Leeswijzer
Dit is Bestuursrapportage 2019 van de gemeente Uden. Met de bestuursrapportage informeren we de raad over de voortgang van uitvoering van beleid, en de besteding van de hiervoor beschikbaar gestelde middelen.
De Gemeentewet schrijft voor dat iedere gemeente jaarlijks begrotings- en verantwoordingsstukken moet opstellen. In Programmabegroting 2019 werken we met 10 programma's en 31 taakvelden. Aan de hand van die 10 programma's en 31 taakvelden wordt de raad nu geïnformeerd. De opzet van de producten uit de Udense planning- en controlcyclus is identiek. Dit om de leesbaarheid te bevorderen.
De Bestuursrapportage 2019 wordt op 19 december 2019 door de gemeenteraad vastgesteld.
Algemeen
De Bestuurrapportage begint met het hoofdstuk Algemeen. Hierin worden de bestuurlijke - en financiële hoofdlijnen beschreven. We presenteren de 2e financiële afwijkingenrapportage en staan stil bij de gevolgen van deze rapportage voor onze financiële positie.
Programma's
Het tweede gedeelte van deze bestuursrapportage is de voortgangsrapportage. Per taakveld rapporteren we over de voortgang/ afwijking van de realisatie van de geplande acties/activiteiten. We rapporteren over de eerste 8 maanden van 2019. Bij elk van de 10 programma's is de volgende informatie opgenomen:
- Inleidende tekst: we geven beknopt weer wat er onder dit programma valt.
- We presenteren de lasten van de taakvelden binnen het programma individueel, en als aandeel van het totaal.
- Vervolgens geven we per taakveld:
- een korte omschrijving;
- de ontwikkelingen die we zien;
- de (financiële) voortgang van de belangrijkste doelen;
- een toelichting op activiteiten en prestaties die bij onze doelen horen in de vorm van een stoplichtenrapportage;
- wat het mag kosten. Eventuele financiële afwijkingen worden hier toegelicht;
- de samenwerkingen met rechtspersonen waarin we een bestuurlijk en financieel belang hebben. In de paragraaf 'verbonden partijen' gaan we hier dieper op in;
- een verwijzing naar wet- en regelgeving, waar we als gemeente rekening mee moeten houden;
- de majeure projecten van > € 500.000. Projecten lopen meerdere jaren. Met de raad hebben we afgesproken ook deze periodiek in de planning- en controlproducten te betrekken. Ook hier een update van planning, budget en risico.
Paragrafen
Het derde gedeelte van deze bestuurrapportage bevat de programmaoverstijgende paragrafen. De paragrafen geven inzicht in de financiële positie van de gemeente, de beheersmatige aspecten en de risico's. Het BBV schrijft de volgende paragrafen voor:
- Lokale heffingen
- Weerstandsvermogen en risicobeheersing
- Onderhoud kapitaalgoederen
- Financiering
- Bedrijfsvoering
- Verbonden partijen
- Grondbeleid
In de bestuursrapportage is alleen een actualisatie van paragraaf 2 weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen.
Bijlagen
In de bestuurrapportage is één (nieuwe) bijlage opgenomen. 'De herijking reserves en voorzieningen 2019'. De herijking maakt jaarlijks onderdeel uit van de Bestuursrapportage, maar werd niet altijd goed 'gevonden' bij de stukken van paragraaf 2 weerstandsvermogen en risiciobeheersing'. Door de herijking als bijlage op te nemen, neemt de informatiewaarde van de Bestuursrapportage 2019 hopelijk weer een stuk toe.