Personeel en organisatie
P&O / HRM. Het betreft salarisadministratie, P&O / HRM advies, organisatie- en formatieadvies, OR-ondersteuning, mobiliteitscentrum, coaching, leren en ontwikkelen, bedrijfsmaatschappelijk werk, ARBO, recruitment, arbeidsvoorwaarden en HR control. Het is exclusief opleidingen door P&O gegeven en gericht op de directe uitvoeringspraktijk.
Wat willen we bereiken?
De gemeente Uden is een organisatie met lef die durft te kiezen voor resultaten. Excellente dienstverlening, gastvrijheid (hospitality), maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), als ook het regionaal samenwerken met andere (overheids)organisaties staan de komende jaren centraal. Dat betekent eveneens voortdurend investeren in het ontwikkelen en opleiden van onze werknemers vooral ook op het gebied van competenties en inzetten op talent.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het duurzaam en wendbaar inzetbaar zijn van onze organisatie en onze medewerkers door strategische personeelsplanning, actieve ontwikkeling via trainingen, loopbaanactiviteiten en mobiliteit.Met als speerpunt het ‘arbeidsmarktproof’ maken/zijn van onze medewerkers. Centraal daarbij het voeren van eigen regie op loopbaan en leren omgaan met interne en externe veranderingen.
- Bevorderen van instroom van jongeren en arbeidsbeperkten in de organisatie. Via het project “Prestatieladder Socialer ondernemen” (POS) willen we als bedrijf (gemeente Uden) onze sociale betrokkenheid laten zien.
- Vergroten van vaardigheden, het inzetten van talenten van onze medewerkers om nog beter te kunnen inspelen op de klantvragen en de veranderende rol van de publieke medewerker in de (nabije) toekomst. Centraal daarbij staat het 'van buiten naar binnen' en 'van binnen naar buiten' werken.
- Het blijven van een aantrekkelijke werkgever.
- Het anticiperen op mogelijke verdergaande samenwerking met regiogemeenten.
- De ambtelijke organisatie is deskundig, gemotiveerd, flexibel en op ontwikkelingen gericht. Om dit te bereiken voert de gemeente Uden een actief beleid op het gebied van het leren van vaardigheden (Uden Academie), een loopbaan- en mobiliteitsbeleid gericht op het voeren van eigen regie ter verhoging van de duurzame, wendbare inzetbaarheid, flexibele werktijden.
- Professionalisering van het ambtelijk apparaat met een vierjarenplan waarin efficiency en kwaliteitsverbetering centraal staat.
- Onderzoek medewerkers tevredenheid/bevlogenheid (MTO). Eenmaal per 2 jaar houdt de gemeente Uden een medewerkers tevredenheidonderzoek. De uitkomsten hiervan worden gebruikt ter verbetering van het functioneren van de organisatie als ook ter verbetering van de (kwaliteit) van de dienstverlening. Hiervoor is een offerte ingebracht (€ 15.000).
- Om de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie te waarborgen en waar nodig te verbeteren neemt de gemeente deel aan twee landelijke benchmarks. Met de deelname aan ’Waar staat je gemeente’ (tweejaarlijks) wordt gekeken naar de tevredenheid van de burger. De resultaten worden vergeleken met andere gemeenten die dezelfde hoeveelheid inwoners kennen. Het tweede onderzoek ‘Vensters voor bedrijfsvoering’ is meer intern op de bedrijfsvoering gericht: het doel van deze benchmark is (jaarlijks) zicht op de bedrijfsvoering te krijgen en te beoordelen op welke aspecten verbetering van de organisatie mogelijk is. Met dit instrument wordt naast een totaalbeeld van de bedrijfsvoering ook een vergelijking met andere deelnemende gemeenten gemaakt.
- Bij ontwikkelingen, projecten en plannen worden inwoners meer en meer in een vroeg stadium betrokken. “Uden naar de toekomst” is een voorbeeld van meer betrokkenheid van inwoners. Dat kan ook betekenen dat inwoners zelfstandig (zonder betrokkenheid van de gemeente) ideeën ontwikkelen en uitwerken. De gemeente faciliteert dan als dat nodig is. Dat betekent dat medewerkers een andere rol krijgen. Het pilotproject “Omgevingswet” bij de afdeling Ruimte is daar een voorbeeld van.
Prestatie indicatoren
De prestatie indicatoren van dit programma zijn opgenomen onder “ontwikkelingen”.