Onderwijs: talent ontwikkelen en benutten
De decentralisatie van de jeugdzorg en de invoering van de wet passend onderwijs, zijn kansen voor de gemeente om haar regierol goed in te vullen en partijen bij elkaar te brengen, zowel voor het reguliere als speciaal onderwijs. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan het verbeteren van de samenwerking tussen onderwijs en het basisteam. Dit om zorgvragen van ouders over hun kind effectief op te kunnen pakken waarbij niet-onderwijs gerelateerde De decentralisatie van de jeugdzorg en de invoering van de wet passend onderwijs, zijn kansen voor de gemeente om haar regierol goed in te vullen en partijen bij elkaar te brengen, zowel voor het reguliere als speciaal onderwijs. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan het verbeteren van de samenwerking tussen onderwijs en het basisteam. Dit om zorgvragen van ouders over hun kind effectief op te kunnen pakken waarbij niet-onderwijs gerelateerde problematiek door de juiste partij wordt opgepakt. Hierdoor behouden wij kwalitatief goed onderwijs, verkleint het risico van overbelasting van onderwijzers en vergroot de kans op het vroegtijdig traceren van jonge mantelzorgers.
Voor 2019 en verder zal hier een grote impuls aan worden gegeven. De nieuwe rekenmethode van het Rijk om de omvang van middelen voor het bestrijden van onderwijsachterstanden aan gemeenten toe te delen, heeft geleid tot een forse uitbreiding van dit budget. Dit zal in 2019 vertaald moeten worden naar een kadernota voor de komende 4 jaar. Deze OAB-middelen (onderwijsachterstandenbeleid) omvatten ook de VVE-middelen, voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen tot 4 jaar. De OAB-middelen zijn echter bestemd voor de jeugd tot en met de basisschool waarbij samenwerking tussen onderwijs (die hiervoor eigen middelen heeft) verplicht is. Dit biedt ook kansen voor passend onderwijs. De gemeente heeft dan vooral de verantwoordelijkheid voor de ‘zorg’-lijn, scholen vooral de ‘leer-‘lijn, maar het ene gaat niet lukken zonder goede condities op de andere lijn.
Onderwijs vormt een goede basis voor de nieuwe gemeentelijke taak ten aanzien van Jeugdzorg en draagt tevens zorg voor een goede aansluiting op de arbeidsmarkt.
Basisvoorzieningen, zoals het reguliere jongerenwerk en de onderwijsketen, worden in preventief opzicht steeds belangrijker. Deze voorzieningen blijven minimaal op het huidige niveau gehandhaafd. In geval van (vervangende) nieuwbouw voor onderwijs wordt ingezet op duurzaamheid en het toepassen van ‘harmonisatie’, waardoor integrale kindcentra gerealiseerd kunnen worden.
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Talent ontwikkelen en benutten | Toelichting | ||
1 | Realisatie van de nieuwbouw voor het Udens College (HAVO, VWO) is van groot belang voor de toekomstige ontwikkelingen in het Voortgezet Onderwijs. |
De realisatie van de nieuwbouw verloopt gestaag, op 1 februari 2019 is het gebouw opgeleverd en zal per 1 mei in gebruik worden genomen. De inrichting van de buitenruimte vindt plaats vanaf juni tot september 2019 na de sloop van het oude schoolgebouw. |
|
2 | We stimuleren het behoud van het ROC / MBO. |
Door een teruglopend aantal leerlingen en ontwikkelingen in het MBO, trekt het ROC zijn vakonderwijs uit Uden terug en concentreert dit op twee andere locaties in de regio. Binnen de regio Noordoost-Brabant werken ondernemers, onderwijs en overheid nauw samen aan initiatieven op het snijvlak van onderwijs, economie en arbeidsmarkt, waarin werken en leren samengaan. Samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers is van groot belang. De gemeente is nadrukkelijk partner in deze 3-O-samenwerking, waarin UOV De Kring een stimulerende rol wil gaan nemen in het door-ontwikkelen van beroepsonderwijs in Uden. |
|
3 |
Wijkgebouw De Komin, de schoolgebouwen van Camelot en De Palster en sporthal Germenzeel zijn bijna 40 jaar oud. Deze gebouwen verkeren in slechte bouwkundige staat. Wij willen deze ontwikkeling afstemmen op de behoefte in gebied Oost aan voorzieningen (en vooral de activiteiten daar in). Een goed moment om te onderzoeken hoe invulling te geven aan het raadsbesluit (2012) om op de locatie van bovengenoemde gebouwen, in het hart van gebied Oost, een ontmoetingsplein te realiseren waarbij de functies ontwikkeling, beweging, zorg, welzijn en ontmoeten verenigd kunnen worden. |
Een schetsontwerp en een programma van eisen worden uitgewerkt door de architect. Er vindt een selectie van een aannemer plaats en er wordt een bouwteam gevormd. Verder in 2019 wordt het plan uitgewerkt en er worden afspraken tussen betrokken partijen gemaakt om te komen tot een aanvang van de nieuwbouw, naar verwachting begin 2020. |
Prestatie indicatoren
Indicator | Achterstandsleerlingen |
---|---|
Prognose 2018 | %4 tm 12 jarigen |
Werkelijk 2018 | Indicator is vervallen Minbzk nr 2017-0000031570 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / Verwey Jonker Instituut-Kinderen in Tiel |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Absoluut verzuim |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 1.000 leerlingen |
Werkelijk 2017 | 1,44 |
Landelijk 2017 | 1,82 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / DUO |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Relatief verzuim |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 1.000 leerlingen |
Werkelijk 2017 | 16,61 |
Landelijk 2017 | 26,58 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / DUO |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificaie (vsv-ers) |
---|---|
Prognose 2018 | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs |
Werkelijk 2017 | 1,7 |
Landelijk 2017 | 2 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / DUO |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |