Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Ruimtelijke ordening
Dit taakveld heeft betrekking op de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 januari 2021 in werking treedt, gebiedsontwikkelingen en nutsvoorzieningen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect maar verschillende aspecten die in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen worden. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Ontwikkelingen
De invoering van de Omgevingswet heeft een grote impact enerzijds op onze organisatie door de andere manier van werken, en anderzijds vraagt het om meer verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van de aanvrager. Inmiddels is het ambitieniveau voor het opstellen van de Omgevingsverordening vastgesteld en is duidelijk welke strategie we volgen. De visie Lankes is vastgesteld. Deze visie heeft handvatten opgeleverd hoe om te gaan met omgevingswaarden. Bij het actualiseren van de Omgevingsvisie kijken we naar aanvullende thema’s (die mogelijk) uit de strategische toekomstvisie voor de nieuwe gemeente of op andere wijze naar voren komen. Daarnaast hebben we inmiddels stappen gezet in het optimaliseren van de werkprocessen en zijn voorbereidingen getroffen voor de aansluiting op het digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
De voornaamste gebiedsontwikkelingen ten behoeve van wonen, waar we (ook de komende jaren) aan werken zijn, bestemmingsplan Park Maashorst (kamer 2), Dico (Land van Dico), De Ruiter, Centrumgebied Uden-Zuid (Sesterlaan) en Eikenheuvel. In Odiliapeel is de ontwikkellocatie Spechtenlaan volop in ontwikkeling en in Volkel zijn we onder andere in gesprek met de grondeigenaren van Niemeskant om na te gaan of een ontwikkeling van woningen mogelijk is.
De ontwikkeling van kamer 2, Park Maashorst heeft als gevolg van de uitkomsten van een ecologisch onderzoek vertraging opgelopen. Inmiddels is het uitwerkingsplan voor Park Maashorst kamers 2 en 3 is in concept klaar en zijn de onderzoeken naar archeologie en ecologie uitgevoerd. De ontheffingsaanvraag Wet Natuurbescherming is ingediend. Het beeldkwaliteitsplan voor kamer 2, 3 en 4 is in concept klaar en de uitvraag voor kamer 4 is in voorbereiding.
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek naar de haalbaarheid van een glasvezelnetwerk in het buitengebied is in september 2018 gestart met de onderhandelingen met gespecialiseerde ondernemingen. De inzet is om uiterlijk in 2020 tot de aanleg van het glasvezelnetwerk in het buitengebied over te gaan.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
De Omgevingswet brengt een ommekeer in de manier waarop het ruimtelijk domein wordt ingericht. Uitnodigen van initiatiefnemers in plaats van toelaten is daarbij uitgangspunt. Om dit mogelijk te maken, geeft de wet nieuwe instrumenten, gewijzigde procedures en veel mogelijkheden voor maatwerk om nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen. Basisgedachte daarbij is om samen met initiatiefnemers en betrokkenen te werken aan ruimtelijke ontwikkelingen.
De Omgevingswet is van invloed op de gemeentelijke aanpak van initiatieven van derden en het grondbeleid. Onze rol is steeds meer faciliterend. We grijpen alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen.
Met betrekking tot de nutsvoorzieningen beschouwen we een digitale ontsluiting tot de basisvoorzieningen. We zetten ons actief in om het buitengebied digitaal te ontsluiten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We stellen het ambitieniveau voor de sturing van ruimtelijke ontwikkelingen voor de toekomst vast. | 2019 | In 2019 hebben we het ambitieniveau voor de omgevingsverordening vastgesteld. In 2020 bepalen we het ambitieniveau voor de Omgevingsvisie. | |
2. |
We werken aan de implementatie van de Omgevingswet. Dit doen we aan de hand van het huidige programma zodat de Omgevingsvisie, het nieuwe Omgevingsplan, de omgevingsverordening en de integrale keten vergunningverlening-toezicht-handhaving op de invoeringsdatum in 2021 in werking zijn. |
2019-2021 | Conform planning. | |
3. | We leren verder werken met de Omgevingswet door pilots uit te voeren. | 2019-2021 | Conform planning. In 2019 is de visie Lankes vastgesteld. | |
4. | We starten een pilot om bij gebiedsontwikkelingen een onafhankelijke taxatie uitvoeren die marktconformiteit moet aantonen. | 2019 | Situatie heeft zich nog niet voorgedaan. | |
5. | We actualiseren de welstandsnota (2013) en maken deze digitaal raadpleegbaar. | 2019 | Is nog niet opgestart. | |
6. | We ontwikkelen een bestemmingsplan voor geheel Uden-Noord. | 2019-2020 | Het nieuwe bestemmingsplan Omgeving Nistelrodeseweg heeft ter inzage gelegen. In oktober 2019 is het bestemmingplan ter vaststelling aangeboden aan de Raad. | |
7. | We optimaliseren het plan Sesterpark in samenspraak met belanghebbenden. Uitgangspunt is het huidige plan voor het Sesterpark (minimaal 50 woningen). | 2019-2020 | Op dit moment wordt het plan geoptimaliseerd om daarmee zo goed mogelijk gehoor te geven aan de gewenste uitgangspunten. De raad is hierover in het najaar 2019 geïnformeerd. | |
8. | We starten een marktuitvraag om tot een nieuwe invulling van de vrijkomende locatie politiebureau/brandweer (Leeuweriksweg) te komen. | 2019 | Op 14 november 2017 heeft het college van B&W de start van de marktuitvraag tot nadere orde uitgesteld. Is nog niet opgepakt in afwachting van de resultaten van de centrumvisie en uitwerking van IKC West. | |
9. | We maken de gronden in het plangebied De Ruiter geschikt voor realisatie van diverse typen woningen. Het bestemmingsplan is in voorbereiding. | 2019 | Ontwikkeling is vertraagd vanwege ontvangen zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan. | |
10. | We bereiden in Uden Noord I, kamer 2 in Park Maashorst de uitgifte van kavels t.b.v. woningbouw voor. Vervolgens bereiden we kamer 3 en kamer 4 voor. | 2019-2020 | Het uitwerkingsplan voor Park Maashorst kamers 2 en 3 is in concept klaar. Onderzoek naar archeologie en ecologie zijn uitgevoerd. Ontheffingsaanvraag Wet Natuurbescherming is ingediend. Het beeldkwaliteitsplan voor kamer 2, 3 en 4 is in concept klaar. De uitvraag voor kamer 4 is in voorbereiding. | |
11. | We onderzoeken welke aanpassingen gewenst/nodig zijn om verder te gaan met ontwerp bestemmingsplan Multizorg in Uden Noord II. | 2019 | Onderzoek is in uitvoering. | |
12. | Wij verlenen medewerking en faciliteren de totstandkoming van het glasvezelnetwerk in het buitengebied. | 2019 | In september 2018 is gestart met de onderhandelingen met gespecialiseerde ondernemingen. De inzet is om uiterlijk in 2020 tot de aanleg van het glasvezelnetwerk in het buitengebied over te gaan. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.3 kB) zijn er voor dit taakveld in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Implementatie Omgevingswet | 380 | 345 | |||
1. | Actualisatie Welstandsnota | 45 | ||||
2. | Veegronde ruimtelijke initiatieven buitengebied | 30 | 10 | |||
Totaal | 455 | 355 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Bijdrage derden tbv verbreding straat | 15 | 15 | ||||||||
Juridische kosten | 18 | |||||||||
Landschapsinvesteringsregeling | 15 | 15 | ||||||||
Onderzoek woningbouw Volkel | 15 | 10 | ||||||||
Totaal taakveld | V 30 | N 63 | N 10 |
Er zijn geen financiële afwijkingen met incidentele gevolgen te melden.
Samenwerkingen
- ................
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.