Facilitaire zaken en huisvesting
Het gaat over het huishouden van het bedrijf gemeente Uden. Facilitaire zaken zorgt ervoor dat personeelsleden, college- en raadsleden alle diensten en middelen (faciliteiten) tot hun beschikking hebben om hun werk goed te kunnen doen. Te denken valt aan catering, beveiliging en onderhoud, schoonmaak, receptie. Ook het zorgen voor veilige, goed onderhouden, toegankelijke en gastvrije gemeentelijke gebouwen en het voeren van een deugdelijke gebouwbeheer administratie van het gemeentelijk vastgoed (het technisch en niet-technisch gebouwenbeheer) valt hier onder. Dit beheer wordt versterkt door het opstellen en uitvoeren van meerjarig onderhoudsplanningen. Belangrijke aspecten zijn: duurzaamheid, burgerparticipatie, attent zijn op mogelijke kostenbesparingen en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Facilitaire zaken en huisvesting | Toelichting | ||
1 | Verder ontwikkelen van integraal vastgoedmanagement, inclusief evalueren organisatiestructuur (vastgoed en accommodaties) door middel van een nota ‘Integraal vastgoedmanagement’ |
Bij veel accommodaties wordt op maat en in overleg met inwoners gekeken naar een passende accommodatie. Dat betekent per situatie een andere inkleuring. De inwoners (wijken/buurten) zijn daar tevreden mee. Dat betekent wel dat integraal vastgoedmanagement niet altijd mogelijk is. Wel worden algemene spelregels en afspraken geformuleerd. |
|
2 | Strategisch vastgoedportefeuillebeheer; op basis van behoefte geformuleerd beleid en voorzieningenplanning |
Bij diverse accommodaties wordt hier al vorm aan gegeven. Zo is MuzeRijk weer anders georganiseerd dan bijvoorbeeld Terra Victa. Per accommodatie wordt naar de behoefte gekeken. |
|
3 | Onrechtmatig grondgebruik aanpakken door het project ‘legaliseren’ voort te zetten / af te ronden. |
Dit project is afgerond en het is nu ingebouwd in het reguliere werk. |
|
4 | Onderzoek dat het beheer (personeel) van de accommodaties aan een mogelijke externe partij (IBN) uitbesteed gaat worden. |
Samen met IBN is gewerkt naar een overgang van onze tijdelijke (inhuur) medewerkers naar de IBN. Dit is afgerond. |
|
5 | Uitvoeren van het uitvoeringsplan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. |
Op basis van de z.g. negen (9) pijlers verlegt de gemeente (als bedrijf) haar ambities. Elektrisch vervoer, zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen, goed personeelsbeleid, duurzaam inkopen zijn hier voorbeelden van. |
|
6 | Vervanging lamellen gevels gebouw D gemeentehuis |
Alle gevels zijn voorzien van veilige lamellen, die zowel zorgen voor windvang en versluierde lichtinval. |
|
7 | Conceptvertaling en herinrichting verkeersruimtes en ontvangsthal gemeentehuis. |
In ontwikkeling met dien verstande dat een eventuele samengaan met de gemeente Landerd nog van invloed kan zijn. Er worden nu nog geen besluiten genomen. |
|
8 | Vervanging audiovisuele middelen/geluidsinstallaties in vergaderkantoren en raadszaal. |
De uitvoering is nagenoeg geheel afgerond. |
|
9 | Uitbreiding facilitair reserveringssysteem voor zowel intern gemeentehuis als voor de externe accommodaties. | Het reserveringssysteem voor de gemeente intern werkt goed. In overleg met externe partners (beheerder van de andere accommodaties) wordt naar uitbreiding naar extern gekeken. |