Analyse op hoofdlijnen - Maximaal meedoen
MAXIMAAL MEEDOEN € 891.000 Voordeel
Uitkeringen levensonderhoud |
€ 501.000 |
V |
"Voor een bijstandsuitkering, Ioaw, Ioaz, Bbz en loonkostensubsidie kan een aanvraag op basis van de Participatiewet worden ingediend. Het aantal aanvragen cq. toekenningen wisselt jaarlijks en is mede afhankelijk van de economische situatie op enig moment. Uitgaven in dit kader kunnen daardoor door de jaren heen aan schommeling onderhevig zijn. De dekking van deze kosten komt uit de door het Rijk beschikbaar gestelde Gebundelde Uitkering. De hoogte van deze Gebundelde Uitkering is ook aan schommeling onderhevig en wordt (mede) door macro-economische ontwikkelingen bepaald. Eventuele voor- of nadelen komen ten laste van de exploitatie van de gemeente.
In de 2de afwijkingenrapportage 2018 werd rekening gehouden met een beperkte afname van het aantal bijstandsgerechtigden gebaseerd op de aantallen over het eerste halfjaar. Er is toen een incidenteel voordeel van € 350K gemeld (o.b.v. de voorlopige beschikking van het Rijk). Deze daling heeft zich in het tweede deel half jaar voortgezet (van 661 einde 2017 naar 642 einde 2018), waardoor nu aanvullend een incidenteel voordeel van € 501K kan worden gemeld. Incidenteel, omdat we zien dat de inkomsten vanuit het Rijk in 2019 op basis van de voorlopige beschikking 2019 Gebundelde Uitkering met € 503K naar beneden is bijgesteld (t.o.v. 2018). In het najaar van enig jaar wordt de Gebundelde Uitkering definitief voor dat jaar vastgesteld. |
|
|
Participatiewet (re-integratie) |
€ |
- |
"Voor de uitvoering van de Participatiewet, w.o. re-integratie en begeleiding, stelt de rijksoverheid budgetten ter beschikking. In 2018 is per saldo € 101K meer uitgegeven dan het beschikbare budget. Dit komt voornamelijk door de actieve aanpak van uitstroom van uitkeringsgerechtigden, inclusief een extra focus op de (complexe) doelgroep 0-40%. In beperkte mate is dit een gevolg van nagekomen facturen over eerdere jaren (€ 21K). Conform amendement 2 bij de jaarrekening 2013 worden alle overschotten c.q. tekorten in het Sociaal Domein (Jeugd, Wmo en Participatiewet) toegevoegd of ontrokken aan de Reserve Sociaal Domein. Het exploitatietekort 2018 ad. € 101K is conform dit besluit aan de reserve Sociaal Domein onttrokken.
|
|
|
Armoedebeleid |
€ 25.000 |
V |
"Op 6 juli 2017 heeft de gemeenteraad met het nieuwe Armoedbeleid 2018-2021 ingestemd en is in de Programmabegroting 2018 structureel extra budget beschikbaar gesteld. Na verloop van tijd kan beoordeeld worden of opgenomen ramingen werkelijkheid worden en met de ontwikkelingen overeenkomen. Om die reden is het saldo daarom voorlopig als incidenteel aan te merken. Het resultaat op het armoedebeleid bedraagt in 2018 per saldo € 25K voordelig. Dit saldo is onder te verdelen in € 72K voordeel op de uitvoering van het Project Preventie en Vroegsignalering en € 47K nadeel op het resterende armoedebeleid. De start van project Preventie en Vroegsignalering is op onderdelen vertraagd en zal in 2019 verder zijn vervolg krijgen. In het overhevelingsvoorstel 2018-2019 zijn per abuis niet alle financiële gevolgen van deze vertraging meegenomen, zodat nu wordt voorgesteld de nog niet overgehevelde uitvoeringsbudgetten (inhuur € 65K en deskundigheids-bevordering € 7K) op basis van resultaatbepaling en resultaatbestemming alsnog naar 2019 over te hevelen. Het resterende nadeel ad. € 47K laat zich voornamelijk verklaren door 1) een nadeel van € 120K op de bijzondere bijstand → de besparing op bewindvoerderskosten ""lijkt"" vooralsnog in het nieuwe beleid te optimistich te zijn ingeschat en een langer na-ijl-effect te kennen. Daarnaast is de groei in deelname aan de regeling collectieve ziektekosten door een bekendheidscampagne succesvoller gebleken dan eerder ingeschat, 2) een voordeel van 40K op het activiteitenfonds → door de aanpassing van de regeling (o.a. door introductie van het kindpakket nu alleen nog toegankelijk voor 18+) is het beoogde inverdieneffect al gerealiseerd in het eerste jaar en 3) € 22K op het kindpakket → deze is in 2018 voor het eerste jaar ingegaan en de ingroei is iets minder hard gegaan dan eerder ingeschat. Bekendheid zal echter nog groeien waardoor dit als incidenteel is aan te merken. We zien het aantal deelnemers in de tijd groeien.
"
|
|
|
Wet Sociale werkvoorziening (WSW) |
€ |
- |
"Voor de uitvoering van de Wsw ontvangt de gemeente Uden middelen van de rijksoverheid. In 2018 is per saldo € 30K minder uitgegeven dan het beschikbare rijksbudget. Dit is vooral het gevolg van de terugontvangen middelen uit de egalisatiereserve van het Werkvoorziening-schap. Doel van deze reserve is de jaarlijkse schommelingen in de verhouding budget en het aantal plaatsingen op te vangen. Het surplus van de reserve boven het maximum van 2,5% van het totale budget 2017 is nu in 2018 aan de gemeente uitgekeerd. Conform amendement 2 bij de jaarrekening 2013 worden alle overschotten c.q. tekorten in het Sociaal Domein (Jeugd, Wmo en Participatiewet) toegevoegd of ontrokken aan de Reserve Sociaal Domein. Het overschot 2018 ad. € 30K (incidenteel) is conform dit besluit aan de reserve Sociaal Domein toegevoegd.
"
|
|
|
Gemeenschappelijke regeling GGD |
€ 143.000 |
V |
Kosten voor de uitvoering door de GGD van algemene gezondheidszorg en in het basisteam Jeugd en Gezin worden uit de algemene middelen van de gemeente Uden gedekt. In 2018 was het eenmalig mogelijk een deel van deze kosten uit de onderwijsachterstandbeleidsmiddelen te dekken. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 143K (incidenteel).
|
|
|
WMO voorzieningen |
€ |
- |
"Het aantal aanvragen Wmo en de omvang van deze aanvragen kunnen van jaar tot jaar verschillen. Ook de financiële impact per aanvraag en van het geheel kan verschillend zijn. Er is nl. sprake van een zgn. openeindregeling. In 2018 bedroeg het resultaat op de individuele voorzieningen (o.a. hulpmiddelen, wonen en vervoer) afgerond € 522K en op de hulp bij het huishouden afgerond € 531K. Belangrijkste reden voor het resultaat op de individuele voorzieningen is het later in het jaar ingaan van het nieuwe contract hulpmiddelen en de aanbesteding onderhoud trapliften, terwijl de geraamde prijsstijgingen voor heel 2018 zijn ingecalculeerd. Daarnaast is in 2018 minder beroep gedaan op wonen algemeen en ADL en/of integrale toegankelijkheid. De vrije ruimte op de hulp bij het huishouden zal in 2019 in belangrijke mate als structurele dekking voor het nieuw in te voeren abonnementstarief worden ingezet. Conform amendement 2 bij de jaarrekening 2013 worden alle overschotten uit het Sociaal Domein (Jeugd, Wmo en Participatiewet) toegevoegd aan de Reserve Sociaal Domein.
"
|
|
|
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 |
€ |
- |
"Per 1 januari 2015 is de uitvoering van de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 (Wmo2015) handen van de gemeenten. De Zorg in Natura (ZIN) voor de 12 deelnemende gemeenten in Brabant NoordOost-Oost wordt uitgevoerd door de Centrumregeling Wmo2015 Brabant NoordOost -Oost te Oss. De uitvoering van het Persoonsgebondenbudget (PGB) is landelijk bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) belegd. Het resultaat op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 bedroeg in 2018 € 351K en is voornamelijk toe te rekenen aan het deelfonds Wmo2015 (324K). Conform amendement 2 bij de jaarrekening 2013 worden alle overschotten uit het Sociaal Domein (fonds Jeugd, Wmo en Participatiewet) toegevoegd aan de Reserve Sociaal Domein.
"
|
|
|
Project maatschappelijke begeleiding asielgerechtigden |
€ |
- |
"De eisen voor inburgering zijn in de Wet Inburgering vastgelegd. De inburgeraar is zelf voor (de kosten van) inburgering verantwoordelijk. Het is echter wenselijk en zinvol om voor deze doelgroep aanvullend maatschappelijke begeleiding in de vorm van maatwerk aan te bieden. Het Rijk verstrekt hiertoe een bijdrage van € 2.370 per persoon welke door het COA aan de gemeenten wordt verstrekt. In 2018 bedroegen de werkelijke uitgaven € 29K en zijn volledig (€ 29K) van het COA ontvangen. In 2019 zal deze regeling naar verwachting gewijzigd worden.
"
|
|
|
Jeugdwet |
€ |
- |
"Sinds 2015 voert de gemeente de Jeugwet uit. De inkoop van de zorg in natura (ZIN) wordt regionaal door de Centrumregeling Jeugdhulp NoordOost Brabant te Den Bosch uitgevoerd. De uitvoering van het persoonsgebondenbudget (PGB) is landelijk bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) belegd. Het overschot op het jeugdbudget bedroeg in 2018 € 213K en is als incidenteel aan te merken. Hierbij kan nog worden opgemerkt dat de definitieve afrekeningen ZIN 2018 en PGB 2018 bij het opmaken van deze jaarrekening nog niet zijn ontvangen en mogelijk nog invloed kan hebben op het financiële resultaat Jeugd. Het genoemde voordeel 2018 van € 213K is in belangrijke mate toe te schrijven aan de afrekeningen ZIN over de jaren 2015-2017 (€ 119K) en aan de in 2018 van de rijkoverheid ontvangen transformatie-middelen (86K). Ook kan nog worden opgemerkt dat de gemeenteraad in 2018 incidenteel extra Jeugd-budgetten ten laste van de reserve Sociaal Domein beschikbaar heeft gesteld (voor de autonome ontwikkeling en knelpunten € 820K en voor ontwikkeling Veilig Thuis € 94K). Zonder deze éénmalige extra budgetten zou er in 2018 sprake zijn van een fors tekort op Jeugd. Het is de verwachting dat medio 2019 opnieuw voorstellen aan de gemeenteraad zullen worden voorgelegd om extra budgetten Jeugd (ZIN)voor de jaren 2019 (aanvulling) en 2020 beschikbaar te stellen. Conform amendement 2 bij de jaarrekening 2013 worden alle overschotten c.q. tekorten in het Sociaal Domein (Jeugd, Wmo en Participatiewet) toegevoegd of ontrokken aan de Reserve Sociaal Domein. Het exploitatieoverschot 2018 ad. € 213K is conform dit besluit aan de reserve Sociaal Domein toegevoegd. Eventuele nagekomen afrekeningen zoals ZIN 2018 en PGB 2018 zullen in 2019 aan deze reserve worden onttrokken cq. toegevoegd.
"
|
|
|
Mantelzorg |
€ 93.000 |
V |
"Het zorglandschap is met de komst van de nieuwe taken maatschappelijke ondersteuning, jeugd en participatie ingrijpend veranderd. In Uden zijn we bezig om een netwerk van (algemene) voorzieningen in te richten waar inwoners elkaar in de buurt kunnen ontmoeten, invulling kunnen geven aan hun dag en, waarnodig, ondersteund kunnen worden om een stapje te zetten op de participatieladder. Effect van deze ontwikkeling is onder meer dat mantelzorgers ontlast worden en op hun beurt ook worden ondersteund. We zien steeds meer (burger) initiatieven ontstaan om rondom specifieke thema’s als dementie en eenzaamheid passende activiteiten te ontplooien. (voorlichting, training, tijdige signalering, hulp en ondersteuning etc). In 2018 waren deze aktiviteiten echter nog niet opgestart (geen kosten gemaakt), waardoor dit budget ad. € 93K incidenteel in 2018 vrijvalt.
"
|
|
|
Diverse kleinere afwijkingen op producten per saldo |
€ 129.000 |
V |