Economie - Economische ontwikkeling
Dit programma is er op gericht het economisch klimaat van de gemeente Uden verder te versterken. Om dit realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en evenwichtige economische structuur. Het taakveld omvat het centrum, bedrijventerreinen, werkgelegenheid, innovatie, samenwerkingsverbanden en landbouw in transitie.
Ontwikkelingen
De gemeente Uden telt 3.564 bedrijven waar 24.321 personen werkzaam zijn (2019, peildatum april 2018). De sector gezondheids- en welzijnszorg is door de aanwezigheid van Bernhoven sterk vertegenwoordigd. De verkoop van bedrijventerreinkavels in Uden gaat voortvarend. Er is veel in optie en nog maar weinig beschikbaar. We zijn gestart met de ontwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein Hoogveld-Zuid. De onderzoeken voor het opstellen van een bestemmingsplan zijn gestart. Tevens denken we binnen het kader van de omgevingsvisie na op welke manier bedrijventerreinontwikkelingen daarna plaats kunnen vinden. In de regio Noordoost-Brabant zijn afspraken gemaakt over nieuwe ontwikkelingen op bedrijventerreinen. Deze afspraken zijn in 2019 herijkt op basis van de nieuwe prognoses van de provincie. Op het gebied van parkmanagement op de bedrijventerreinen is de samenwerking met de SBBU van belang. Onderwerpen als camerabewaking en glasvezel komen aan de orde.
Het centrum van Uden is een belangrijk economisch gebied. Er is een omvangrijk winkel- en horeca-aanbod met een grote regiofunctie. Het centrum vergt aandacht omdat middelgrote centra o.a. door de toenemende e-commerce onder druk staan en het onzeker is hoe centrumgebieden zich zullen ontwikkelen. We zijn gestart met het proces voor een centrumvisie. Medio 2019 heeft de eerste bijeenkomst met stakeholders plaatsgevonden, gevolgd door werkgroepen in de tweede helft van 2019. In 2020 wordt op basis van de strategische keuzes de centrumvisie opgesteld. Op gebied van centrummanagement en centrumpromotie zijn grote stappen gezet. Op basis van een opgestelde subsidieregeling is de centrumpromotie sinds april 2019 belegd bij vereniging UCO (Udense Centrum Ondernemers). In juni is een nieuwe centrummanager aangesteld en er wordt in samenwerking met UCO gewerkt aan de oprichting van een stichting centrummanagement. Om het centrum een impuls te geven in de belangrijke decembermaand financiert de gemeente de sfeerverlichting. Het inkooptraject heeft in de zomer plaatsgevonden.
De gemeente is een belangrijke partner in een netwerk. Startende ondernemers worden van 2019 t/m 2021 door de gemeente ondersteund door een samenwerking met UOV De Kring. Ook werkt de gemeente met het bedrijfsleven en onderwijs (Udens College en ROC De Leijgraaf) samen in een 3O platform, met als doel het verbeteren van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. De gemeente draagt bij aan het nader uitwerken van het plan Hybride Leeromgeving Uden. De bedoeling is het ontwikkelen van opleidingen op maat bij bedrijven. In het kader van marketing heeft de gemeente een marketeer aangesteld. Belangrijke stakeholders voeren gezamenlijk overleg in een platform. Doelstelling van de marketing is het aantrekken van meer bezoekers naar Uden. Gezamenlijk is in het platform de identiteit van Uden (vanuit marketing) geformuleerd. Hierop heeft met een brede groep stakeholders een verdieping plaatsgevonden. Op dit moment werken we zowel aan de uitvoering van de visie, als aan het opstellen van een marketingplan.
In Uden is van de agrifood sector vooral de primaire sector vertegenwoordigd. De agrifood sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare risico’s met zich meebrengt. De gebiedssamenwerking Agro Proeftuin de Peel speelt hierbij een belangrijke rol.
Binnen de Regionale samenwerking Noordoost Brabant (NOB) werken 17 gemeenten en 2 waterschappen samen op een aantal maatschappelijke thema’s. Samen met ondernemers en onderwijs wil de regio zich ontwikkelen tot een AgriFood Capital. De stichting Agrifood Capital is het samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de regio Noordoost-Brabant, die mede uitvoering geeft aan de regionale doelstelling. De samenwerkende partijen zullen na 2020 besluiten over de voortzetting van de samenwerking. Planning is besluitvorming door de raad in het eerste kwartaal van 2020. Ter voorbereiding heeft AgriFood Capital een tour gemaakt langs alle gemeenteraden. Uden wil nadrukkelijk participeren in deze regionale samenwerking. Ook met de buurgemeenten wil Uden graag samenwerken. De schaal van de samenwerking hangt mede af van het verloop van het opschalingsproces met de gemeente Landerd.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij vinden de economische groei van Uden zeer belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. Gezamenlijk met ondernemers uit Uden en Landerd voeren we overleg over belangrijke economische speerpunten. Voor 2025 zijn naar verwachting alle bedrijventerreinen verkocht. We maken een start met het nieuw te ontwikkelen terrein Hoogveld-Zuid-Noord, en denken na op welke manier ontwikkelingen in de toekomst kunnen plaatsvinden.
Het centrum van Uden is het bruisende middelpunt van onze gemeente. Een ontmoetingsplek voor zowel de Udenaren als bezoekers uit de regio. In het centrum staan we echter ook voor uitdagingen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Een vitaal en veelzijdig centrum vraagt om een nieuwe, toekomstgerichte blik op de functie en inrichting. Concrete en creatieve plannen en aanpassingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Hiervoor zijn investeringen in tijd, geld en energie nodig. Op de korte, de middellange en lange termijn. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven. We willen samen met de Udense ondernemers Uden op de kaart blijven zetten door middel van citymarketing. Uitgangspunt is dat de gemeente de regie voert en daarbij inzet op cofinanciering door partners.
De agrarische sector en agrifoodsector is belangrijk voor Uden en de regio. Behalve dat de bedrijfseconomische waarde - bijvoorbeeld werkgelegenheid - groot is, is de sector verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en het onderhoud of beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem en circulaire economie. We richten ons op ondernemers die verder willen ontwikkelen binnen de sector, (deels) willen omschakelen of willen stoppen. Verduurzaming van het buitengebied is op meerdere manieren denkbaar. Een voorbeeld hiervan is de vervanging van asbesthoudende daken door zonnepanelen en stimuleren duurzame energie. Sommige agrarische bedrijfstakken, zoals de tuinbouw, hebben een grote tijdelijk arbeidsbehoefte-piek in de oogsttijd. De arbeiders die deze manuren kunnen leveren, moeten wel onder goede omstandigheden gehuisvest worden.
De gemeente Uden maakt deel uit van diverse samenwerkingsverbanden in de regio. De samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie. Prioriteiten voor Uden op gebied van economie in regionaal verband zijn in ieder geval de thema’s detailhandel en voeding& gezondheid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We ontwikkelen een economische visie en betrekken daarbij de ondernemers. | 2019 | Planning was om eind 2019 te starten. Het georganiseerd bedrijfsleven geeft aan dat het niet zinvol is om nog een economische visie voor Uden op te stellen vanwege de voorgenomen herindeling. Met ondernemers uit Landerd en Uden vindt overleg plaats over belangrijke economische speerpunten voor de voorgenomen nieuwe gemeente. | |
2. | We faciliteren (startende) ondernemers met een goed vestigingsklimaat, adequate informatievoorziening (één loket) en waar mogelijk het versnellen van procedures. | 2019-2022 | De bedrijvenregisseur is aanspreekpunt voor bedrijven. Er loopt een traject om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
3. | We onderzoeken de mogelijkheid samen met Meierijstad de startersmarktplaats opnieuw vorm te geven. | 2019 | Er komt geen startersmarktplaats Uden-Meierijstad, omdat Meierijstad het zelf gaat doen. UOV De Kring en Misfits hebben een gezamenlijk plan ingediend om startersondersteuning door ondernemers op te pakken. De gemeente verleent hiervoor subsidie t/m 2021. | |
4 | We starten met de ontwikkeling van bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid-Noord en Vluchtoordweg, en onderzoeken de lange termijn ontwikkeling voor bedrijventerreinen. | 2019-2020 | De voorbereidingen voor het opstellen van bestemmingsplan Hoogveld-Zuid zijn gestart. De locatie Vluchtoordweg is in onderzoek. | |
5 | We werken gezamenlijk met SBBU aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen, waarbij onderwerpen als glasvezel en camerabewaking aan de orde komen. | 2019-2022 | De verkoop van het glasvezelnetwerk aan SBBU wordt voorbereid. De bedrijventerreinen zijn opnieuw gecertificeerd met het Keurmerk Veilig Ondernemen. Op basis van het politie advies is het project camerabewaking in samenwerking met SBBU opgestart. | |
6 | We starten met een brede visie op de centrumontwikkeling. Hoe willen we dat het centrum van Uden er in de toekomst uit ziet? Wat is de juiste combinatie van wonen, werken, winkelen en recreëren? Wat betekent dit voor de omgeving en bestemming van (deel)gebieden? Hierbij worden inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden nadrukkelijk betrokken. | 2019 | In het najaar van 2019 hebben werkgroepen met stakeholders plaatsgevonden. De raad stelt daarna strategische keuzes vast voor het centrum. | |
7 | We zorgen voor een goede openbare ruimte zodat het centrum goed kan functioneren en het er goed toeven is. Daarom vindt momenteel herinrichting van de Markt en de Sint Jansstraat plaats. De herinrichting van de Marktstraat start binnenkort. Daarna kijken we naar de andere straten en pleinen in het centrum zodat het een mooi visitekaartje van Uden is en blijft. | 2019-2022 | De herinrichting van de Markt en Sint Jansstraat is afgerond. Het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Marktstraat is gereed. De uitvoering is gepland in de eerste helft van 2020. | |
8 | Er komt een duidelijke scheiding tussen centrummanagement en centrumpromotie. a. Centrummanagement: we creëren een nieuwe stichting voor onafhankelijk centrummanagement waaraan de gemeente, de centrumondernemers en mogelijk op termijn de vastgoedpartners financieel aan deelnemen. De uitvoering komt in handen van een onafhankelijk centrummanager. b. Centrumpromotie: de gevelreclamebelasting wordt, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging die deelneemt aan de nieuw te vormen stichting centrummanagement. De leden en het bestuur van deze vereniging bestaan uit centrumondernemers die gevelreclamebelasting betalen. Deze vereniging neemt deel aan het platform citymarketing. |
2019 | Het college heeft de subsidieregeling voor centrumpromotie vastgesteld. De subsidie is per 1-4-2019 toegekend aan de Uden Ondernemers Vereniging (UCO). Gezamenlijk is de centrummanager geworven. Er wordt gewerkt aan de oprichting van een stichting centrummanagement. | |
9 | We ondersteunen en faciliteren de centrumontwikkelingen met een daarbij passend parkeerbeleid (actualisatie Parkeerbeleid en de Nota Parkeernormen). | 2019 | Het locatie onderzoek is afgerond en het bestemmingsplantraject start. Na vaststelling van de bestemmingsplanwijziging kan het parkeerbeleid centrum worden vastgesteld. | |
10 | We bewaken de balans tussen levendige pleinen en de parkeerbehoefte in het centrum, en nemen de gewenste toekomst van de Markt als parkeerterrein en andere pleinen mee in de ontwikkeling van de Centrumvisie. | 2019 | In het najaar van 2019 hebben vanuit de centrumvisie werkgroepen met stakeholders plaatsgevonden. De raad stelt daarna strategische keuzes vast voor het centrum. | |
11 | We pakken de nieuwe vergunningaanvragen van ondernemers voortvarend op, zodat de bedrijfsaanpassingen gedaan kunnen worden. Pas dan zorgt nieuwe regelgeving ook effectief voor een beter milieu en volksgezondheid. | 2019-2022 | Er loopt een traject om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
12 | We faciliteren ondernemers om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren door hen proactief te informeren en te helpen gebruik te maken van bestaande regelingen, zoals voor alternatieve energie, of innovaties. Dit geldt ook voor ondernemers die willen stoppen of willen omschakelen. We voeren keukentafelgesprekken met stoppende ondernemers om samen te komen tot een passende bestemming. | 2019-2022 | Met alle ondernemers die aangegeven hebben dat ze stoppen met hun agrarisch bedrijf, zijn keukentafelgesprekken gevoerd en mogelijkheden besproken. Een aantal bedrijven is bezig met een bestemmingswijziging. | |
13 | We ondersteunen ondernemers en denken met hen mee als zij een weg zoeken voor hun innovatieve oplossingen en ideeën voor een duurzame voedselproductie, circulair voedselsysteem en/of bodemverbetering (Agro As de Peel). | 2019-2022 | De proeflocatie Agro Proeftuin de Peel is in 2019 uitgebreid van 5 naar 10 hectare met 8 ondernemers en overheidsinstellingen met nieuwe innovatieve en/of duurzame teelten. | |
14 | We stimuleren verbreding van de agrarische activiteiten door maximaal medewerking te verlenen binnen de bestaande kaders. Door medewerking te verlenen wordt verrommeling van het buitengebied tegengegaan. Vooral in de buurt van recreatieve gebieden – zoals Bedaf, Hemelrijk en de Maashorst - voegt verbreding van agrarische activiteiten direct wat toe aan de omgeving. | 2019-2022 | In 2019 is een de procedure afgerond voor de partiele herziening buitengebied, waarin gebiedsgericht beleid is opgenomen voor een verruiming van hergebruiksmogelijkheden voor bestaande bebouwing en verruiming van de sloopbonusregeling afgestemd op het provinciaal beleid. | |
15 | We stellen een visie op voor zonneparken/velden in het buitengebied uitgaande van zelfstandig staande/gepositioneerde zonnepanelen buiten bouwblokken/bouwvlakken. De uitgangspunten die centraal staan in het opstellen van deze visie over zonneparken/velden is dat er geen landbouwgrond wordt opgeofferd en dat het niet ten kosten mag gaan van bestaande landschaps- en natuurwaarden. | 2019 | De visie loopt samen op met het opstellen van de Regionale Energie Strategie (RES) die naar verwachting in 2020 wordt afgerond. | |
16 | We bieden ons actief aan als huisvestingslocatie voor regionale samenwerkingsverbanden. | Jaarlijks | Veel bestuurlijke overleggen vinden plaats in Uden vanwege de centrale ligging in de regio. | |
17 | We positioneren AgriFood Capital beter door ondernemers met plannen actief de weg naar AFC te wijzen. | Jaarlijks | Veel bestuurlijke overleggen vinden plaats in Uden vanwege de centrale ligging in de regio. | |
18 | Voorbereiden besluitvorming in zake voortzetting van de regionale samenwerking Noordoost Brabant/AgriFood Capital (NOB/AFC). De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 2020. | 2019-2020 | Planning is besluitvorming door de raad in het eerste kwartaal van 2020. Ambtelijk neemt Uden deel aan het kernteam dat de besluitvorming voorbereid. | |
19 | We bezien het huidige aanbod van evenementen en kijken naar mogelijkheden om waar nodig nieuwe/andere evenementen naar de gemeente Uden te halen. | 2019-2022 | Aanvragen van evenementen faciliteren we zo goed als mogelijk. Dit biedt mogelijk kansen voor andere evenementen. De gemeente is aan het onderzoeken of er meer mogelijkheden zijn voor evenementen in het buitengebied. | |
20 | We bewaken een goede balans tussen de evenementen en een leefbare omgeving. Onderdeel hiervan is de evaluatie van de uitvoeringsregels geluidsvoorschriften evenementen. | 2019 | De evaluatie met organisatoren en omwonenden van de uitvoeringsregels heeft plaatsgevonden. | |
21 | Oprichten Platform Citymarketing. | 2019 | De belangrijkste stakeholders op gebied van marketing voeren gezamenlijk overleg in een platform. Gezamenlijk is met een brede groep stakeholders de identiteit van Uden (vanuit marketing) geformuleerd. Komende periode werken we zowel aan de uitvoering van de visie als aan het opstellen van een marketingplan. | |
22 | Inrichten Citymarketing. | 2019 | Citymarketing vindt plaats in eigen regie. Er is een marketeer aangesteld. Met stakeholders wordt een marketingplan opgesteld. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 57.4 kB), zijn er in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote bedragen |
Inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Centrummanagement | 50 | 50 | 50 | 50 | |
1. | Centrummanagement opstartfase | 100 | ||||
1. | Centrumvisie | 15 | ||||
2. | Citymarketing | 100 | 100 | 100 | 100 | |
3. | Economische visie | 50 | ||||
4. | Startersmarkt | 35 | 35 | 35 | ||
Totaal | 350 | 185 | 185 | 150 |
Resultaat 2e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Feestverlichting Uden Centrum | 2 | 23 | 23 | 22 | 22 | |||||
Kermis | 17 | 29 | 17 | 29 | 17 | 29 | 17 | 29 | 17 | 29 |
Totaal taakveld | V 17 | N 31 | V 17 | N 52 | V 17 | N 52 | V 17 | N 51 | V 17 | N 51 |
Omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Reklameopbrengst | 20 | 20 | 20 | |||
Totaal taakveld | N 20 | N 20 | N 20 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.