Sociaal domein - Begeleide - en Arbeidsparticipatie
Het taakveld Begeleide - en Arbeidsparticipatie bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Begeleide participatie
Hiertoe behoren voorzieningen, ter bevordering van maatschappelijke participatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:
- beschut werken;
- bestaande werkverbanden sociale werk-voorziening;
- bestaande Wsw en begeleid werken dienstbetrekkingen;
- dagbesteding.
Arbeidsparticipatie
Hiertoe behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten;
- ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf;
- bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
- No-riskpolis;
- loon-waardebepaling;
- inburgering (WI) cursus Nederlands;
- voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Ontwikkelingen
Onze inwoners moeten gelijke kansen krijgen om te kunnen bijdragen aan onze samenleving en een plek te hebben in Uden. Dit gaat om fysieke inclusie en om kansen op werk en participatie.
Sinds 2016 trekt de economie in rap tempo aan. Er ontstaat krapte op de arbeidsmarkt. Snel bemiddelbare werkzoekenden vinden hun plek op de arbeidsmarkt relatief gemakkelijk en zelfstandig. Verschillende bedrijfssectoren zoals techniek, bouw, logistiek en automatisering zitten te springen om gekwalificeerd personeel.
Voor andere groepen werkzoekenden is het vinden van werk veel moeilijker: langdurig werkzoekenden, 55+-ers en mensen zonder startkwalificatie of met een arbeidsbeperking. Zij vormen in steeds groter wordende aantallen de groep uitkeringsgerechtigden, die lange tijd van een uitkering afhankelijk zijn. Lang niet altijd staat op voorhand vast tot waar het potentieel van deze werkzoekenden reikt, en in hoeverre zij met behulp van (re)activering (weer) aan het werk kunnen of maatschappelijk kunnen deelnemen. Bijvoorbeeld door middel van dagbesteding, vrijwillige inzet of door deelname aan bij de persoon passende activiteiten. Als gemeente blijven we het focus houden op uitstroom naar arbeid, maar we realiseren ons dat de weg daar naartoe veel meer dan voorheen via activering zal lopen.
Om inclusie mogelijk te maken, wordt op diverse manieren en locaties gezocht naar mogelijkheden voor het realiseren van nieuwe werkgelegenheid. Hierbij wordt vooral wijkgericht gekeken naar de mogelijkheden van inwoners, waarbij we samen werken met deskundigen vanuit de Wmo en ook ervaringsdeskundigen willen inzetten, zeker als het gaat om integratie van nieuwkomers in Uden (statushouders).
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een inclusieve samenleving, waarin iedereen optimaal kan deelnemen in werk of maatschappelijke activiteiten op een individueel haalbaar niveau.
Voor groepen met overeenkomstige ondersteuningsvraag wordt op projectmatige wijze gewerkt aan een het leren wat ‘werkt’ en hoe dat structureel vormgegeven kan worden binnen de Udense samenleving en het netwerk van professionele partijen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Uitvoeren van de pilot activering mensen met een indicatieve loonwaarde tussen 0-40%. Betaald werk is de mooiste manier van meedoen in de samenleving. Dit geldt ook voor de mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. We zetten bij participeren in op de mogelijkheden en talenten van de mensen, om vandaaruit een passend aanbod te doen zodat inwoners een stapje op de participatieladder maken richting werk. Dit doen we vanuit een integrale klantbenadering vanuit de WMO en de Participatiewet. Dit moet o.a. leiden tot beleidsvoorstellen voor specifieke doelgroep benadering, e.e.a. in relatie tot de inzet van algemene voorzieningen (zie actie 3). | 2018/2021 |
Het project is gestart in 2018. Er zijn inmiddels 114 mensen met een indicatieve loon-waarde tussen de 0-40% door IBN benaderd voor een integrale (WMO-arbeid) intake om de mogelijkheden en talenten te bepalen. Van deze 114 mensen heeft de helft een traject of is uitgestroomd uit de uitkering. Een kwart staat op het punt om te starten met een traject en een kwart hebben we door omstandigheden niet in beeld kunnen brengen. Het laatste kwartaal van 2019 wordt het project afgerond met een eindrapport. |
|
2. | 2. Het wijkontwikkelbedrijf. We zetten in op meedoen, afstand tot de arbeidsmarkt verkleinen en het verbeteren van de sociale en economische positie van de inwoners van de flatwijk. Zodat bewoners vanuit een goede persoonlijke basis, samen met professionals bij kunnen dragen aan de leefbaarheid, veiligheid en verbinding in en met de buurt. Dit zal o.a. leiden tot een beleidsvoorstel voor bekostiging etc. dat toegepast kan worden op vergelijkbare voorzieningen elders in de gemeente. |
2018/2021 |
Stichting Oranjerijk is officieel opgericht. De diensten eetpunt, klussendienst en tweedehands winkeltje /kapper worden doorontwikkeld zowel in meer aanbod als kwaliteit. De mogelijkheden tot zelfbeheer / de exploitatie van de Balans door de Stichting wordt op dit moment onderzocht. Er wordt onderzocht of het geheugenuurtje voor ouderen kan worden uitgebouwd tot een middag van lichte ondersteuning in de vorm van dagbesteding voor ouderen. De Werkervaringsplaatsen worden verder uitgewerkt zodat er een solide basis komt waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt kunnen worden door een jobcoach. Vanuit onderwijsachterstanden bekeken is het bestuur een projectplan aan het maken met partners om tot een doorgaande ontwikkellijn voor kinderen en hun omgeving te komen in de wijk. |
|
3. | Uitvoeren pilot fietsenstallingen, kinderboerderij als re-integratieproject. We onderzoeken hoe we algemene voorzieningen, zoals de fietsenstalling en de kinderboerderij ook in kunnen zetten als activeringsplek zodat klanten kunnen uitstromen naar werk. | Onderzoek 2019 Effectuering 2020 e.v. |
In het kader van de visie “netwerk van algemene voorzieningen en het sociaal domein” is de visie vastgesteld door het college en ter informatie aan de raad voorgelegd. De visie wordt in oktober 2019 ter vaststelling in de raad gebracht. De visie is uitgewerkt in een plan van aanpak om in drie wijken een pilot te starten voor twee jaar. |
|
4. | Het aantal werkenden in Wsw-verband neemt geleidelijk af. Gemeenten moeten zich gaan oriënteren op de toekomstige uitvoering van de Wsw in relatie tot de Participatiewet, en wat dit gaat betekenen voor de rol van SW-bedrijven zoals in onze regio IBN. Mede om de weg tot de discussie hierover te effenen, maar ook om te kunnen inschatten welke rol IBN toekomstig in P-wetverband kan spelen, zijn de 11 gemeenten met IBN een partnership aangegaan. Dit loopt van 2017 t/m 2020. Besluitvorming zal in regionaal verband plaatsvinden, omdat het gaat over het al dan niet voortbestaan van de Gemeenschappelijke Regeling Wsw. | 2017 t/m 2020 | Het huidige Partnership loopt nog door t/m 2020. Intussen wordt ambtelijk en bestuurlijk het proces op gang gebracht voor besluitvorming over de periode na afloop van het huidige Partnership. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 65.5 kB), zijn er in deze begroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Aanpassingen integratieuitkering Pwet-Wsw Budget | 352 | 45 | 45 | 45 | 45 | |||||
Totaal taakveld | N 352 | N 45 | N 45 | N 45 | N 45 |
Omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Aanpassingen integratieuitkering Pwet-Wsw Budget | 18 | |||||
Vrijval egalisatiereserve Wsw 2018+2019 | 520 | 520 | ||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | V 520 | N 538 |
Samenwerkingen
- Werkvoorzieningschap Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.