Sociaal domein - Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid)
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
- geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
- IOAW (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers);
- IOAZ (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen);
- kosten van levensonderhoud en kapitaalverstrekking voor gevestigde ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
- kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;
- sociale zekerheidsregelingen van het rijk, zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
- gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.
Ontwikkelingen
We maken nadrukkelijk de kanteling van het bieden van inkomensondersteunende maatregelen en schulddienstverlening, naar het zoveel mogelijk voorkomen dat mensen in armoedesituaties terechtkomen. Voor de uitvoering van de regelingen zelf, voor zover deze niet door het Rijk worden gewijzigd, ligt de aandacht komend jaar vooral op de goede procesgang intern inclusief verslaglegging en bewaking.
Met de nieuwe Participatiewet zijn sinds 2015 gemeenten ook verantwoordelijk voor de oude doelgroep Wajong. Samen met de instroom van statushouders, heeft dit geleid tot een toename van het aantal uitkeringen met mensen die moeilijk of slechts met heel lange re-integratietrajecten kunnen uitstromen. Hierdoor is het gemeentelijke uitkeringsbestand lastiger terug te dringen. Daarnaast zien we momenteel een toename van de IOAW (voor oudere werknemers); of deze trend zich voortzet is niet bekend.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
We zetten de uitvoering van het armoedebeleid voort, dat zich kenmerkt door preventie en vroeg signalering. We bevorderen financiële zelfredzaamheid, zetten ons in voor een integrale aanpak en geven specifiek aandacht aan kinderen in armoede. Kinderen moeten, ongeacht de gezinssituatie waarin ze opgroeien, alle kansen krijgen om zich op sociaal, mentaal en fysiek vlak te ontwikkelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Uit de pilot “vroegsignalerende budgetconsulent” moet blijken wat het effect is van de invoering van ‘budgetbeheer met begeleiding’, o.a. op de uitgaven aan ‘bijzondere bijstand voor kosten van bewindvoering en kosten schulddienstverlening’, maar ook op de inzet van de voedselbank. Eind van dit jaar moet dat leiden tot een voorstel over structurele vorm van budgetbeheer (met begeleiding) en de bekostiging ervan. |
eind 2019 |
Momenteel wordt gewerkt aan de evaluatie. Eind 2019 zal deze aan het College worden voorgelegd. | |
2. | Samen met Ruimte (EZ) nagaan op welke wijze wij kunnen nagaan of er sprake is van stille armoede bij (ook agrarische) kleine ondernemers en of dit onderzoek inpasbaar is in het werk van 2019. | 2019 |
Ondersteuning ondernemers bij verantwoorde start ondernemerschap en armoedepreventie- en hulpverlening worden lokaal en regionaal integraal in beleid gebracht binnen de kaders van een ondernemersloket, waarin de lijnen tussen inkomensbeleid (Bbz) arbeidsmarktbeleid en economisch beleid, inkomens-armoede- en schulddienstverleningsbeleid kort en georganiseerd zullen zijn. Dat geldt tevens voor de relatie met externe partners (ondernemersverenigingen, K.v.K, bedrijfsverzamelinitatieven en zo mogelijk regionale gemeenten. |
|
3. | Procesaanscherping en –correctie m.b.t. verslaglegging en rapportage (in De Suite) vanwege voldoen aan AVG-criteria, efficiënt werken (de goede dingen goed doen) en verlaging administratieve lastendruk. | 2019 | Er is een start gemaakt met de procesaanscherping m.b.t. verslaglegging en rapportage. Dit zodat het ook gemakkelijker inzichtelijk wordt om te zien of we de goede dingen doen. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 65.5 kB), zijn er geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Wijziging systematiek Bbz en Gebundelde Uitkering (Buig) | 17 | 17 | 17 | 17 | ||||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld | N 17 | N 17 | N 17 | N 17 |
Omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.