Gevolgen bestedings- en dekkingsplan voor financiële positie
De gemeente Uden stuurt op haar financiële positie en heeft hiervoor 3 pijlers ontwikkeld. Deze pijlers geven aan hoe financieel gezond de gemeente is.
Pijler 1
In artikel 189 lid 2 van de Gemeentewet staat: De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Anders gezegd: De raad stelt een begroting vast die structureel en reëel in evenwicht is. Van de eis dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is kan de raad afwijken, indien aannemelijk is dat we het structureel en reëel evenwicht uiterlijk in de laatste jaarschijf van de meerjarenraming realiseren.
Onderstaand overzicht laat zien dat programmabegroting 2019 sluit met een structureel tekort van € 617.000. Vanaf 2021 is echter al weer een structureel sluitende begroting zichtbaar, oplopend naar € 896.000 in 2022. Pijler 1 'een structureel sluitende meerjarenbegroting' is hiermee gerealiseerd.
Het college heeft diverse redenen om deze programmabegroting met een structureel overschot te presenteren:
- Gemeenten hebben hun verantwoordelijkheid in het uitvoeren van het Interbestuurlijk Programma.
- We willen actief sturen op onze schuldreductie. Een structureel overschot betekent dat er meer inkomsten dan uitgaven zijn.
(bedragen x € 1.000) - = negatief saldo + = positief saldo
Bestedings- en dekkingsplan 2019-2022 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Begrotingsnotitie 2019 | +937 | +1.431 | +1.851 | +3.101 |
2. | Nieuwe ontwikkelingen met financiële gevolgen | -328 | -323 | -423 | -933 |
3. | Offertes met structurele gevolgen | -1.226 | -1.273 | -1.276 | -1.272 |
Saldo programmabegroting 2019-2022 | -617 | -165 | +152 | +896 |
Pijler 2
Programmabegroting 2019 sluit met een tekort van € 617.000. Dit bedrag wordt gedekt door een bijdrage uit de algemene reserve. Dat geldt ook voor de incidentele offertes, zoals opgenomen in deze Programmabegroting (per saldo € 2.202.000).
Door deze bijdrage van de algemene reserve vermindert de weerstandscapaciteit. Doordat de risico's ook zijn afgenomen, is de weerstandsratio zelfs iets toegenomen ten opzichte van Programmarekening 2017, en bedraagt nu 2,43. Met de Raad is afgesproken dat de weerstandsrario tussen 1 en 2 moet zijn. Daarmee valt de huidige weerstandsratio binnen de norm.
Pijler 3
In het bestedings- en dekkingsplan 2019-2022 is in totaal aan nieuwe investeringen opgenomen € 5.065.000 opgenomen. Hierbij opgeteld het tekort in 2019 van € 617.000 en het tekort van de incidentele offertes van € 2.202.000, geeft een financieringsbehoefte vanuit het bestedings- en dekkingsplan van € 7.884.000.
Resumé
De financiële positie kan worden bepaald met behulp van zogenaamde signaleringswaarden. Deze waarden zijn onder meer afkomstig uit de stresstest voor 100.000+ gemeenten. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren. In de laatste tabel staan de percentages zoals voortvloeiend uit deze Programmabegroting.
Wij ambiëren categorie A voor alle kengetallen en accepteren categorie B. Twee kengetallen vallen momenteel in categorie A. Voor wat betreft het kengetal 'Netto Schuldquote' naderen we momenteel de bandbreedte van categorie A. Het kengetal 'structurele exploitatieruimte' valt in Begroting 2019 in categorie B, maar in de jaren 2021 en 2022 presenteren we een structureel overschot, wat overeenkomt met categorie A. Rekening houdend met deze begroting ziet ons financieel beleid er solide uit. Het is onze ambitie om dit vast te houden of zelfs te verbeteren.
s