Goed leven en goed ontmoeten
De transities in het sociaal domein op het gebied van Wmo (o.a. begeleiding en dagbesteding), Jeugdzorg en Participatiewet zijn sinds 1-1-2015 een feit en vormden de start van een transformatieperiode die we programmatisch hebben aangepakt voor de periode 2015-2018. Transformeren is niet alleen het inbedden van nieuwe taken in bestaande takenpakketten en processen. Het is ook het professionaliseren van onze eigen organisatie. Dit veranderproces doorlopen wij samen met nieuwe en bestaande partners. In 2018 is gewerkt aan de hernieuwde inrichting van de toegang Wmo. Dit heeft heeft ook geleid tot nieuwe samenwerkingsafspraken met Ons welzijn. Daarnaast zijn er flinke stappen gezet in het jeugddomein, te beginnen met een soepele overgang van de peuterspeelzalen naar de markt. In 2019 krijgt dit verder een vervolg in het nieuwe beleidskader OAB, onderwijs-achterstanden beleid, dat bedoeld is voor gezinnen met kinderen vanaf de peuterspeelzaal (VVE) tot en met de basisschool (leeftijd t/m ca. 12 jaar).
Inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp vindt plaats op grond van de centrumregeling jeugdhulp, een samenwerkingverband met 16 gemeenten. Ook regionaal beleid t.a.v. jeugdhulp wordt met 16 gemeenten samen opgepakt. In 2018 is een nieuw regionaal inkoopplan tot stand gekomen met meer mogelijkheden om te sturen op de transformatie. De transformatie zelf en de vraag naar jeugdhulp beide, hebben geleid tot de vraag aan de gemeenteraad om extra budget.
De gewenste kanteling wordt langzamerhand zichtbaar in nieuwe initiatieven, maar het vraagt een lange doorlooptijd om innovatie van idee werkelijkheid te laten worden. Uden wil de huidige beschikbaarheid van (klein-) stedelijke voorzieningen op het vlak van sport, cultuur, werk, onderwijs en welzijn graag in stand houden, want deze beïnvloeden ook de mate van sociale veerkracht die een gemeente heeft. De samenwerking met Midsize gemeenten op sociale veerkracht, provinciale wens, is niet vertaald naar een gedragen plan van aanpak. De verantwoordelijkheden liggen bij de gemeenten en de verschillen tussen deze gemeenten zijn te groot voor een gezamenlijke werkwijze. De ideeën van de provincie met betrekking tot sturen en meten, zijn niet realistisch bevonden. Als voorloper op het gebied van ‘data gestuurd werken’ in het sociaal domein kan Uden zich profileren. Uden hanteert gezondheid als breed begrip: niet alleen fysiek maar ook mentaal welbevinden. Een gezonde arbeidsmarkt en een gezonde omgeving zijn minstens zo belangrijk als een gezonde leefstijl; deze totaal aanpak wordt gesteund door de GGD en partijen die betrokken zijn bij de implementatie van de omgevingswet. Via de Brabantse Healthdeal (BHD) heeft dat wel geleid tot nauwere samenwerking met onderzoekspartijen. De BHD heeft helaas niet geleid tot het formuleren van nieuwe ambities voor ‘gezonder Brabant’ die provinciaal breed gedragen worden. De samenwerking met GGD, diverse gemeenten en VNG-realisatie heeft wel de beoogde meerwaarde opgeleverd. In de loop van 2019 zullen de resultaten van deze “Roadmap Gezondheid 2018” vertaald worden naar openbare informatie en overdraagbare methodiek voor andere gemeenten.
Co-creatie door inwoners en het faciliteren van burgerinitiatieven is gemeentebreed al een vanzelfsprekende werkwijze voor die onderwerpen waar een gemeente beleidsvrijheid heeft. De begin 2017 vastgestelde visie ‘voorzieningen in het sociaal domein’ is in 2018 benut voor het opnieuw formuleren van nieuwe uitgangspunten voor subsidiebeleid. Deze zijn ook besproken met Udenfonds en de gebiedsplatforms. Verder worden deze uitgangspunten meegenomen in gesprekken met vrijwillige(rs) organisaties op de diverse domeinen, zoals in het traject van sportvisie. Dit is om na te gaan of deze uitgangspunten ook draagvlak hebben bij de organisaties die het aangaat. Zij kunnen nog voor het in beleid wordt vastgelegd al met ons meedenken in wat het voor hun eigen organisatie gaat of kan betekenen. Uiterlijk in 2021 zal de uitkomst van dit traject zich vertalen naar nieuwbeleid. Daarnaast hebben er enkele grotere projecten gelopen op basis van burgerparticipatie waarbij het project Moleneind voor dit programma het meest in het oog springt. Hierbij is i.s.m. veel verschillende stakeholders een gedragen oplossing tot stand gekomen.
De samenwerking tussen de Wmoraad, Platform Minima Uden, Drempels Weg Uden en de lokale seniorenverenigingen heeft geresulteerd in de oprichting van een adviesraad sociaal domein (ASD) met ingang 1 januari 2019 . De onderwerpen waarover de ASD advies uitbrengt wordt vanaf 2019 verbreed tot het gehele sociale domein. In toenemende mate wordt onderkend dat maatschappelijk vastgoed een middel is om de gestelde doelen van het sociale domein te kunnen behalen. Voor de vormgeving van zelfbeheer en bekostiging betekent dat nog wel enige aanpassingen. Deze worden in 2018 uitgewerkt naar voorstellen. Echter de eerste stappen om het maatschappelijk vastgoed in te zetten om preventief te werken in de zogenaamde nulde lijn (niet geindiceerde zorg maar voor iedereen toegankelijke ondersteuning) zijn gezet. Doel is om de duurdere geindiceerde zorg te vervangen door ondersteuning in de wijk zelf zodat in een vroeger stadium ondersteuning kan worden gegeven zodat voorkomen kan worden dat inwoners zwaardere zorg nodig gaan hebben.
In 2018 zijn nagenoeg alle voorgenomen groot onderhoudsprojecten wegen, groen, riolering en openbare verlichting in voorbereiding genomen en/of uitgevoerd. Op het gebied van rehabilitaties zijn onder andere de projecten Ruitersweg en Veghelsedijk uitgevoerd en is gestart met de voorbereiding van de projecten parallelweg Middenpeelweg en Terraveenplein/Oudedijk.
Groot onderhoud speelvelden is uitgevoerd met uitzondering van de projecten die betrekking hebben op sportpark Moleneind. Deze zullen met de beoogde herinrichting meelopen.
Vanuit de kwaliteit van de openbare ruimte is dit jaar is specifiek aandacht besteed aan de wijzigingen op het terrein van (aanvullend) openbaar vervoer en vervoer van bijzondere doelgroepen. Op het gebied van OV is in 2018 met de provincie, Arriva en een vertegenwoordiging van bewoners een aantal businesscases uitgewerkt die hebben geleid tot aanpassing van de dienstregeling 2018 en/of inzet van (ander) materieel. Zowel op gebied van HOV als OV In 2018 is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden om de huidige HOV-route naar Nijmegen toekomstbestendig te maken. Het onderzoek heeft bevestigd dat dat kan met behulp van een aantal wijzigingen in de infrastructuur van de route. Al deze verbeteringen zijn doorgevoerd in de OV dienstregeling van 2019. Infrastructurele aanpassingen (bushaltes) vinden plaats in 2019.
Project HOV tracé Land van Ravensteinstraat - Kornetstraat is niet in 2018 uitgevoerd. Daarvoor in de plaats is een alternatief ontwerp door participatie aangedragen. Dit ontwerp gaat in 2019 verder worden vormgegeven.
De samenwerking om te komen tot een nieuwe WPG-kadernota met de ODBN en GGD heeft een toetsingsinstrument opgeleverd waar nu voorzichtig mee wordt geëxperimenteerd. In deze nieuwe vormgeving legt de WPG-(Wet publieke gezondheid) de verbinding tussen sociaal domein (gezondheidsbevordering) en Omgevingswet (gezondheidsbescherming). Besluitvorming over hoe dit instrument het beste in processen kan worden ingepast, wordt in 2019 verwacht. De komst van de omgevingswet was de aanleiding voor deze aanpak omdat gezondheid en zorg twee nieuwe elementen zijn die in omgevingsplannen en structuurvisies een plek moeten krijgen. De traditionele onderwerpen van de WPG – stoppen met roken, overgewicht tegengaan en alcoholgebruik verlagen – hebben een plek in het uitvoeringsplan van Guus-beweegt-je waarbij 3 regisseurs via 5 programmalijnen voor alle inwoners en organisaties in de gemeente Uden toewerken naar het bereikbaar krijgen van een gezonde leefstijl.
Op het vlak van cultuur zijn geen grote veranderingen te melden. Het is geruststellend te weten dat de huidige voorzieningen nog steeds bestaan en geen aanleiding geven te vrezen voor hun voortbestaan. De samen met het veld opgestelde uitvoeringsagenda vormt de plannen en kaders voor de komende jaren. In het Mondriaanhuis vindt de komende tijd een verbouwing plaats in eigen beheer van de bibliotheek. Voor het gebied Mondriaanplein zal in 2018 een ruimtelijke visie worden opgesteld.
Het bestuur van het MRK heeft de verbouwing gerealiseerd. Het museum is eind 2018 voor het publiek weer geopend Het gemeentelijk verkeer en vervoersplan (GVVP) is door middel van brede participatie vormgegeven. Het visiedocument is door de raad vastgesteld. Met de visie streeft de gemeente naar duurzame mobiliteit, voldoende parkeergelegenheid en een verkeersveilig wegennet. Het realisatieprogramma van het GVVP is dit jaar verder vormgegeven. Daarin zijn concrete maatregelen benoemd die de visie gaan realiseren. In 2018 zijn ook weer een aantal GVVP projecten uitgevoerd.
Het programma Goed leven en goed ontmoeten heeft vijf doelstellingen. Ga direct naar:
- Samen de leefomgeving inrichten
- Goed en veilig verkeer en vervoer
- Onderwijs: talent ontwikkelen en benutten
- Sportief bewegen
- Cultureel lef en ondernemerschap
Ieder programma heeft een eigen menuknop. Hier vindt u informatie over: