Sociaal veilig
De prioriteiten die de raad vastgelegd heeft in het Integraal Veiligheidsplan (2019-2022) krijgen komende jaren aandacht:
- veiligheid en leefbaarheid (o.a. blijvend inzetten op inbraakpreventie, fietsendiefstal, doorontwikkelen burgerparticipatie, buurtpreventie, activeren burgers voor verbeteren eigen wijkveiligheid. Een doorstart Buurtinformatienetwerk maakt daar onderdeel van uit);
- aanpak ondermijnende criminaliteit (o.a. criminelen zo moeilijk mogelijk maken voet aan de grond te krijgen in de gemeenten, werken van Veilig Publieke Taak, versterken van samenwerking op overlastcasuïstiek in het basisteam en in de eenheid);
- verbinding Zorg en Veiligheid (o.a. aanpak overlast jeugdgroepen, wijkgericht werken verbeteren, de toegang tot zorg en ondersteuning verbeteren, regionale aanpak verwarde personen implementeren op lokaal niveau, invoering Wet Verplichte Gezondheidszorg).
Bovenstaande zaken worden uitgewerkt in een concreet uitvoeringsplan voor (steeds) een periode van twee jaar.
Om op lokaal niveau, maar ook regionaal, onze ambities en doelen te bereiken werken de verschillende partijen reeds nu al veel en goed met elkaar samen. Dit is door de veelheid en complexiteit van opgaven en casuïstiek ook noodzakelijk en onontkoombaar. Samenwerken vraagt echter ook het een en ander van alle partijen. Het verbeteren van de integrale samenwerking, over de eigen grenzen heen durven kijken en handelen, is voor alle betrokken veiligheidspartners een belangrijke ambitie voor de komende jaren.
Realisatie in één oogopslag
Afgerond / gerealiseerd gestart / onderhanden nog niet opgestart
Sociaal veilig | Toelichting | ||
1 | Doorzetten aanpak ondermijnende criminaliteit. |
Toelichting |
|
2 | Een nieuwe kadernota integrale veiligheid opstellen. |
Eind 2018 heeft de gemeenteraad de nieuwe nota Integrale Veiligheid vastgesteld (2019-2022). Hierin zijn de prioriteiten voor de komende vier jaar opgenomen. Bij het opstellen van de nota zijn gebiedsplatforms betrokken en is er een digitale enquête uitgevoerd om de input van burgers op te halen. Daarnaast heeft de gemeenteraad hierover input geleverd tijdens de Veiligheidsavond in september. Daaraan voorafgaand heeft de raad het Regionaal Veiligheidsplan 2019-2022 besproken en heeft daarmee ingestemd. |
|
3 | Samenwerken met Landerd op terrein van veiligheid – versteviging Cluster Veiligheid. |
Deze samenwerking heeft in 2018 vaste vormen gekregen (zie paragraaf ‘minder regels’). |
|
4 | Intensivering van zorg en veiligheid. | In 2018 zijn er twee structurele overleggen ingericht binnen de gemeente Uden. Eén gericht op samenwerking tussen Zorg en Veiligheid op het terrein van beleid en één op het terrein van uitvoering (casus-problematiek). Regionaal is in 2018 de besluitvorming afgerond over de fusie van de twee Veiligheidshuizen Maas en Leijgraaf en ’s-Hertogenbosch. Het gefuseerde veiligheidshuis krijgt vanaf 2019 een groter accent op zorg. |
|
5 | Enkele regionale/lokale prioriteiten krijgen extra aandacht. |
In samenwerking met de politie en andere ketenpartners is de overlast van jeugdgroepen op beheersbaar niveau gehouden. Er is veel inzet geweest van de boa’s om bij te dragen aan het terugdringen van fietsendiefstal. |
Prestatie indicatoren
Indicator | Verwijzingen naar Halt |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 10.000 jongeren |
Werkelijk 2017 | 48 |
Landelijk 2017 | 16.008 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / bureau Halt |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017. De gemeente Uden heeft hier nog geen specifieke doelstelling voor opgenomen |
Indicator | Harde kern jongeren |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 1.000 jongeren |
Werkelijk 2014 | 0,5 |
Landelijk 2014 | 1,3 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / KLPD |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017. De regionale doelstelling is voor elke jeugdgroep één plan van aanpak. |
Indicator | Winkeldiefstallen |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 1.000 inwoners |
Werkelijk 2017 | 1,6 |
Landelijk 2017 | 2,2 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017. Deze indicator heeft geen prioriteit binnen de kadernota IV. |
Indicator | Geweldsmisdrijven |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandelin, etc)) |
Werkelijk 2017 | 3,8 |
Landelijk 2017 | 5,1 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017. Onze doelstelling is 'het aantal geweldsincidenten ten opzichte van de voorgaande jaren zijn gedaald'. |
Indicator | Diefstallen uit woningen |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 1.000 inwoners |
Werkelijk 2017 | 1,8 |
Landelijk 2017 | 2,9 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeenten.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017. Het aantal woninginbraken mag niet hoger zijn dan 1% van de woningvoorraad van de gemeente Uden. |
Indicator | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) |
---|---|
Prognose 2018 | Aantal per 1.000 inwoners |
Werkelijk 2017 | 7,2 |
Landelijk 2017 | 6,3 |
Informatiebron | www.waarstaatjegemeente.nl (basisset) / CBS |
Aanvullende informatie | Landelijke indicator met ingang van 2017. Deze indicator heeft geen prioriteit binnen de kadernota IV. |