Goed en veilig verkeer en vervoer
Met het OV ontwikkelteam (regio / vervoerder / provincie) is voor Uden een Nieuwe HOV lijn naar Nijmegen tot stand gekomen. Dit is de omvorming van streeklijn 99 naar HOV lijn. Daarvoor wordt buiten Uden de route gestrekt (bij Zeeland) en worden haltes binnen Uden aangepast. Een en ander is al vormgegeven in het busboekje van 2019 dat in december 2018 van kracht werd. Halteparen worden in 2019 aangepast. De buurtbus 254 gaat daarvoor in de plaats door de kern van Zeeland rijden en via busstation Uden naar Bernhoven. Daarmee krijgt deze buurtbus waarschijnlijk meer passagiers en dat is nodig omdat de vervoersprestatie van buurtbus 254 onder de maat was in 2017 en 2018. Lijn 306 krijgt een snelweghalte Sint Oedenrode.
In 2017 zijn een aantal onderzoeken uitgevoerd naar het via de vluchtstroken laten rijden van de bussen op de A-wegen in Brabant. In de Arriva-concessies zijn onderzocht de A58 tussen Etten- Leur en Breda en de A50 tussen Oss en Eindhoven.
Voor het traject via de A50 kwamen nut en noodzaak van het via de vluchtstrook laten rijden van de bus duidelijk naar voren. In ieder geval tussen Uden en Veghel in zuidelijk richting en tussen Eindhoven en Veghel in noordelijke richting. Provincie Noord-Brabant ziet de meerwaarde van dit project en werkt dit verder uit in samenwerking met Rijkswaterstaat. Op basis van deze uitwerking volgt nadere besluitvorming over financiering en planning. Inzet is 8minuten reistijdwinst in de spits voor de bussen tussen Uden en Eindhoven.
Voor lijn 305 is de exploitatieperiode verlengd naar 24:00 uur. Daarmee is Uden in de avonduren beter bereikbaar met het openbaar vervoer.
Werkgroep Stip op de horizon heeft onderzoek uitgevoerd en het bestuur Regiotaxi geïnformeerd. Op basis van de resultaten heeft het bestuur gekozen voor een traject met een regiecentrale. Er is onderzocht welke keuze voor de regio het beste is. Vervolgens heeft het bestuur Regiotaxi besloten de opdracht onderzoek regiecentrale stil te zetten in verband met een nieuwe aanbesteding en ontwikkelingen op het gebied van regiecentrales. Inpassing bij een bestaande regiecentrale is pas na 2020 aan de orde.
Vanuit het HOV tracé onderzoek waren voor 2018 tracé aanpassingen voorzien op het deel Land van Ravensteinstraat – Kornetstraat(offerte 7) Dit project loopt vertraging op omdat aanwonenden het deels niet eens zijn met de voorgestelde aanpassingen. Ze hebben een alternatief ontwerp aangeboden. Bestuurlijk is gekozen voor de variant die door bewoners is voorgesteld. Deze variant heeft aan beide zijden van de weg een fietspad dat geen gebruik maakt van parallelle voorzieningen langs de Land van Ravensteinstraat en Kornetstraat. Deze variant brengt extra kosten met zich mee. De raad heeft hiermee ingestemd.
Het project ‘rotonde Rondweg / Bitswijk(offerte 8)’ staat op hold omdat eerst gewerkt gaat worden aan de reconstructie van de rotonde v.d. Valk. Na realisatie van de kruising bij van der Valk / Foodcourt kan worden bezien of het plaatsen van een doseerinstallatie bij rotonde Bitswijk / Rondweg / Nistelrodeseweg nog noodzakelijk is.
Vanuit het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) is een uitvoeringsprogramma vastgesteld met een werkenplanning. Voor 2018 voor de onderwerpen:
Fiets (offerte 3)
Snelfietsroute Nistelrode-Uden is in voorbereiding, uitvoering is beoogd in 2019 en 2020. Fietsstraat Hoevenseweg is afhankelijk van project Heinsbergenstraat. Realisatie van de fietsstraat met éénrichtingsverkeer voor motorvoertuigen, noodzakelijk voor het behoud van de monumentale bomen, stuit op weerstand. Project Hoevenseweg ligt in het verlengde van de Heinsbergenstraat. Fietsvriendelijke bestrating Lieve Vrouwenplein is niet uitgevoerd omdat niet voorzien kan worden in een verharding die voldoende rijcomfort geeft aan fietsers en tevens niet het historische karakter van het plein aantast. Parallelweg N277 wordt samen met de gemeente Landerd voorbereid dit jaar. Uitvoering vindt plaats in 2019. Boekelsedijk (verlichting en snelheidsremmers) en verbeteren fietsoversteek Loopkantstraat zijn in 2018 uitgevoerd.
Openbaar vervoer (offerte 4)
Busroutes voorzien van busvriendelijke maatregelen, het faciliteren van alternatieve vormen van openbaar vervoer en het aanbrengen van een HOV haltepaar is in 2018 uitgevoerd.
Voetgangers (offerte 6)
De projecten verbeteren bewegwijzering looproute centrum – busstation, aanleg van 3 voetgangersoversteekplaatsen, geleidelijnen centrum (verbeteren netwerk, wat tevens is ingebracht in het externe offertetraject door DWU), veilige voetgangersoversteekplaatsinrichting (pilot) en het verbeteren van de toegankelijkheid van bushaltes (zoals Mellesingel) voor rolstoelgebruikers zijn in uitvoering en worden uiterlijk in 2019 afgerond.
Overige vervoerswijzen (offerte 5)
De projecten grasbetonsteen aanbrengen langs hoofd landbouwroutes is aangelegd en met het budget van 2019 wordt hier een vervolg aan gegeven.
Naast de GVVP en HOV projecten is in 2018 nog nader onderzoek gedaan naar de Oost west verbinding N264 en is het parkeerbeleid centrum geformuleerd. Locatie onderzoek is momenteel in uitvoering en de bestemmingsplanprocedure is medio 2019 gepland. Daarna kan het beleid worden vastgesteld.
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Goed en veilig vervoer | Toelichting | ||
1 | Vanuit het realisatieprogramma van het nieuwe GVVP (Gemeentelijk verkeer en vervoerplan) uit 2016, inclusief parkeerbeleid, zullen voorstellen komen om meer op maat te gaan voorzien in mobiliteitsvraagstukken voor onze inwoners. Ook vanuit het sociale domein kunnen initiatieven komen, bijvoorbeeld het vervoer van- en naar een MFA binnen de wijk of dorp in de vorm van arbeidsmatige (met deels loonkosten subs. |
Werken worden jaarlijks opgevoerd voor de begroting en uitgevoerd. |
|
2 | Terugbrengen van de hoeveelheid verkeersborden door het 'shared space' concept. | Onderzocht en afgerond. Shared space vanwege druk centrum met veel verkeersactoren niet haalbaar gebleken. | |
3 | Onderzoek tracé N605/Zeelandsedijk. | Provincie heeft onderzoek gedaan en constateert dat de N605 over Zeelandsedijk niet effectief is. Gemeente start in 2019 een vervolgstudie (omgevingsstudie N605). | |
4 | Onderzoek Oost Westverbinding N264. |
Uitgevoerd onderzoek N264 door provincie. |
|
5 | Onderzoek Oostelijke Rondweg. |
Uitgevoerd onderzoek door gemeente. Slotconclusie is dat een nieuwe Oostelijke randweg niet leidt tot een substantiële afname van het verkeer op de N264 en lost daar dus geen omgevingsproblemen op. Deze randweg heeft een geringe aantrekkingskracht en dus weinig oplossend vermogen. Mogelijkheden met andere scenario’’s worden meegenomen in eerder genoemde omgevingsstudie N605. |
|
6 | Aanleg turborotonde Oud7edijk. |
Uitgevoerd en geopend op 8 januari 2018 |
|
7 | Het openbaar vervoer voorziet in snelle en gemakkelijke verbindingen naar de grote steden om ons heen. Daar waar buslijnen niet toereikend zijn, wordt gezocht naar openbaar vervoer op maat met behulp van bewoners / organisaties. | Dienstregeling 2019 is vastgesteld. Aantal verbetering voor Uden worden doorgevoerd zoals versterking lijn Eindhoven / lijn Nijmegen wordt HOV lijn / lijn 157 een extra vroege rit ma t/m vr en lijn 305 uitbreiding laatste rit naar 24:00 uur. |
Prestatie indicatoren
Indicator | Ziekenhuisopname na verkeersgeval met een motorvoertuig |
---|---|
Prognose 2018 | % |
Werkelijk 2015 | 9 |
Landelijk 2015 | 8 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / VeiligheidNL |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017.Informatie is beschikbaar voor het jaar 2016 in verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners. Voor Uden zijn dat 13,6 ongevallen (landelijk gemiddelde voor 2016 is 12,5). |
Indicator | Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser |
---|---|
Prognose 2018 | % |
Werkelijk 2015 | 8 |
Landelijk 2015 | 9 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / VeiligheidNL |
Aanvullende informatie | Landeljke indicator met ingang van 2017. Informatie is beschikbaar voor het jaar 2015 in verkeersslachtoffers fiets per 10.000 inwoners. Voor Uden zijn dat 1,7 ongevallen (landelijk gemiddelde voor 2015 is 1,8). |