Dienstverlening - Burgerzaken
Burgerzaken betreft alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals, akten, identiteitskaarten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen.
De Udense maat van dienstverlening en de visie op Gastvrijheid, zoals door de inwoners zelf opgesteld, zijn bepalend voor de inrichting en houding van de ambtelijke organisatie. Inwoners en organisaties kunnen de weg naar de gemeente gemakkelijk vinden en zijn tevreden over de dienstverlening. Er wordt gecommuniceerd met de inwoners in platforms en via enquêtes. Inwoners en organisaties kiezen zelf welk kanaal ze gebruiken voor contact met de gemeente.
Deze kijk op dienstverlening geldt voor de gehele organisatie en dus ook voor Burgerzaken.
Ontwikkelingen
In ziekenhuis Bernhoven kunnen ouders aangifte doen van hun nieuw geboren kind. In de publiekshal zijn gastvrouwen aanwezig, die ondersteunen bij het aanvragen van een voorziening. De kavelwinkel geeft uitgebreid advies bij het zoeken naar een kavel. Deze manier van dienstverlening is continu in beweging. Door klantonderzoeken en feedbackgesprekken met klanten, kunnen we onze dienstverlening steeds verbeteren en aanpassen aan de behoeften en wensen van inwoners en organisaties.
De rijksoverheid heeft het doel gesteld om alle transacties met de overheid digitaal aan te bieden. De gemeente Uden stelt haar producten digitaal beschikbaar. Dit is het meest efficiënte kanaal voor informatie en dienstverlening. Het digitale kanaal vraagt continue onderhoud en ontwikkeling; inwoners verwachten steeds meer van de overheid op het digitale vlak.
Om het niveau van gastvrijheid te verhogen, werken we vanaf augustus 2018 tijdelijk bij wijze van pilot met gastvrouwen. Zij zijn aanspreekpunt voor bezoekers in de hal, en ondersteunen mensen die minder digitaal vaardig zijn. Hiervoor is een computer beschikbaar in de publiekshal.
Door de verdere digitalisering en de verlenging van de geldigheidsduur van paspoorten, zal het aantal bezoeken aan de gemeente afnemen. Een nieuwe ontwikkeling op het terrein van burgerzaken, is dat de werkzaamheden verschuiven. Eerst zorgden we voor het aanvragen en uitreiken van persoonsdocumenten zoals paspoorten. Dit gaat veranderen. Identiteitsbewijzen zijn langer geldig, en in de toekomst zal bv. een deel van de rijbewijzen rechtstreeks bij het CBR worden aangevraagd. Hiervoor in de plaats gaan we ons meer bezig houden met het controleren van identiteitsgegevens, en het behandelen van complexere zaken, die maatwerk vragen en veelal meer tijd. We staan aan het begin van deze ontwikkeling. Dit jaar bekijken we het verdere verloop en de gevolgen ervan op de bedrijfsvoering.
We willen nog meer gaan 'werken op afspraak'. Door te werken op afspraak kunnen we efficiënter werken, en kan de klant rekenen op eensnelle afhandeling.
In 2019 vinden 3 verkiezingen plaats: Eerste Kamer en waterschappen gezamenlijk, en Europese verkiezingen.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
In een dienstbare en gastvrije gemeente voelt de inwoner zich welkom, gehoord en betrokken. Voor de gemeentelijke organisatie gaat het over de kernwaarden bereikbaar, toegankelijk en betrouwbaar.
We streven naar excellente dienstverlening voor en in samenwerking met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We leggen de lat hoog en realiseren ons dat dit een continu proces van verbetering betekent. De behoefte en wensen veranderen, de dienstverlening moet daarin mee.
We streven dan ook naar;
- mens- en generatiegerichte dienstverlening;
- dienstverlening op maat (vraag- en oplossingsgerichte in plaats van procesgerichte dienstverlening).
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Mensgericht en generatiegericht klantencontact (‘met wie heb ik te maken, wat wil die persoon/organisatie van mij en wat kan ik er aan doen om dat zo goed mogelijk te doen?’). | Continue | Medewerkers worden continue opgeleid. | |
2. | Uitvoeren klantreizen. Per jaar 20% van de processen. Begeleiden van klantreis: 30.000 per jaar. | Continue | Afdelingen worden geïnformeerd over het uitvoeren van klantreizen als kwaliteitsinstrument. Met ingang van oktober klantreis ‘Bereken uw recht’. | |
3. | Dienstverlening wordt integraal (afdeling overstijgend) uitgevoerd. | 2018-2022 | Middels een actie onderzoek wordt aandacht besteed aan integraal werken. | |
4. | Processen verder digitaliseren. | 2018-2022 | Is een continue proces. | |
5. | Organiseren 3 verkiezingen (opgenomen in basisbeeld). | 2019 | Provinciale Staten en Waterschap verkiezingen zijn afgerond. In mei waren er Europese verkiezingen. | |
6. | Pilot Whatsapp. Inzetten van een extra kanaal ter verbetering van de dienstverlening. | 2019 | Is gestart per 14 oktober. | |
7. | Aantrekken van het uitgangspunt van het werken op afspraak. | 2019 | In juni zijn we gestart met communicatiecampagne. Op dit moment werken we op afspraak uitgezonderd afhalen van documenten. | |
8. | Gastvrij ontvangst Publiekshal. | 2019 | Onderzoek afgerond naar de verbetering van de gastvrijheid in de publiekshal. Uitvoering is in voorbereiding. | |
9. | Digitaliseren van de akten burgerlijke stand. | 2019 | Afgerond. | |
10. | Implementeren nieuwe applicatie voor e-dienstverlening. | 2019 | Installatie in september. Werkend in januari 2020. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 55.3 kB) zijn er voor dit taakveld in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Klantreizen | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Totaal | 30 | 30 | 30 | 30 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Er zijn geen financiële afwijkingen met structurele gevolgen te melden.
Omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Transitie burgerzaken | 68 | |||||
Verkiezingen | 24 | |||||
Totaal taakveld | V 24 | N 68 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.