omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten
Rekening 2017 | Rekening 2016 | |
---|---|---|
Formatieve omvang personeelsbestand in FTE per einde boekjaar | 319,1 | 296,0 |
Werkelijke bezetting personeelsbestand in FTE per einde boekjaar | 291,7 | 283,3 |
Totale loonsom in euro's | € 19.972.410 | € 18.831.282 |
Kosten van inhuur van derden
Rekening 2017 | Rekening 2016 | |
---|---|---|
Kosten inhuur extern personeel | € 3.010.543 | € 994.006 |
De stijging van de inhuur met 2 miljoen wordt voor 1,4 miljoen veroorzaakt door de tijdelijke inhuur/payroll voor nieuwe functies. Dit heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat tegenover deze kosten vacatureruimte beschikbaar was. Naar verwachting worden de inhuur/payrollovereenkomsten grotendeels in 2018 omgezet naar vaste dienstverbanden.
Daarnaast is voor 0,5 miljoen meer ingehuurd t.b.v. het grondbedrijf . Ook dit heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat hiermee rekening gehouden is in verschillende grondexploitaties.
Huisvestigingskosten
Rekening 2017 | Rekening 2016 | |
---|---|---|
Huisvestigingskosten van kantoorruimten | € 1.209.935 | € 1.294.494 |
Totale ICT kosten
Rekening 2017 | Rekening 2016 | |
---|---|---|
Totale ICT kosten | € 2.772.245 | € 2.673.412 |
Budgetten voor de Raad. de griffie, de rekenkamer en de accountant
Rekening 2017 | Rekening 2016 | |
---|---|---|
Kosten Raad | € 516.972 | € 508.838 |
Kosten griffie | € 253.462 | € 243.611 |
Kosten rekenkamer | € 0 | € 0 |
Kosten accountant | € 59.927 | € 73.350 |