Wegen (voorziening 2001)
Beleid
We beschikken over een onderhoudsvoorziening wegen met als doel: het in stand houden van het gemeentelijke wegennet door het planmatig uitvoeren van groot onderhoud. Er zijn in 2018 inspecties uitgevoerd door een ingenieursbureau op het gehele wegennet. Ook zijn in 2018 de belangrijkste wegen en de constructief mindere wegen geïnspecteerd. Deze gegevens zijn verwerkt in het onderhoudsprogramma kapitaalgoederen. De vastgestelde beeldkwaliteitseisen en bijbehorende budgetten zijn opgenomen in de Nota Openbare Ruimte Uden “van Gevel tot Gevel”.
In april 2017 is het beleid op het gebied van wegen vastgesteld waarbij de hoogte van de jaarlijkse dotatie in de voorziening wegen is bepaald. Het nieuwe beleid betreft de periode 2017-2020. In het beleidsplan wordt onder andere aandacht besteed aan integraliteit en assetmanagement. De hoogte van de dotatie is gebaseerd op beeldkwaliteit, zoals deze is vastgesteld in de Nota Openbare Ruimte Uden “van Gevel tot Gevel”.
Naast verharde wegen heeft de gemeente ook onverharde wegen in haar bezit. Deze half- en onverharde wegen bevinden zich vooral in en rondom de Maashorst, Bedaf en de bossen bij Odiliapeel. Deze wegen worden onderhouden door het schaven/egaliseren van de wegen. Dit onderhoud wordt uitgevoerd naar aanleiding van klachten van bewoners of inspectie van de onverharde weg door de eigen buitendienst. Voor het onderhoud aan deze wegen zijn richtlijnen opgesteld, tevens is er een stappenplan opgesteld welke gebruikt kan worden om te bepalen of half- en onverharde wegen verhard mogen worden. Het stappenplan en de geraamde kosten voor het onderhoud aan de onverharde wegen zijn opgenomen in het wegen beleid voor de periode 2017-2020.
In de berekening van de storting is geen rekening gehouden met areaaluitbreiding. Hiervoor wordt indien van toepassing extra budget gevraagd.
Naast de jaarlijkse dotatie is geen rekening gehouden met rehabilitatie. Rehabilitatie is een maatregel die getroffen moet worden als een weg aan het einde van zijn levensduur is. Het betreft hier dus een totale vervanging van de constructie. Rehabilitatie van wegen is onderdeel van de begrotingsnotitie (MIP) en wordt als vervangingsofferte ingediend. Deze vervangingsinvesteringen worden geactiveerd en afgeschreven.
De risico's zijn beschreven in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
Verloop 2018
Omschrijving | Stand 1/1 2018 | Toevoegingen | Onttrekkingen | Stand 31/12/2018 |
Groot onderhoud wegen | € 1.508.074 | € 1.102.981 | € 1.484.015 | € 1.127.040 |
Uitvoering 2018
De storting in de onderhoudsvoorziening bedroeg in 2018 € 1.102.981 (exclusief areaaluitbreiding). In 2018 zijn de volgende projecten (rehabilitaties en onderhoud) uitgevoerd of gestart en zijn nog in uitvoering: Foodcourt (Looweg), St. Janstraat/Birgittinessenstraat, Kruising Industrielaan/Rondweg, Volkel-West fase 2, Stalreep, Loopkantstraat, Paden Mellepark, Industrieterrein Vluchtoord, Fietspad Zeelandsedijk, Rondweg, Fietspad Kleuterweg, Fietspad Karperdijk/Bedafseweg, Patrijsweg, Houtduiflaan/Oosterheidestraat, Eekhoornlaan/Reigerlaan, Landerlaan/LangeGoorweg, Steenovenstraat, Voetpad Sieberg, Bogerdstraat, Ereprijsstraat, Hofstukken, Hoogzoggel, Bosveld, Meerhoek, Jonkerveld, Alardstraat, Bijland, Burg. Buskensstraat en Lavendelstraat. Naast de uitvoering van projecten is er ook gewerkt aan de voorbereiding van volgende projecten: Heinsbergenstraat/Hoevensestraat, Marktstraat, Parallelweg Middenpeelweg, Herinrichting Terraveenplein/Oudedijk, Violierstraat.