Verkeer en vervoer-Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en de aanleg en onderhoud van de bijbehorende infrastructuur, wegen, voet- en fietspaden en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Ontwikkelingen
Uden is optimaal bereikbaar voor onze inwoners, bezoekers en ondernemers. De komende jaren verwachten wij een toename van de verkeersdrukte, onder andere op en rond de Lippstadtsingel. Voor de fietsers gaan we er voor zorgen dat fietsroutes van en naar Uden verbeterd worden. Ook het fietsnetwerk binnen de gemeente wordt versterkt.
Openbaar vervoer met de bus naar de dorpen en steden om ons heen willen we zo goed mogelijk geregeld hebben, waarbij rijden met lege bussen zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Daarom worden goed draaiende lijnen versterkt en wordt voor slecht draaiende lijnen gezocht naar alternatieven. Het nieuwe busboekje voor 2020 is voorbereid en gaat begin december in. Daarin zitten verbeteringen voor de Udense HOV bussen en scholierenbussen. Ook de buurtbus 254 heeft een vaste plek in de dienstregeling gekregen.
Om het gebruik zo goed mogelijk te faciliteren is het belangrijk dat het onderhoud aan de openbare weg goed op orde is.De komende jaren gaan we door met het handhaven van ons wegennet op het huidige kwaliteitsniveau. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners. Proactief wordt de openbare ruimte opgeknapt. We streven hierbij naar een gebiedsgerichte aanpak. Integraal worden de werkzaamheden op elkaar afgestemd, waarbij wordt gekeken naar de nut en noodzaak en wensen van de verschillende disciplines.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat Uden ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten in relatie tot eventuele ontsluiting via een nieuwe oostelijke randweg en de Zeelandsedijk.
Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner, waarmee wij samen aan de slag gaan. Ook kijken we of de toepassing van slimme technieken effect heeft, zoals Smart Mobility.
We hanteren het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) als uitgangspunt voor betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Per jaar bekijken we welke projecten uit dit plan worden uitgevoerd.
We willen de kerkdorpen zo goed mogelijk bereikbaar houden met openbaar vervoer. Studenten, forensen, minder validen en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Wij zien graag dat Uden middels lightrail wordt aangehaakt op het bestaande spoornetwerk.
We willen mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. Dat is goed voor de gezondheid en het is duurzaam. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. Ook binnen Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen.
Bij openbare verlichting speelt duurzaamheid een prominente rol. Zo zetten we het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED armaturen door, zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we de landelijke energiedoelstellingen behalen. Daarnaast worden de milieuonvriendelijke SOX en SON armaturen gefaseerd vervangen. De SOX armaturen zijn inmiddels allen vervangen. Met de SON armaturen zijn we nog bezig. Ook gaan wij het energiegebruik jaarlijks uitgebreid monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons wegennet op het huidige hoge kwaliteitsniveau door het uitvoeren van rehabilitaties/reconstructies. De ingrijpmaatstaven worden bepaald op basis van kwaliteit en beschikbaarheid voor de huidige nieuwe functies. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners zetten we voort. Daar waar mogelijk wordt geanticipeerd op de klimaatsverandering. Financiering vindt plaats vanuit de daarvoor bestaande onderhoudsfondsen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Aanpak N264 / N605. | 2019 | De provincie heeft de projectorganisatie N264 rond en heeft een nadere analyse van het verkeersmodel uitgevoerd dat als basis gaat dienen voor de uitwerkingsprojecten. De gemeente heeft een projectleider aangetrokken en het plan van aanpak nader vormgegeven voor het omgevingsonderzoek N605. Afronding in het voorjaar van 2020. | |
2. | GVVP projecten. | MIP 2019-2022 | Door tekort aan personeel en langere proceduretijd is vertraging in uitvoering van projecten opgelopen. Dat betekent dat werkzaamheden die in 2019 beoogd waren, zullen doorschuiven naar 2020. | |
3. | Maximaal inzetten op (H)OV. | Jaarlijks | OV en HOV buslijnen zijn een gezamenlijk product van provincie, vervoerder en gemeente. Jaarlijks worden in het tactisch ontwikkelteam (TOT) initiatieven en vervoersprestaties besproken. Op basis hiervan kunnen wijzigingen worden doorgevoerd. Het nieuwe busboekje voor 2020 is voorbereid en gaat begin december in. | |
4. | Faciliteren educatie, opfris- en behendigheidscursussen inzake verkeersveiligheid op scholen. | Jaarlijks | Dit doen we jaarlijks met behulp van de VVN werkgroepen en het uitvoeringsplan. | |
5. | Afsluiting voetgangersgebied Promenade. | 2019 | Deze werkzaamheden zijn nog niet gestart als gevolg van te weinig capaciteit en prioritering. | |
6. | Snelfietsroutes realiseren. | 2019 en 2020 | We zitten nog in de voorbereidingsfase voor beide routes (tracéverkenning en grondaankoop). |
|
7. | Rehabilitaties en beheerwerken. | Jaarlijks | Jaarlijks worden aan de hand van inspectie het onderhoud bepaald. Rehabilitaties worden bepaald aan de hand van de technische en economische levensduur. De onderhoudswerkzaamheden zijn gestart en liggen op schema. De rehabilitaties lopen als gevolg van te weinig capaciteit en prioritering achter op planning. | |
8. | Opstellen Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte (NKOR). | 2019 | De diverse klimaataspecten, zoals waterstresstest, hittestress en droogtestress, die onderzocht moeten worden om te komen goede integrale afweging, zijn opgestart. Andere worden op korte termijn opgestart, zodat najaar 2020 deze integrale afweging in de NKOR kan plaatsvinden en kan worden afgerond. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 54.5 kB), zijn er in Programmabegroting 2019 extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld (x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oplossen parkeerdruk Kapelstraat | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Afsluiten voetgangersgebied centrum | 40 | 12 | 12 | 12 | 12 |
3. | Bermen voorzien van grasbetonstenen (externe offertes nr. 58) | 108 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Totaal | 188 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Quickwins Hobostraat | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
Totaal taakveld | 0 | N 1 | N 1 | N 1 | N 1 |
Omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Mensgerichte maatregelen schooljaar 2019-2020 | 25 | 25 | 55 | 55 | ||
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
gladheidsbestrijding | 10 | |||||
schade aan wegen | 13 | 33 | ||||
straatwerkvergoeding | 25 | |||||
Totaal taakveld | V 63 | N 68 | V 55 | N 55 |
Samenwerkingen
- GGA Noordoost Brabant (Gebiedsgerichte aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor iedereen te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2019 |
---|---|---|
Herinrichting Marktstraat | € 616.000 | € 558.650 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De voorbereidingsfase voor het project is later gestart dan gepland. Hierdoor schuift de hele planning van het project door. Ontwerp zal medio september 2019 gereed zijn. Aansluitend start de besteksvoorbereiding. De uitvoeringsperiode moet nog worden bepaald. Hierbij wordt rekening gehouden met de zomerperiode, evenementen en de feestdagen. |
|
Budget | Het beschikbaar gestelde budget is taakstellend. | |
Risico | Het is onzeker wat het draagvlak onder de bevolking wordt voor het nieuwe ontwerp. Hierdoor kan de ontwerpfase langer gaan duren. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
Verlengde Noordlaan met bijkomende werkzaamheden | € 2.026.426 | € 1.173.172 |
indicator | omschrijvng | |
---|---|---|
Planning | Het concept bestemmingsplan is geactualiseerd en kan op korte termijn door de gemeenteraad worden vastgesteld. | |
Budget | Op basis van het ontwerp kunnen subsidies worden aangevraagd. Er is geen zekerheid over het verkrijgen van deze subsidies. | |
Risico | De gesprekken over het ontwerp zijn in ver gevorderd stadium waardoor de risico’s inzichtelijk zijn geworden. De risico's zijn nihil. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
Rehabilitatie Birgittinessestraat | € 844.401 | € 347.424 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Project is inmiddels gerealiseerd. | |
Budget | Er is aanvullend budget beschikbaar gesteld. Met deze aanvulling kan het werk gemaakt worden. | |
Risico | Risico’s in de uitvoering zijn beperkt. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
A50 afrit Noord (Oostzijde) | € 775.000 | € 704.205 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De werkzaamheden zijn in voorbereiding. Met Rijkswaterstaat worden afspraken gemaakt over het aanpassen van de afrit. De planning is afhankelijk van de snelheid waarmee een overeenkomst gesloten kan worden. | |
Budget | Conform budget. | |
Risico | Lage kans en weinig impact. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
Herinrichting Terraveenplein Odiliapeel | € 574.600 | € 519.714 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Er dient extra budget gevoteerd te worden, hierdoor uitvoering in 2020. |
|
Budget | Kosten uitvoering zijn hoger dan beschikbaar budget. Kosten zijn voornamelijk hoger door de stijgende prijzen op de markt en toezeggingen in participatietraject. | |
Risico | Door ontoereikend budget ca 6 maanden vertraging van het plan, mits extra budget gevoteerd wordt. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
Rehabilitatie Vijfhuizerweg/Morel | € 1.145.000 | € 1.142.333 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Uitbreiding projectscope met aanleg infiltratieriool en vervangen deel van bestaand riool. | |
Budget | Conform budget. | |
Risico | Lage kans en weinig impact. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
Rehabilitatie Oudedijk | € 969.000 | € 936.000 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Er dient extra budget gevoteerd te worden, hierdoor uitvoering in 2020. | |
Budget | Kosten uitvoering zijn hoger dan beschikbaar budget. Kosten zijn voornamelijk hoger door de stijgende prijzen op de markt en toezeggingen in participatietraject. | |
Risico | Door ontoereikend budget ca 6 maanden vertraging van het plan, mits extra budget gevoteerd wordt. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
Rehabilitatie Parallelweg Middenpeelweg | € 666.300 | € 643.941 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Langzamer dan gepland i.v.m. subsidieaanvraag. Uitvoering vindt plaats in najaar 2019. | |
Budget | Conform budget, subsidie aanvraag is toegekend door provincie. | |
Risico | Lage kans, weinig impact. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
HOV trace Land van Ravensteinstraat-Kornetstraat | € 1.160.000. Later obv raadsbesluit € 1.895.000 (zie*) | € 1.890.956 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Er is gekozen om variant te laten uitwerken met aan iedere zijde van de Land van Ravensteinstraat. Start uitvoering gericht op einde jaar 2019. Risico op vertraging van het plan door zienswijzen op het verkeersbesluit. | |
Budget | (*) budget is opgehoogd naar € 1.895.000,- Aan deze verhoging ligt ten grondslag: op basis van eerste schetsen is grovere inschatting gemaakt in 2016, door de aantrekkende markt zijn de prijzen van de aannemers hoger geworden en de Provincie heeft inmiddels ook hogere eisen gesteld aan de snelfietsroute, waarvoor tussentijdse aanpassing van het ontwerp nodig was. De Hobostraat wordt ook aangepakt dmv een zgn Quick Win met een bedrag van max. €100.000,- in 2019. Middels een raadsbesluit is dit vastgesteld. |
|
Risico | Risico op vertraging van het plan door zienswijzen op het verkeersbesluit. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2019 |
---|---|---|
Verbreden Zeelandsedijk N264-Kromstraat | € 725.000 | € 725.000 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Voorbereiding in 2019 / 2020 en uitvoering verwacht in 2021. | |
Budget | Plannen zijn door bomenonderzoek gewijzigd. Deze wijziging wordt nog onderzocht. | |
Risico | Wordt nog bepaald in relatie tot bomenkap. |