Goed leven en goed ontmoeten
Ontwikkelingen
Samen de leefomgeving inrichten
Het leefbaar maken en houden van de woonomgeving staat voorop. Uitgangspunten hiervoor zijn vastgelegd in de Nota Openbare Ruimte. Wij doen dit in samenspraak met bewoners en gebiedsplatforms.
In 2017 is nieuw beleid vastgesteld voor wegen en openbare verlichting. Dit betekent op het gebied van wegen dat we ons nog meer gaan focussen op assetmanagement. Hiermee zorgen we ervoor dat de beschikbare middelen zo optimaal mogelijk worden ingezet en een verantwoorde balans ontstaat tussen prestaties, risico's en kosten.
Vanuit de discipline wegen is gestart met de voorbereiding voor het herinrichten van een deel van de parallelweg/fietspad langs de Middenpeelweg. Vanuit de externe offertes (nr 15 en 22) is aandacht gevraagd voor onderhoud aan de verharding in de wijken Schutveld en Zoggel. In 2018 is onderhoud uitgevoerd aan de verharding in de wijken, zodat de beeldkwaliteit op niveau B blijft. Tevens is er aandacht gevraagd (externe offerte nr 8) voor het realiseren van een vrijliggend fietspad van het busstation naar de Drossaard. Binnen het project reconstructie Violierstraat, is in 2018 gestart met de voorbereiding, en wordt aandacht besteed aan deze fietsverbinding.
Jaarlijks wordt er vanuit de discipline wegen een rehabilitatieofferte opgevoerd. In deze offerte staan dit maal twee projecten op de rol die in 2018 zijn opgepakt. Het vervangen van het laatste deel van de asfaltpaden in het Mellepark en de reconstructie van de Oude Maasstraat zijn in voorbereiding. In 2018 is gestart met de voorbereiding van: reconstructie Hurk, reconstructie Krijten, reconstructie Snoekstraat, reconstructie Helenastraat, reconstructie Violierstraat, reconstructie Aalstweg en reconstructie Laarweg. Deze projecten zullen in 2019 tot uitvoering komen. Daarnaast worden er nog nieuwe projecten voorbereid, ondermeer Stadrijk, Burenstraat en Parallelweg. Asfaltwegen die in een woongebied liggen en in een project vallen, worden conform beleid omgevormd naar elementenverharding.
Om de kwaliteit en het functioneren van de groenvoorzieningen in Uden op peil te houden zijn enkele offertes ingediend. Beiden met als nevendoel de sociale cohesie in dit gebied te versterken. Project omgeving De Pit is in overleg met betrokkenen uitgevoerd. Uitvoering project omgeving Flatwijk is voorzien voorjaar 2019. Daarnaast is offerte opgenomen voor het baggeren van diverse vijvers om verlanding te voorkomen, zodat de noodzakelijke doorstroming is gewaarborgd. Uitvoering najaar 2018.
Om het recreatieve gebruik voor mindervaliden te verbeteren, was een offerte opgenomen voor de aanleg van een rolstoelroute in de bossen nabij Odiliapeel (externe offerte nr. 26). Aanleg heeft voorjaar 2018 plaatsgevonden.
Daarnaast waren twee offertes opgenomen (nr. 14 en 15) voor de aanschaf van materieel noodzakelijk om het onderhoud in het centrum en de parkeergarage te kunnen realiseren, op het onderhoudsniveau zoals vastgesteld in de nota Openbare Ruimte.
Kunstwerken voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen.
Op het gebied van de openbare verlichting ligt de nadruk de komende jaren op het vervangen van niet zuinige verlichting voor LED verlichting, zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we de landelijke energiedoelstellingen behalen. Dit monitoren we jaarlijks met behulp van de energiemonitor.
Om een bijdrage te leveren aan het behalen van de energiedoelstellingen zijn een tweetal offertes opgevoerd. Het vervangen van de verlichting (voor LED verlichting) van de Petruskerk is opgedeeld is een tweetal fasen waarvan de eerste fase in 2018 is uitgevoerd (offerte 17). Het vervangen van de verlichting (voor LED verlichting) van het busstation wordt later dit jaar uitgevoerd (offerte 16). Daarnaast is er een offerte (autonome ontwikkeling) opgevoerd voor het uitbreiden van de verlichting op diverse locaties, omdat her en der in Uden komgrenzen zijn verplaatst.
Tevens is middels een externe offerte (externe offerte nr. 01) aandacht gevraagd voor het tijdstip waarop de openbare verlichting uitgaat. Binnen het beleid van de openbare verlichting staat beschreven dat wij deze dimmen na 23.00 uur. Dit gaan we de komende jaren verder uitwerken, middels vervangingen en aanpassingen in de openbare verlichting.
Goed en veilig vervoer
In 2018 is de aanbesteding Regiotaxi weer opnieuw ingezet. Het contract loopt nog tot 1-1-2019. Destijds is voor een relatief korte looptijd gekozen om flexibel gebruik te kunnen maken van nieuwe ontwikkelingen, zoals kleinschalige mobiliteitsoplossingen (KMO’s) en de ontwikkeling van een eigen regiecentrale of aansluiten bij de regiecentrale Midden-Brabant. Naar verwachting zal per 1-1-2019 met een nieuwe vervoerder worden gestart. De looptijd is op dit moment nog open daardoor. Maar wij blijven uitgaan van de mogelijkheid om nieuwe ontwikkelingen in te kunnen zetten. De samenwerking met provincie als houder en hoeder van het openbaar vervoer is hierin van groot belang.
Via een zogenoemd Ontwikkelteam, bestaande uit ambtenaren uit de regio, zal de transformatie van de huidige Wmo-voorziening vanuit Regiotaxi naar een integrale mobiliteitsoplossing voor het sociaal domein gerealiseerd worden. Daarbij zullen in 2018 deelbesluiten over bijv. doelgroepenvervoer (naar Wmo-dagbesteding of jeugdvoorziening) en leerlingenvervoer worden voorgelegd.
Werkgroep Stip op de horizon heeft onderzoek uitgevoerd en het bestuur Regiotaxi geïnformeerd. Op basis van de resultaten heeft het bestuur gekozen voor een traject met een regiecentrale. Momenteel wordt onderzocht welke keuze voor de regio het beste is. Dit is als aanvullende opdracht aan de werkgroep opgedragen. Die opdracht is stilgezet in verband met het starten van een nieuwe aanbesteding regiotaxi. Inpassing bij een bestaande regiecentrale is pas na 2020 aan de orde.
Vanuit het HOV tracé onderzoek waren voor 2018 tracé aanpassingen voorzien op het deel Land van Ravensteinstraat – Kornetstraat(offerte 7). Dit project loopt vertraging op omdat aanwonenden het deels niet eens zijn met de voorgestelde aanpassingen. Ze hebben een alternatief ontwerp aangeboden. Bestuurlijk wordt nu bezien welke oplossing wordt gekozen.
Het project ‘rotonde Rondweg / Bitswijk(offerte 8)’ staat on hold omdat eerst gewerkt gaat worden aan de reconstructie van de rotonde bij Van der Valk. Na realisatie van de kruising bij van der Valk / Foodcourt kan worden bezien of het plaatsen van een doseerinstallatie bij rotonde Bitswijk / Rondweg / Nistelrodeseweg nog noodzakelijk is.
Vanuit het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) is een uitvoeringsprogramma vastgesteld met een werkenplanning. Voor 2018 voor de onderwerpen:
Fiets (offerte 3)
Snelfietsroute Nistelrode-Uden is in voorbereiding, uitvoering is beoogd in 2019. Fietsstraat Hoevenseweg is afhankelijk van project Heinsbergenstraat. Realisatie van de fietsstraat met éénrichtingsverkeer voor motorvoertuigen, noodzakelijk voor het behoud van de monumentale bomen, stuit op weerstand. Project Hoevenseweg ligt in het verlengde van de Heinsbergenstraat. Fietsvriendelijke bestrating Lieve Vrouwenplein wordt in 2018 uitgevoerd. Parallelweg N277 wordt samen met de gemeente Landerd voorbereid dit jaar. Uitvoering is gepland in 2019. Boekelsedijk (verlichting en snelheidsremmers) en het verbeteren van de fietsoversteek Loopkantstraat worden in 2018 uitgevoerd.
Openbaar vervoer (offerte 4)
Busroutes voorzien van busvriendelijke maatregelen, het faciliteren van alternatieve vormen van openbaar vervoer en het aanbrengen van een HOV haltepaar worden in 2018 uitgevoerd.
Voetgangers (offerte 6)
De projecten verbeteren bewegwijzering looproute centrum – busstation, aanleg van 3 voetgangersoversteekplaatsen, geleidelijnen centrum (verbeteren netwerk, wat tevens is ingebracht in het externe offertetraject door DWU), veilige voetgangersoversteekplaatsinrichting (pilot) en het verbeteren van de toegankelijkheid van bushaltes (zoals Mellesingel) voor rolstoelgebruikers zijn in uitvoering en worden uiterlijk in 2019 afgerond.
Overige vervoerswijzen (offerte 5)
De projecten grasbetonsteen aanbrengen langs hoofd landbouwroutes, landbouwvriendelijk maken kruising Corridor / Eikenheuvelweg, aanpassingen op het gebied van parkeren, en beperkingen aan vrachtverkeer op een tweetal wegen doorvoeren zijn in uitvoering en worden uiterlijk in 2019 afgerond.
Naast de GVVP en HOV projecten is in 2018 nog nader onderzoek gedaan naar de Oost west verbinding N264 en is het parkeerbeleid centrum geformuleerd. Locatie onderzoek is momenteel in uitvoering en de bestemmingsplanprocedure is medio 2019 gereed. Daarna kan het beleid worden vastgesteld.
Onderwijs: talent ontwikkelen en benutten
De decentralisatie van de jeugdzorg en de invoering van de wet passend onderwijs, zijn kansen voor de gemeente om haar regierol goed in te vullen en partijen bij elkaar te brengen, zowel voor het reguliere als speciaal onderwijs. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan het verbeteren van de samenwerking tussen onderwijs en het basisteam. Dit om zorgvragen van ouders over hun kind effectief op te kunnen pakken waarbij niet-onderwijs gerelateerde problematiek door de juiste partij wordt opgepakt. Hierdoor behouden wij kwalitatief goed onderwijs, verkleint het risico van overbelasting van onderwijzers en vergroot de kans op het vroegtijdig traceren van jonge mantelzorgers.
Onderwijs vormt een goede basis voor de nieuwe gemeentelijke taak ten aanzien van Jeugdzorg en zorgt tevens voor een goede aansluiting op de arbeidsmarkt.
Basisvoorzieningen, zoals het reguliere jongerenwerk en de onderwijsketen, worden in preventief opzicht steeds belangrijker. Deze voorzieningen blijven minimaal op het huidige niveau gehandhaafd. In geval van (vervangende) nieuwbouw voor onderwijs wordt ingezet op duurzaamheid en het toepassen van ‘harmonisatie’, waardoor integrale kindcentra gerealiseerd kunnen worden.
Sportief bewegen
Vanuit het overkoepelende begrip 'gezondheid', waarbij fysiek welbevinden een essentieel onderdeel is, wordt sport en bewegen benaderd, en dus niet vanuit het behalen van sportprestaties. De gemeente richt zich daarom vooral op de breedtesport met als uitgangspunt: sport en bewegen moet gestimuleerd worden en voor iedereen toegankelijk zijn.
Vanuit een integrale visie op sportaccommodaties willen we sportverenigingen faciliteren om in te spelen op de veranderende vraag. Zij gaan meer samenwerken met onderwijs, zorg en kinderopvang om daarmee een zichtbare plaats in de basisstructuur in te nemen.
De gemeente voert een actief beleid voor een gezonde leefstijl, waaronder het tegengaan van overgewicht, en wil er voor zorgen dat informatie over sport, bewegen en gezonde voeding en voor iedereen beschikbaar is. Voor jongeren en hun ouders wordt dat gedaan via Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG); voor inwoners algemeen is dat onderdeel van 'gezonde wijk' waarin de samenwerking tussen huisartsen en basisteam/sociaal werk wordt gericht op preventie en nazorg (herstel na ziekte).
Accommodaties op een basisniveau van de “21e eeuw” waardoor we het aantrekkelijk houden en maken om blijvend te sporten.
Onze accommodaties/parken zijn ingericht of worden ingericht, zodat deze multifunctioneel zijn of (met kleine aanpassingen) gemaakt kunnen worden, duurzaam en toekomstbestendig.
Focus op samenwerking van verenigingen en waar mogelijk onderzoeken of “Omniverenigingen” clubs kunnen versterken. Wij hebben een zestal buitensportaccommodaties (Udi'19, Volkel, Odiliapeel, FC Uden, Moleneind, HCU, De Keien) keurig verdeeld over Uden. Gezien de drastische terugloop/aanwas van jeugd zal men met elkaar moeten concurreren om jeugdleden te krijgen. Of er in moeten slagen senioren te blijven binden aan de club dan wel “oudere jongeren” opnieuw aan het bewegen te krijgen.
Cultureel lef en ondernemerschap
Kunst en cultuur zijn belangrijke verbindingselementen in een veranderende gemeenschap als gevolg van de instroom van nieuwkomers/vluchtelingen. Wat met woorden niet direct uit te drukken is, kan met zang, dans en beeld vaak wel worden uitgelegd, waardoor integratie makkelijker wordt. De herijking van de Kunst- en Cultuurvisie heeft niet geleid tot bijstelling. Cultuur en cultuureducatie als verbinding blijft de doelstelling. Om deze taak goed te blijven vervullen is cultureel ondernemerschap noodzakelijk. Hiervoor wordt met bestaande en nieuwe partners (w.o. Misfits) samengewerkt aan de hernieuwde inrichting en gebruik van het Mondriaanplein.
Een duurzame exploitatie van het Museum voor Religieuze Kunst is van belang omdat het MRK bijdraagt aan de doelen en visie van cultuur. Wel wordt samen met hen gezocht naar aanvullende verdienmogelijkheden door bijv. het toevoegen van functies.