Meedoen door ondersteuning
Naast de generieke ondersteuning vanuit sociaal en doelmatige aanpak, wordt aandacht besteed aan specifieke doelgroepen.
De basis is het traceren en ondersteunen van mantelzorgers ter voorkoming van overbelasting, het behouden van een stabiele thuissituatie en het voorkomen van escalatie van zorg. Door de realisatie van de Wegwijzer, waarbij de regie op toegang tot zorg weer naar de gemeente is gehaald, kan hieraan beter worden gewerkt. De vraag naar mantelzorgers, hun rol en hun behoefte kan vast onderdeel worden van de brede vraagverkenning tijdens de zgn keukentafelgesprekken. Daarnaast wordt specifiek ingezet op het werven, begeleiden, ondersteunen en behouden van vrijwilligers voor het bieden van informele zorg, tijd en aandacht aan kwetsbare inwoners.
Ook stimuleren wij ouderen om zo lang mogelijk thuis of in hun eigen wijk te blijven wonen en zelfstandig deel te nemen aan de samenleving. Daarbij heeft dementie onze bijzondere aandacht en de overgang van zelfstandig wonen via aanleunwoningen naar instellingsgebruik. Hoe beter wij de omgeving inrichten, zorgvriendelijke gemeente of ‘dementieproof’, met voorzieningen en diensten des te langer kunnen mensen thuis blijven wonen. Met nieuwe woonvormen wordt toegewerkt naar het dichten van het gat tussen ‘thuis’ en ‘tehuis’. In deze nieuwe concepten wordt traploze zorg geboden waarbij de bewoners maar één aanspreekpunt hebben, ongeacht de soort zorg (Wmo, ZVW e/o WLZ) en de geldstroom die daarbij hoort.
Verder willen wij ook kwetsbare jongeren helpen bij het verkrijgen van zelfstandige woonruimte en werkzaamheden (betaald of onbetaald) die aansluiten bij hun vaardigheden en hen in staat stellen om, met begeleiding, een eigen bestaan op te bouwen.
Iedere zorgvraag en elke situatie is anders. Dat betekent dat we tegemoet komen aan de specifieke behoefte van mensen met een hulpvraag. We bieden zoveel mogelijk maatwerk, waarbij wij nauw samenwerken met onze ketenpartners zoals Area en ONS welzijn. Ook hier zetten we in op de eigen kracht van mensen.
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Meedoen door ondersteuning | Toelichting | ||
1 | Aandacht voor aangepaste woonvormen en dagbesteding van kwetsbare inwoners. |
Omstreeks de zomer van 2018 is de vergunningverlening voor herbestemming van ‘gebouw Via’ (ook bekend als de Pius X school) aan de Herpenstraat 60 afgerond en definitief geworden. Dit pand wordt omgebouwd naar ‘zorgwonen’ voor 39 appartementen (ca. 45 bewoners) en heeft als nieuwe naam Hoevenseveld gekregen. Doelgroep is kwetsbare ouderen, bij voorkeur uit de wijk, waarbij een groot deel van de bewoners 65+ zal zijn. Op deze locatie wordt vanaf 2020 traploze ondersteuning / zorg geboden inclusief de functie van ontmoeting en welzijn. De concept beschrijving en vertaling daarvan naar een ‘businesscase’ is net gestart en zal in de loop van 2019 leiden tot besluitvorming voor zover daar dan middelen van de gemeente (Wmo) voor nodig zijn. Op meerdere locaties in Uden wordt in samenspraak met initiatiefnemers en beoogde gebruikers, gewerkt aan de realisatie van nieuwe woonvormen die aansluiten op de vraag van bijzondere doelgroepen. Daarbij is met name de focus op jong volwassenen en ouderen. |
|
2 | Versoepelen van regels voor woningaanpassingen. |
Vanwege de vereisten die de omgevingswet aan gemeenten stelt m.b.t. transparantie en digitaal werken, is in april besloten om in Raam een pilot ‘digitalisering’ uit te voeren met een tweeledig doel. Ten eerste de ontwikkeling van het zogenaamde ‘zorglabel’ waaruit te herleiden is in hoeverre de woning geschikt is (of te maken) voor het langer thuis blijven wonen. Als tweede willen van deze pilot leren hoe een dergelijk digitaal instrument behulpzaam kan zijn in het proces van dienstverlening aan onze inwoners. Denk hierbij aan het aanvragen van een Wmo-woningaanpassing of een WABO-procedure bij verbouwing. Maar ook bij de wens om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen, energie besparing en dergelijke, kan dit instrument behulpzaam zijn. De eerste contacten met bewoners waren in oktober; dat heeft direct geleid tot een aantal gebruikers van het instrument. De overige wijkbewoners zullen de komende periode persoonlijk worden benaderd. We willen weten of zij interesse hebben in dit instrument en zo ja, of ze hulp nodig hebben. Als er geen interesse is, willen we graag weten waarom niet zodat we bij de implementatie van de omgevingswet al beter weten wat we wel of juist niet moeten doen. In deze ontwikkeling wordt regionaal samengewerkt met o.a. Oss en ’s-Hertogenbosch. |
|
3 | Sturen op kwalitatieve verbetering van professionele ondersteuning. |
Met de wegwijzer Hulp en Ondersteuning die op 1 oktober 2018 van start is gegaan worden expertises meer dan voorheen met elkaar verbonden. Dit geldt ten eerste voor de expertises van de Wmo consulenten en de maatschappelijk werkers van ONS welzijn. Daarnaast zijn er vanuit verschillende afdelingen (werk, inkomen en schulddienstverlening) mensen gekoppeld aan de wegwijzer Hulp en Ondersteuning waardoor casussen, daar waar nodig, sneller integraal benaderd en opgepakt kunnen worden. In 2019 vindt evaluatie plaats van de wegwijzer en worden er keuzes gemaakt voor de verdere inrichting. De eerste resultaten laten zien dat de geformuleerde uitgangspunten behaald worden, inwoners zijn sneller op de juiste plek, er is meer verbinding van expertises en de gemeente heeft meer grip op het toegangsproces. Tevens start op 1 juli 2019 de wegwijzer Jeugd waardoor nog meer invulling kan worden gegeven aan de integrale ondersteuning van onze inwoners. Door de wegwijzer Jeugd in huis onder te brengen kunnen we ook meer dan voorheen sturen op de in te zetten vormen van Jeugdhulp en de manier waarop de aanbieders hier invulling aangeven. De regie hierop wordt nadrukkelijk belegd in de wegwijzer Jeugd. Ook de voorgestelde veranderingen in de inkoop van specialistische jeugdhulp zullen een belangrijke bijdrage leveren aan het kunnen sturen op de kwaliteit van professionele ondersteuning voor onze inwoners. . |
|
4 |
Doorontwikkeling van het basisteam. |
Met de komst van de wegwijzer Hulp en Ondersteuning per 1 oktober 2018 waarin alle vragen op het gebied van zorg, welzijn en Wmo voortaan gemeld worden bij de gemeente trekt de gemeente de regie voor het toegangsproces naar zich toe. Voor de basisteams volwassenen van ONS welzijn betekent dit dat er een splitsing in activiteiten plaatsvindt tussen hun uitvoeringstaken als zorgverlener en de expertise die zij bijdragen in het toegangsproces. Voor hun taken in de toegang komen zij ook te werken op het gemeentehuis. De taken en verantwoordelijkheden van het basisteam zijn hierdoor scherper in beeld en de gemeente kan daardoor beter sturen op zowel de toegang als het functioneren van het basisteam. Met de toevoeging van Jeugd aan de wegwijzer in 2019 wordt ook de rol van de basisteams Jeugd anders. Zij zullen zich vanaf dan enkel richten op de inzet van preventieve jeugdhulp en vervullen geen toegangstaken meer. Hierdoor kunnen zij zich beter en meer focussen op hun inhoudelijke expertise wat ten gunste komt van de dienstverlening aan onze inwoners. Daarnaast wordt in 2019 ook bekeken welke vormen van preventieve jeugdhulp nodig zijn aanvullend op het aanbod van het basisteam. Dit om te borgen dat er voldoende aanbod is van niet gespecialiseerde jeugdhulp en daarmee de inzet van dure zorg te voorkomen daar waar dat kan. |
Prestatie indicatoren
Geen.