Economie - Economische ontwikkeling
Dit programma is er op gericht het economisch klimaat van de gemeente Uden verder te versterken. Om dit realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en evenwichtige economische structuur. Het taakveld omvat het centrum, bedrijventerreinen, werkgelegenheid, innovatie, samenwerkingsverbanden en landbouw in transitie.
Ontwikkelingen
De gemeente Uden telt 3.220 bedrijven waar 23.730 personen werkzaam zijn. De sector gezondheids- en welzijnszorg is sterk vertegenwoordigd. Door de komst van Bernhoven is de werkgelegenheid de afgelopen vijf jaar relatief sterk gegroeid. Voor de toekomst wordt een lichte toename verwacht. De verkoop van bedrijventerreinkavels in Uden gaat voortvarend. Er is veel in optie en slechts nog enkele hectaren beschikbaar.
Het centrum van Uden is een belangrijk economisch gebied. Er is een omvangrijk winkel- en horeca-aanbod met een grote regiofunctie. Het centrum vergt aandacht omdat middelgrote centra o.a. door de toenemende e-commerce onder druk staan en het onzeker is hoe centrumgebieden zich zullen ontwikkelen.
In Uden is van de agrifood sector vooral de primaire sector vertegenwoordigd. De agrifood sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare risico’s met zich meebrengt.
In het kader van citymarketing is in 2014 de campagne gestart “hierhoudenwevan” met als doelstelling het aantrekken van meer bezoekers naar Uden. De elementen uit de Visie 2020 (groen, gezond, gezellig, gastvrij, gezamenlijk) vormen hiervoor de basis. We werken aan het oprichten van een Platform Marketing Uden samen met partijen die betrokken zijn bij het neerzetten van het merk Uden.
Binnen de Regionale samenwerking Noordoost Brabant (NOB) werken 17 gemeenten en 2 waterschappen samen op een aantal maatschappelijke thema’s. Samen met ondernemers en onderwijs wil de regio zich ontwikkelen tot een AgriFood Capital. In 2019 zullen de samenwerkende partijen besluiten over de voortzetting van de samenwerking na 2020. De stichting Agrifood Capital is het samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de regio Noordoost-Brabant wat mede uitvoering geeft aan het bereiken van de Regionale doelstelling.
Uden wil nadrukkelijk participeren in deze Regionale samenwerking. Ook met de buurgemeenten wil Uden graag samenwerken. Op een aantal onderwerpen vindt afstemming plaats binnen het As50 verband. De schaal van de samenwerking hangt mede af van het verloop van de opschalingsdiscussie.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Wij vinden de economische groei van Uden zeer belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. Kernvragen zijn: waar willen we staan in 2030 en wat voor soort bedrijven willen we binnenhalen? Een optie is themagericht werken. We zien bijvoorbeeld kansen voor het thema gezondheid bij het ziekenhuis. In 2025 zijn naar verwachting alle bedrijventerreinen verkocht. We maken een start met het nieuw te ontwikkelen terrein Hoogveld-Zuid-Noord en moeten nadenken waar we daarna willen gaan ontwikkelen. We gaan hierover proactief in gesprek met de provincie. In de regio Noordoost-Brabant zijn afspraken gemaakt over nieuwe ontwikkelingen voor bedrijventerreinen. Deze afspraken worden in 2019 herijkt op basis van de nieuwe prognoses van de provincie.
Het centrum van Uden is het bruisende middelpunt van onze gemeente. Een ontmoetingsplek voor zowel de Udenaren als bezoekers uit de regio. In het centrum staan we echter ook voor uitdagingen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Een vitaal en veelzijdig centrum vraagt om een nieuwe, toekomstgerichte blik op de functie en inrichting. Concrete en creatieve plannen en aanpassingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Hiervoor zijn investeringen in tijd, geld en energie nodig. Op de korte, de middellange en lange termijn. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven.
De agrarische sector is belangrijk voor Uden. Behalve dat de bedrijfseconomische waarde - bijvoorbeeld werkgelegenheid - groot is, is de sector verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en het onderhoud of beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. We richten ons op ondernemers die verder willen ontwikkelen binnen de sector, (deels) willen omschakelen of willen stoppen. Verduurzaming van het buitengebied is op meerdere manieren denkbaar. Een voorbeeld hiervan is de vervanging van asbesthoudende daken door zonnepanelen. Voor zonnepanelen wordt dan ook geen landbouwgrond gebruikt. Sommige agrarische bedrijfstakken, zoals de tuinbouw, hebben een grote arbeidsbehoefte-piek in de oogsttijd. De arbeiders die deze manuren kunnen leveren, moeten wel onder goede omstandigheden gehuisvest worden.
De gemeente Uden maakt deel uit van diverse samenwerkingsverbanden in de regio. De samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie.
We willen samen met de Udense ondernemers Uden op de kaart blijven zetten door middel van citymarketing. Uitgangspunt is dat de gemeente de regie voert, waarbij de gemeente inzet op cofinanciering door partners. Medio 2018 wordt citymarketing opnieuw aanbesteed. Het pakket van wensen en eisen zal samen met de Udense ondernemers die deelnemen aan citymarketing worden bepaald.
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties / activiteiten | 2019 | |
---|---|---|
1. | We ontwikkelen een economische visie en betrekken daarbij de ondernemers. | 2019 |
2. | We faciliteren (startende) ondernemers door een goed vestigingsklimaat, adequate informatievoorziening (één loket) en waar mogelijk het versnellen van procedures. | 2019-2022 |
3. | We onderzoeken de mogelijkheid gezamenlijk met Meierijstad de startersmarktplaats opnieuw vorm te geven. | 2019 |
4 | We starten met de ontwikkeling van bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid-Noord en Vluchtoordweg en onderzoeken de lange termijn ontwikkeling voor bedrijventerreinen. | 2019-2020 |
5 | We werken gezamenlijk met SBBU aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen, waarbij onderwerpen als glasvezel en camerabewaking aan de orde komen. | 2019-2022 |
6 | We starten met een brede visie op de centrumontwikkeling. Hoe willen we dat het centrum van Uden er in de toekomst uit ziet? Wat is de juiste combinatie van wonen, werken, winkelen en recreëren? Wat betekent dit voor de omgeving en bestemming van (deel)gebieden? Hierbij worden inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden nadrukkelijk betrokken. | 2019 |
7 | We zorgen voor een goede openbare ruimte zodat het centrum goed kan functioneren en het er goed toeven is. Daarom vindt momenteel herinrichting van de Markt en de Sint Jansstraat plaats. De herinrichting van de Marktstraat start binnenkort. Daarna kijken we naar de andere straten en pleinen in het centrum zodat het een mooi visitekaartje van Uden is en blijft. | 2019-2022 |
8 | Er komt een duidelijke scheiding tussen centrummanagement en centrumpromotie. a. Centrummanagement: we creëren een nieuwe stichting voor onafhankelijk centrummanagement waaraan de gemeente, de centrumondernemers en mogelijk op termijn de vastgoedpartners financieel aan deelnemen. De uitvoering komt in handen van een onafhankelijk centrummanager. b. Centrumpromotie: de gevelreclamebelasting wordt, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging die deelneemt aan de nieuw te vormen stichting centrummanagement. De leden en het bestuur van deze vereniging bestaan uit centrumondernemers die gevelreclamebelasting betalen. Deze vereniging neemt deel aan het platform citymarketing. |
2019 |
9 | We ondersteunen en faciliteren de centrumontwikkelingen met een daarbij passend het parkeerbeleid (actualisatie Parkeerbeleid en de Nota Parkeernormen). | 2019 |
10 | We bewaken de balans tussen levendige pleinen en de parkeerbehoefte in het centrum en nemen de gewenste toekomst van de Markt als parkeerterrein en andere pleinen mee in de ontwikkeling van de Centrumvisie. | 2019 |
11 | We pakken de nieuwe vergunningaanvragen van ondernemers voortvarend op, zodat de bedrijfsaanpassingen gedaan kunnen worden. Pas dan zorgt nieuwe regelgeving ook effectief voor een beter milieu en volksgezondheid. | 2019-2022 |
12 | We faciliteren ondernemers om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren door hen proactief te informeren en te helpen gebruik te maken van bestaande regelingen, zoals voor alternatieve energie, of innovaties. Dit geldt ook voor ondernemers die willen stoppen of willen omschakelen. We voeren keukentafelgesprekken met de stoppende ondernemers om samen te komen tot een passende bestemming. | 2019-2022 |
13 | We ondersteunen ondernemers en denken met hen mee als zij een weg zoeken voor hun innovatieve oplossingen en ideeën voor een duurzame voedselproductie, circulair voedselsysteem en/of bodemverbetering (Agro As de Peel). | 2019-2022 |
14 | We stimuleren verbreding van de agrarische activiteiten door maximaal medewerking te verlenen binnen de bestaande kaders. Door medewerking te verlenen wordt verrommeling van het buitengebied tegengegaan. Vooral in de buurt van recreatieve gebieden – zoals Bedaf, Hemelrijk en de Maashorst - voegt verbreding van agrarische activiteiten direct wat toe aan de omgeving. | 2019-2022 |
15 | We stellen een visie op voor zonneparken/velden in het buitengebied uitgaande van zelfstandig staande/gepositioneerde zonnepanelen buiten bouwblokken/bouwvlakken. De uitgangspunten die centraal staan in het opstellen van deze visie over zonneparken/velden is dat er geen landbouwgrond wordt opgeofferd en dat het niet ten kosten mag gaan van bestaande landschaps- en natuurwaarden. | 2019 |
16 | We bieden ons actief aan als huisvestingslocatie voor regionale samenwerkingsverbanden. | Jaarlijks |
17 | We positioneren AgriFood Capital beter door ondernemers met plannen actief de weg naar AFC te wijzen. | Jaarlijks |
18 | Voorbereiden besluitvorming in zake voortzetting van de regionale samenwerking Noordoost Brabant/AgriFood Capital (NOB/AFC). De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 2020. | 2019-2020 |
19 | We bezien het huidige aanbod van evenementen en kijken naar mogelijkheden om waar nodig nieuwe/andere evenementen naar de gemeente Uden te halen. | 2019-2022 |
20 | We bewaken een goede balans tussen de evenementen en een leefbare omgeving. Onderdeel hiervan is de evaluatie van de uitvoeringsregels geluidsvoorschriften evenementen. | 2019 |
21 | Oprichten Platform Citymarketing | 2019 |
22 | Inrichten Citymarketing. | 2019 |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 57.4 kB), zijn er in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote bedragen |
Inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Centrummanagement | 50 | 50 | 50 | 50 | |
1. | Centrummanagement opstartfase | 100 | ||||
1. | Centrumvisie | 15 | ||||
2. | Citymarketing | 100 | 100 | 100 | 100 | |
3. | Economische visie | 50 | ||||
4. | Startersmarkt | 35 | 35 | 35 | ||
Totaal | 350 | 185 | 185 | 150 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.