Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie
Het betreft functies als adviseurs/controllers, financieel adviseurs en specialisten, planning en control, financiële verantwoording, administratieve organisatie, risicomanagement, (EDP) auditing, interne kwaliteitszorg, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie.
De gemeente Uden is en wil graag ‘in control’ zijn. Hiervoor zijn tal van interne beheersingsmaatregelen aanwezig. Om de financiële rechtmatigheid te waarborgen, wordt onder andere met het model interne controle en rechtmatigheid gewerkt. In 2018 is het normenkader geactualiseerd. Dit door de Raad vastgestelde normenkader, het model interne controle en rechtmatigheid en het intern controleplan 2018 vormen de basis voor de interne controle.
Een ander onderdeel dat bijdraagt aan het ‘in control’ zijn, is risicomanagement. De gemeente Uden wil op een gestructureerde wijze risico’s beheersen. Hierbij is de relatie tussen risico’s en de mate waarin de gemeente in staat is om eventuele grote financiële tegenvallers, die bij de risico’s horen op te vangen, van belang. We willen graag dat risicomanagement een onderwerp van gesprek is en blijft.
Er is een duidelijke koppeling gemaakt tussen de financiële rechtmatigheidscontrole en het risicomanagement. De beheersingsmaatregelen, zoals genoemd bij de risico inventarisatie, zijn meegenomen in de verbijzonderde interne controle. Hierbij heeft nauwe samenwerking plaatsgevonden met onze huisaccountant. Hierdoor kan onze accountant zijn werkzaamheden op een goede manier uitvoeren.
Kijken we naar onze planning en controlcyclus, dan is die helder, openbaar en afgestemd op de wensen van de gemeenteraad en het college. Een structureel sluitende programmabegroting, het weerstandsvermogen en de financieringspositie zijn de drie pijlers voor het bepalen van onze financiële positie. De opzet van de Programmabegroting 2019 is gewijzigd. Met ingang van 2019 zullen alle planning- en control producten in deze nieuwe opzet gepresenteerd worden. In samenspraak met de nieuwe Raad proberen we onze planning- en control producten zo goed mogelijk af te stemmen op hun wensen.
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie | Toelichting | ||
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten (continue). |
Bij het opstellen van het bestedings- en dekkingsplan 2019-2022 zijn structurele lasten gedekt door structurele baten. Dit is een uitgangspunt in ons financieel beleid en wordt ook door de provincie als eis gesteld. Uitgangspunt hierbij is dat je als gemeente meerjarig sluitend bent in alle jaren. In de Programmabegroting 2019 is zichtbaar een structureel sluitende begroting met ingang van 2021. Op basis hiervan heeft de provincie Noord-Brabant onze begroting goedgekeurd. De provincie heeft eveneens aangegeven dat de aankomende Programmabegroting 2020-2023 voor alle jaarschijven sluitend dient te zijn. Dit ook gelet op de wet Arhi, die spoedig van kracht is. Het is belangrijk dat de organisatie hier tijdig op acteert door alert te zijn op structurele financiële effecten. |
|
2 | De financiële consequenties van het coalitieakkoord ‘Samen voor een vitaal Uden!’ zijn in de Programmabegroting verwerkt. |
Het coalitieakkoord is vertaald in de Programmabegroting. Indien er aanleiding is voor bijstelling vindt dit plaats in de tussentijdse afwijkingenrapportages zoals bijvoorbeeld een begrotingsnotitie of bestuursrapportage. Dat betekent dat de financiële consequenties van het coalitieakkoord verwerkt zijn in de Programmabegroting. |
|
3 | Samen met de raad invulling geven aan een nieuwe opzet van de programmabegroting (met bijbehorend meetplan, zodat resultaten transparant en meetbaar zijn. |
De Programmabegroting 2019 is nieuw van opzet. De programma indeling is gewijzigd waardoor er een betere aansluiting is met de BBV. Doordat deze indeling landelijk ook vaak gebruikt wordt is een vergelijking met andere gemeenten ook beter mogelijk. Daarnaast is de website van de Programmabegroting 2019 vernieuwd. Het doel hiervan is de leesbaarheid te vergroten en informatie nog transparanter weer te geven. Intern en samen met het audit comité willen we blijven werken aan verbetering van onze planning en control producten. |
|
4 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren waarbij risico’s worden gekwantificeerd en in relatie gebracht worden met de weerstandscapaciteit. |
Risicomanagement heeft een prominente plek binnen onze organisatie. Voor de bepaling van de financiële positie zijn 3 pijlers gedefinieerd, te weten: dekking/sluitende begroting, financiering en risicomanagement/weerstandscapaciteit. In alle planning en control producten wordt hierover gerapporteerd. De pijlers worden gebruikt als sturingsinstrument. Er wordt actief gestuurd op de weerstandsratio. De pijler weerstandsratio ligt op de norm. Deze activiteit staat op oranje omdat dit een continue proces is. Ook op basis van het nieuwe coalitieakkoord is dit een activiteit die 4 jaar opgepakt gaat worden. |
|
5 | Voortvarende realisatie van de nog niet gerealiseerde bezuinigingstaakstellingen. Eventuele nieuwe bezuinigingen worden in een zorgvuldig proces met inwoners, bedrijfsleven, verenigingen en instellingen afgestemd. |
De bezuinigingstaakstelling van de afgelopen jaren bedroeg bijna € 7,7 miljoen. Bij het aantreden van het huidige college was de totale bezuinigingstaakstelling gerealiseerd of op een andere wijze afgewikkeld. |
|
6 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren. |
Sturen op schuldpositie is een van de pijlers voor het sturen op de financiële positie. We zijn ons ervan bewust dat de schuldpositie van onze gemeente verbeterd kan worden. Deze activiteit staat op oranje omdat dit een continue proces is. Ook op basis van het nieuwe coalitieakkoord is dit een activiteit die 4 jaar opgepakt gaat worden. |
|
7 | Actualiseren ‘Financiële verordening gemeente Uden’. |
De ‘Financiële verordening gemeente Uden’ is in 2017 geactualiseerd. |
|
8 | De interne processen op orde houden. | Er is veel aandacht voor de interne processen. Bij de uitvoering van de verbijzonderde interne controle wordt er getoetst op financiële rechtmatigheid. Daarnaast worden ook adviezen gegeven om de interne processen zo goed mogelijk in te richten en zo mogelijk te verbeteren. Deze activiteit staat op oranje omdat dit een continue proces is. Ook op basis van het nieuwe coalitieakkoord is dit een activiteit die 4 jaar opgepakt gaat worden. | |
9 | Daar waar de organisatieontwikkeling aanleiding geeft om de beschrijving van de werkprocessen aan te passen (AO/IB). | De actualisatie van de AO/IB is eveneens een onderdeel van de verbijzonderde interne controle. Ook de externe accountant beoordeeld of de procesbeschrijvingen nog actueel zijn. Deze activiteit staat op oranje omdat dit een continue proces is. Ook op basis van het nieuwe coalitieakkoord is dit een activiteit die 4 jaar opgepakt gaat worden. | |
10 | Het risicomanagement meer te koppelen aan de interne controle. |
De kwaliteit van het systeem van risicomanagement wordt verbeterd door risicomanagement steeds meer te koppelen aan de interne controle. Hierover vindt continue afstemming plaats met onze huisaccountant PWC. De interne controle wordt steeds meer ingestoken vanuit risicomanagement. Hier is nog steeds verbetering mogelijk. |