Verkeer en vervoer-Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en de aanleg en onderhoud van de bijbehorende infrastructuur, wegen, voet- en fietspaden en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Ontwikkelingen
Uden is optimaal bereikbaar voor onze inwoners, onze bezoekers en onze ondernemers. De komende jaren verwachten wij een toename van de verkeersdrukte, onder andere op en rond de Lippstadtsingel. Voor de fiets gaan we er voor zorgen dat fietsroutes van en naar Uden verbeterd worden. En ook het fietsnetwerk binnen de gemeente wordt versterkt.
Openbaar vervoer met de bus naar de dorpen en steden om ons heen willen we zo goed mogelijk geregeld hebben, waarbij rijden met lege bussen zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Daarom worden goed draaiende lijnen versterkt en wordt voor slecht draaiende lijnen gezocht naar alternatieven.
Om het gebruik zo goed mogelijk te faciliteren is het belangrijk dat het onderhoud aan de openbare weg goed op orde is.
De komende jaren gaan we door met het handhaven van ons wegennet op het huidige hoge kwaliteitsniveau. Daarnaast wordt stevig ingezet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners. Proactief wordt op basis van nut en noodzaak al dan niet in integrale en/ of participatieve setting de openbare ruimte opgeknapt waarbij we streven naar een gebiedsgerichte aanpak.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat Uden ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten in relatie tot eventuele ontsluiting via een nieuwe oostelijke randweg en de Zeelandsedijk.
Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner, waarmee wij samen aan de slag gaan. Ook kijken we of de toepassing van slimme technieken, zoals Smart Mobility effect hebben.
We hanteren het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) als uitgangspunt voor betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Per jaar bekijken we welke projecten uit dit plan worden uitgevoerd.
We willen de kerkdorpen zo goed mogelijk bereikbaar hebben met openbaar vervoer. Studenten, forensen, minder validen en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Wij zien graag dat Uden middels lightrail wordt aangehaakt op het bestaande spoornetwerk.
We willen mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. Dat is goed voor de gezondheid en de duurzaamheid. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. Ook binnen Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen.
Vanuit de Openbare Verlichting speelt Duurzaamheid een prominente rol. Zo wordt het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED armaturen verder doorgezet zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we de landelijke energiedoelstellingen behalen. Daarnaast worden de milieuonvriendelijke SOX en SON armaturen gefaseerd vervangen. Ook gaan wij het energiegebruik uitgebreid jaarlijks monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons wegennet op het huidige hoge kwaliteitsniveau door het uitvoeren van rehabilitaties/reconstructies. De ingrijpmaatstaven worden bepaald op basis van kwaliteit en beschikbaarheid voor de huidige nieuwe functies. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners wordt voortgezet. Daar waar mogelijk wordt geanticipeerd op de klimaatsverandering. Financiering vindt plaats vanuit de daarvoor bestaande onderhoudsfondsen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Acties / activiteiten | 2019 | |
---|---|---|
1. | Aanpak N264 / N605 | 2019 |
2. | GVVP projecten | MIP 2019-2022 |
3. | Maximaal inzetten op (H)OV | Jaarlijks |
4. | Faciliteren educatie, opfris- en behendigheidscursussen inzake verkeersveiligheid op scholen | Jaarlijks |
5. | Afsluiting voetgangersgebied Promenade | 2019 |
6. | Snelfietsroutes realiseren | 2019 en 2020 |
7. | Rehabilitaties en beheerwerken | Jaarlijks |
8. | Opstellen Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte (NKOR) | 2019 |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 54.5 kB), zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld (x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oplossen parkeerdruk Kapelstraat | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Afsluiten voetgangersgebied centrum | 40 | 12 | 12 | 12 | 12 |
3. | Bermen voorzien van grasbetonstenen (externe offertes nr. 58) | 108 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Totaal | 188 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Samenwerkingen
- GGA Noordoost Brabant (Gebiedsgerichte aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2018 |
---|---|---|
Herinrichting Marktstraat | € 616.000 | € 595.309 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De voorbereidingsfase voor het project is later gestart dan gepland. Hierdoor schuift de hele planning van het project door. | |
Budget | Het beschikbaar gestelde budget is taakstellend | |
Risico | Het is onzeker wat het draagvlak onder de bevolking wordt voor het nieuwe ontwerp. Hierdoor kan de ontwerpfase langer gaan duren. In de Marktstraat is een oude bodemverontreiniging aanwezig. Er is onderzoek noodzakelijk voor het bepalen van de ernst en omvang in de huidige situatie. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
Verlengde Noordlaan met bijkomende werkzaamheden | € 2.026.426 | € 1.855.339 |
indicator | omschrijvng | |
---|---|---|
Planning | De onderhandelingen over de aankoop van de gronden zijn in een afrondende fase. Na de definitieve aankoop kan het project weer verder. | |
Budget | Op basis van het ontwerp kunnen subsidies worden aangevraagd. Er is geen zekerheid over het verkrijgen van deze subsidies. | |
Risico | De gesprekken over het ontwerp zijn in ver gevorderd stadium waardoor de risico’s inzichtelijk zijn geworden. De risico's zijn nihil. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
Rehabilitatie Birgittinessestraat | € 844.401 | € 686.108 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Project is in uitvoering en naar verwachting eind oktober afgerond behalve groenvoorziening. | |
Budget | Er is aanvullend budget beschikbaar gesteld. Met deze aanvulling kan het werk gemaakt worden. | |
Risico | Risico’s in de uitvoering zijn beperkt. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
Kruispunt Industrielaan/Noordelijke rondweg | € 1.038.985 | € 899.995 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Uitvoering in najaar 2018. | |
Budget | Conform budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
A50 afrit Noord (Oostzijde) | € 775.000 | € 757.306 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De werkzaamheden zijn in voorbereiding. Met Rijkswaterstaat worden afspraken gemaakt over het aanpassen van de afrit. De planning is afhankelijk van de snelheid waarmee een overeenkomst gesloten kan worden. | |
Budget | Conform budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
Herinrichting Terraveenplein Odiliapeel | € 574.600 | € 550.904 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Oorspronkelijk ontwerp wordt iom klankbordgroep herzien Uitvoering voorjaar 2019. |
|
Budget | Budget = prijspeil 2015. Naar verwachting zijn kosten uitvoering hoger en is de kans groot dat het budget naar boven bijgesteld moet worden. | |
Risico | Risico op vertraging van het plan en ontoereikendheid van het budget |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
Rehabilitatie Vijfhuizerweg/Morel | € 1.145.000 | € 1.144.179 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Uitbreiding projectscope met aanleg infiltratieriool. Uitvoering najaar 2018. | |
Budget | Conform budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
Rehabilitatie Oudedijk | € 969.000 | € 954.717 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Oorspronkelijk ontwerp wordt iom klankbordgroep herzien. Uitvoering voorjaar 2019. | |
Budget | Budget = prijspeil 2015. Naar verwachting zijn kosten uitvoering hoger. | |
Risico | Hoge kans, weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
Rehabilitatie Parallelweg Middenpeelweg | € 666.300 | € 659.415 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Uitvoering in 2019 | |
Budget | Conform budget, subsidieaanvraag wordt ingediend bij provincie | |
Risico | Lage kans, weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2018 |
---|---|---|
HOV trace Land van Ravensteinstraat-Kornetstraat | € 1.160.000 | € 1.159.753 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Door komst actiecomité worden nu 2 ipv 1 varianten onderzocht | |
Budget | Wellicht minder subsidie en hogere kosten project | |
Risico | Risico op vertraging van het plan en een ontoereikend budget |