Bedrijfsvoering - Treasury
Uden wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle hierbij behorende taken vallen onder treasury. Denk daarbij aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Ons financieel beleid is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
Voor de gevolgen van de Programmabegroting 2019 op de 3 pijlers klik hier.
Beoordeling financiële positie
Het is voor gemeenten verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling vergelijken. Omdat gemeenten sinds 2015 verplicht zijn om deze kengetallen op te nemen zijn er inmiddels ervaringscijfers.
Wij hebben daarom vorig jaar een stap gezet in ons financieel beleid en een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A,B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting, zijn de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is dat we zodoende in staat zijn om daar ook pro-actief op te sturen. De gegevens zijn opgenomen onder financiële hoofdlijn-gevolgen financiële positie als gevolg van bestedings-en dekkingsplan.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Programmabegroting 2019 zijn de verplichte kengetallen opgenomen.
Herindelingsscan
In het kader van de voorgenomen herindeling heeft de provincie Noord Brabant een financiële herindelingsscan uitgevoerd. Het doel van deze scan was een beeld te geven van de financiële positie van de nieuw te vormen gemeente en inzicht te geven in de belangrijkste financiële effecten van de herindeling. Daarnaast geeft de scan een beeld van de huidige financiële positie van de huidige twee gemeenten.
De algemene conclusie van de scan is als volgt:
Een aandachtspunt voor beide gemeenten is dat de begroting 2019 niet in evenwicht is. Omdat beide gemeenten een structureel sluitende meerjarenraming 2020-2022 hebben gepresenteerd, kwamen zowel Landerd als Uden toch in aanmerking voor de normale, repressieve vorm van toezicht op basis van de Gemeentewet.
Beide gemeenten beschikken over voldoende weerstandsvermogen om de nu bekende risico’s te kunnen opvangen. Weliswaar voldoet Landerd in de begroting 2019 niet aan de door de raad vastgestelde eigen norm voor de structurele weerstandscapaciteit, maar de totale weerstandscapaciteit is meer dan voldoende. Bij beide gemeenten ligt de schuldpositie onder de signaleringswaarde en de grondexploitatie van beide gemeenten laat een gezond beeld zien. Aan de hand van deze herindelingsscan kan worden geconcludeerd dat er sprake is van een gezonde uitgangssituatie voor de nieuw te vormen gemeente, die zal ontstaan uit de samenvoeging van de huidige gemeenten Landerd en Uden.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
1 | Solide financieel beleid voortzetten |
2 | Structureel sluitende Programmabegroting |
3 | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant) |
4 | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue | Dit is het uitgangspunt bij het opstellen van een Programmabegroting. Met het oog op de herindeling met de gemeente Landerd en de wet Ahri die van kracht zal gaan is het nog meer van belang dat de Programmabegroting meerjarig (voor alle 4 de jaren) sluitend Programmabegroting 2020 is alle jaren sluitend. | |
2 | De financiële consequenties van het coalitieakkoord "Bruisend Uden: daar wil je zijn, daar wil je blijven!" zijn in de Programmabegroting verwerkt. | Continue | Het coalitieakkoord wordt vertaald in de Programmabegroting. Indien er aanleiding is voor het bijstelling vindt dit plaats in de tussentijdse rapportages zoals deze bestuursrapportage. Dat betekent dat de financiële consequenties van het coalitieakkoord verwerkt zijn in de Programmabegroting. |
|
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue |
Ons systeem van risicomanagement is gedegen. De risico’s worden, met uitzondering van het sociaal domein, op een eenduidige manier gekwantificeerd. Doelstelling voor komend jaar is om ook de risico’s voor het sociale domein volgens de gemeente brede systematiek in beeld te brengen. In de herijking reserves en voorzieningen van deze bestuursrapportage wordt een voorstel gedaan om de bestemmingsreserve sociaal domein op te heffen. Tot voorheen werden de risico’s gelijk gehouden aan de hoogte van de reserve. Nu de reserve vervalt zullen ook de risico’s van het sociaal domein conform de gemeentebrede systematiek gekwantificeerd worden. Met ons risicomanagement willen we op een transparante manier verantwoording afleggen en het gesprek met elkaar te voeren. |
|
4 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren. | Continue |
In het bestedings- en dekkingsplan is zichtbaar dat er nu een structureel overschot is in de laatste jaren. Hiermee sturen we actief op onze schuldpositie. Er zijn ontwikkelingen zoals bij jeugd waardoor dit overschot onder druk komt te staan. |
|
5 | De interne processen op orde en actueel houden. | Continue | Dit is onderdeel van de interne controle. Tijdens deze controle wordt beoordeeld hoe actueel de processen zijn. Indien nodig wordt geadviseerd de processen te actualiseren. Vanuit de interne controle wordt ook advies gegeven over de mogelijke verbeteringen in een proces. | |
6 | Een betere koppeling maken tussen risicomanagement en interne controle. | Continue | Deze koppeling is de laatste jaren al verbeterd. De beheersingsmaatregelen die worden genoemd bij de risico inventarisatie, worden getoetst tijdens de interne controle van het betreffende proces. | |
7 | Opzetten van een systeem van continuous reporting. | Continue | De planning- en control producten worden op dezelfde manier opgesteld en bevatten dezelfde onderdelen. Hiermee is een eerste aanzet gedaan tot continuous reporting. Dit kan nog wel verder verbeterd worden. De herindeling is vervolgens weer een natuurlijk moment om een kwaliteitsslag te slaan op dit vlak. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.8 kB) zijn er in deze Programmabegroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Er zijn geen financiële afwijkingen met structurele gevolgen te melden.
Omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Treasury | 1.346 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | V 1.346 |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.