Weerstandscapaciteit en weerstandsratio
De weerstandscapaciteit bedraagt € 51 mln. Voor de specificatie hiervan klik hier.
Weerstandsratio
De weerstandsratio wordt als volgt berekend:
weerstandscapaciteit
risico's = weerstandsratio
De weerstandsratio geeft aan in hoeverre de gemeente Uden in staat is haar risico's op te vangen.
Toelichting ontwikkeling ratio
De begrote ratio 2019 bedraagt 2,43 en is toegenomen met 0.15 ten opzichte van de werkelijk ratio 2017 . DIt wordt veroorzaakt doordat de weerstandscapaciteit naar verhouding minder is afgenomen dan de risico's.
De weerstandscapaciteit is afgenomen met € 2,1 mln. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het dekken van het tekort in het bestedings- en dekkingplan voor de jaarschrijf 2019 (€ 1,2 mln). Daarnaast zijn de risico's ook afgenomen met € 2,3 mln. Dit wordt onder andere veroorzaakt door lagere risico's ten aanzien van het sociaal domein (ruim € 600.000). Daar tegenover staat een afname van de reserve sociaal domein. Verder is de vergelijkbaarheid ten aanzien van de risico's ten opzichte van de Programmarekening 2017 lastig te maken vanwege de wijziging in de Programma's. Met ingang van de planning en control producten in 2019 zal dat beter gaan.
Per saldo ontwikkelt de ratio zich positief en zit op de norm van 2.
Doorkijk naar de toekomst
De weerstandsratio ligt op de gestelde norm. Dat betekent dat de gemeente Uden prima in staat is om haar risico's op te vangen. Dit is positief voor de financiële positie van de gemeente Uden. Maar desondanks zijn er nog steeds factoren die deze ratio direct negatief kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan afboekingen vanuit de grondexploitatie, het niet halen van bezuinigingstaakstellingen, toename van de incidentele risico’s en negatieve resultaten in afwijkingenrapportages.
Om het weerstandsvermogen minimaal op niveau te houden, zal net als voorgaande jaren verder worden gegaan met de volgende stappen:
- Actief sturen op het realiseren van de bezuinigingen doormiddel van de bezuinigingsmonitor.
- Extra kritisch kijken naar B&W voorstellen waarbij als dekking de algemene reserve wordt genoemd.
- Bestemmingsreserves kritisch screenen en waar mogelijk vrij laten vallen ten gunste van de algemene vrije reserve.
- Bestemmingsreserves koppelen aan de algemene vrije reserve.
- Eventuele exploitatieoverschotten direct toevoegen aan de algemene vrije reserve.
Daarnaast is het van belang om de risico's te blijven beheersen en nieuwe risico's te identifceren. Er zijn reeds stappen gezet om de risicobeheersing meer te koppelen aan de interne controle zodat er een betere toets plaatsvindt op de werking van de beheersingsmaatregelen. Hier zullen we in 2019 mee verder gaan. Daarnaast is de doelstelling voor de toekomst om de ratio tussen de 1 en 2 te houden.
Voor het sturen op de financiële positie heeft de gemeente Uden 3 pijlers -dekking/ sluitende begroting, financiering en risicomanagement en weerstandscapaciteit- gedefinieerd. Ondanks dat deze pijler, risicomanagement en weerstandscapaciteit, op de norm ligt is er binnen de gemeente Uden veel aandacht om de financiële positie te verbeteren. Zie hiervoor ook de financieringsparagraaf.