Sociale en doelmatige aanpak
In het sociale domein doet de gemeente een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van burgers en hun sociale omgeving. Wie zelfredzaam is, kan zoveel mogelijk zelf zijn zorg organiseren zodat de beperkte middelen die de gemeente tot haar beschikking heeft, beschikbaar blijven voor de meest kwetsbare inwoners. Doel is dat elke inwoner die hulp nodig heeft, ook daadwerkelijk geholpen wordt zodanig dat deze kan participeren op de wijze die bij hem past, en waarbij de inwoner maximaal zijn eigen kwaliteiten kan gebruiken.
De zorg organiseren wij integraal, zo dichtbij, kort en eenvoudig als mogelijk vanuit het principe één gezin/huishouden, één plan. Integrale zorg is het leveren van fysiek, psychische e/o financiële ondersteuning, uitgaande van de te behalen klantdoelen, en kan vanuit zowel Wmo, Jeugdwet als P-wet of een combinatie daarvan worden bekostigd.
Preventie, lichte hulp en ambulante zorg wordt laagdrempelig, dichtbij en direct aangeboden. Zorgorganisaties bieden deze zorg in goede samenwerking met diverse partners. Ze kunnen voorzien in zorg aan alle inwoners, zowel kinderen als hun ouders in de directe leefomgeving, op plaatsen waar ze dagelijks komen: werk, consultatiebureau, school en vrije tijdsbesteding (sport, amateurkunst, etc.), Hierin wordt door de professionals van ONS welzijn en gemeentelijke consulenten nauw samengewerkt met de huisartsen.
Realisatie in één oogopslag
afgerond/gerealiseerd gestart/onderhanden nog niet opgestart
Sociale en doelmatige aanpak | Toelichting | ||
1 | Op een excellente wijze invoeren van het nieuwe sociale beleid. | Het beleid is ingevoerd; de aandacht is nu gericht op het monitoren van de kwaliteit van werken en het signaleren van waar het anders of beter moet. |
|
2 | Als het gaat om preventie worden basisvoorzieningen belangrijk. Voor jeugdigen is dat bijv. het jongerenwerk en begeleiding binnen de onderwijsketen. Voor volwassenen is dat het behoud van de factor ‘tijd en aandacht’, die vooral geleverd wordt door het product ‘hulp bij het huishouden’. Deze voorzieningen blijven minimaal op het huidige niveau. |
Voor het product Hulp bij het Huishouden is in december 2017 een onderzoek afgerond. Daaruit volgde dat slechts een marginale verbetering was te behalen. Wij voldoen verder aan de vereisten van AMvB dat wij een tarief betalen dat recht doet aan de beloning van de werkers. Uden is echter niet AMvB plichtig. |
|
3 | In de hulpverlening richting gezinnen is het doel: weer meedoen in de samenleving en het uitgangspunt: één gezin, één plan, één regisseur. |
In 2018 is gestart met het project 0-40 % loonwaarde waarin de samenwerking en afstemming is verbeterd binnen de WMO en Participatiewet. De verdere uitwerking hiervan krijgt een plek in het Netwerk van Voorzieningen. |
Prestatie indicatoren
Indicator | Jongeren met een delict voor de rechter |
---|---|
Prognose 2018 | %12 tm 21 jarigen |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / Verwey Jonker Instituut-Kinderen in Tiel |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Jongeren (tm 18 jaar) met jeugdhulp |
---|---|
Prognose 2018 | % |
Werkelijk 2017 | 12,5 |
Landelijk 2017 | 11,2 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Jongeren (tm 18 jaar) met jeugdbescherming |
---|---|
Prognose 2018 | % |
Werkelijk 2017 | 1,4 |
Landelijk 2017 | 1,2 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Jongeren (12 tm 23 jaar) met jeugdreclassering |
---|---|
Prognose 2018 | % |
Werkelijk 2017 | 0,3 |
Landelijk 2017 | 0,2 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |
Indicator | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 10.000 inwoners |
Werkelijk 2017 | 49 |
Landelijk 2017 | 62 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / GMSD |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017 |