Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Riolering
Het taakveld Riolering omvat (vanuit volksgezondheid en veiligheid) zorg voor stedelijk afvalwater, afvloeiend hemelwater en grondwater.
Hiertoe behoren de gemeentelijke taken t.a.v.:
- afvalwater en de waterhuishouding: opvang en verwerking van afval- en hemelwater;
- inzameling en transport huishoudelijk - en bedrijfsafvalwater;
- voorkomen van grondwaterproblemen, onder meer door afvoer van overtollig grondwater;
- rioolwaterzuivering;
- bestrijding verontreiniging oppervlaktewater;
- baten rioolheffing voor niet-woningen en voor woningen;
- kosten en invordering van de rioolheffing.
Het huidige Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP+) geldt voor de periode 2017-2022. In dit beleidsplan wordt op hoofdlijnen invulling geven aan onze watertaken.
Uden beschikt over wijstgronden. Het Udense watersysteem functioneert als een waardevolle ‘spons’ voor Uden en de omliggende regio.
Ontwikkelingen
In het kader van klimaatverandering zijn we aan de slag geweest met de (door de Rijksoverheid verplichte) klimaatstresstest. Hiermee hebben we mogelijke knelpunten in kaart op het gebied van onder meer wateroverlast.
Een van de kernpunten van het huidige hemelwaterbeleid, is dat we bij nieuwe ontwikkelingen hydrologisch neutraal ontwikkelen. Bij elke m2 extra verhard oppervlak dient de initiatiefnemer een voorziening op eigen terrein aan te leggen. Deze voorziening dient minimaal 60 mm water (60 liter) per m2 afvoerend verhard oppervlak te kunnen bergen en vanuit deze voorziening dient het water te infiltreren in de bodem. Met deze vooruitstrevende eis willen we overlast en schade bij extreme buien voorkomen, door er voor te zorgen dat hemelwater minder en/of vertraagd afvoert naar het regionale watersysteem. Dit is ook in het belang van andere gemeenten in ons stroomgebied, die anders ook nog het Udense water moeten zien te verwerken.
Afkoppelen in het stedelijke gebied – het opheffen van bestaande hemelwaterlozingen op de riolering - is een van de middelen om een klimaatbestendige inrichting te realiseren. Hiervoor is de afkoppelambitie 100% ven het verhard oppervlak van de openbare ruimte en 50% van het particuliere verhard oppervlak.
In het kader van doelmatigheid is het in het buitengebied niet toegestaan om hemelwater af te voeren via de drukriolering. In 2018 is geconstateerd dat op circa 150 locaties hemelwater is aangesloten op de drukriolering. Door middel van handhaving is op 140 locaties al het hemelwater afgekoppeld, de komende periode gaan we door middel van handhaving de laatste hemelwaterlozingen saneren.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Door klimaatverandering nemen de extremen in het weer toe. We krijgen steeds vaker te maken met hevige neerslag en periodes met hitte en droogte. Hiermee moeten we rekening houden bij ruimtelijke opgaven.
Bij renovaties en vervangingen in de openbare ruimte streven we naar een prettig leefbare openbare ruimte, waar het goed toeven is. We gaan aan de slag met de nieuwste inzichten rondom duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Uitvoering geven aan vastgestelde vGRP+2017-2021. | 2017-2021 | De operationele zaken lopen volgens planning. | |
2. | Verbeteringsmaatregel i.k.v. natuurlijk waterafvoer ter voorkoming van wateroverlast: groen- en infiltratievoorzieningen. | 2017-2021 | Alle initiatiefnemers worden geactiveerd om niet aan te koppelen. Voor het nieuwe te realiseren verhard oppervlak dienen initiatiefnemers op eigen terrein een infiltratievoorziening aan te leggen. | |
3. | Verbeteringsmaatregel voor afkoppelambitie 50% bij het meeliften van projecten. | 2017-2020 | In het plan schepersweg zijn we een hemelwater riool aan het leggen. We gaan inwoners activeren om hun verhard oppervlak af te koppelen. | |
4. | Voor klimaatadaptatie worden de riool(klimaat)berekeningen (BRP) gemaakt voor de uitwerking van klimaatstresstest. | 2018-2019 | Het project is in november 2019 afgerond. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 61.9 kB) zijn er in deze begroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
woonrijp maken Schepersweg | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld | 0 | 0 | V 1 | N 1 | V 1 | N 1 | V 1 | N 1 | V 1 | N 1 |
Omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Woonrijp maken Schepersweg | 22 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Kosten huisaansluitingen rioleringen | 80 | 80 | ||||
Totaal taakveld | V 80 | N 102 |
Samenwerkingen
- Gebiedsproces waterthema's Waterschap Aa en Maas
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet, beoordeeld.
lage kans en weinig impact | ||
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | ||
grote kans en veel impact |
Omschrijving project / investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2019 |
---|---|---|
Vervanging pompen drukriolering | € 1.630.194 | € 710.563 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Betreft het vervangen van de gemalen van de drukriolering in het buitengebied van Uden. Fase 1 en 2 zijn gereed en de laatste fase wordt in 2018 uitgevoerd. Deze fase 3 betreft de locaties waarbij eveneens de rioolput moeten worden vervangen. | |
Budget | Kosten vallen binnen het beschikbare budget. | |
Risico | Betreft een laag risico. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2019 |
---|---|---|
Maatregelen riolering | € 671.000 | € 668.657 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Betreft meerdere maatregelen voor vervanging/relinen. 1/3 deel wordt dit jaar afgehandeld, rest in voorbereiding en uitvoering 2019. | |
Budget | Kosten vallen binnen het beschikbare budget. | |
Risico | Betreft een laag risico. |