Bestuurlijke hoofdlijn
Inleiding
Dit maakt Uden uniek
Groen, Gezond, Gezellig, Gastvrij en Gezamenlijk, dat is Uden. Deze 5G’s vormen niet alleen ons DNA, ze zijn ook leidend in onze ambitie voor de toekomst. Uden onderscheidt zich vooral door een combinatie van factoren, zoals een prettig winkelcentrum (zowel qua aanbod als qua infra), de centrale ligging in de regio en de gastvrijheid van de Udenaar. De inzet van de 5G’s vindt zijn kracht in de combinatie van de vijf kernwaarden. Oftewel: die vijf G's staan niet op zichzelf, maar juist de optelsom maakt Uden bijzonder.
Groen Uden
Uden is letterlijk en figuurlijk een groene gemeente. Je ziet het meteen als je door onze wijken fietst: veel groen, veel ruimte. En net buiten de bebouwde kom vind je nog meer groen in parels als Bedaf en de Maashorst. Het is fijn wonen in zo’n groene omgeving. Daar zijn we dan ook zuinig op. We investeren gericht in duurzame innovatie op het gebied van energie en reductie van vervuiling.
Gezond Uden
Door samenwerking een topregio worden. Dát is onze ambitie in Noordoost-Brabant (AgriFood Capital). Uden richt zich daarbij vooral op het thema Gezond, in de betekenis van gezond leven, eten en bewegen, gebruik makend van de nabije natuur. Door de unieke combinatie van factoren (natuur, stedelijke voorzieningen, kennis, arbeidspotentieel en een ondernemende overheid) biedt Uden een vruchtbaar vestigingsklimaat voor ondernemers en kennisinstellingen met vernieuwende ideeën over gezond leven. Preventief én curatief.
Gezellig Uden
We staan bekend om ons gezellige winkelcentrum. Niet alleen door het gevarieerde aanbod van winkels, maar ook door de compacte vorm. En natuurlijk door het grote aantal sfeervolle restaurants, cafés en hotels/b&b’s. Bovendien biedt Uden veel extra voorzieningen, zoals een theater, een bioscoop en een zwembad. Uden is een plek waar mensen uit de hele regio elkaar graag ontmoeten. We zijn ook sterk in het organiseren van evenementen, zoals de jaarlijkse kermis en de Schapendag in Odiliapeel. Er is altijd wel iets te beleven in Uden.
Gastvrij Uden
Je bent van harte welkom in Uden. Dat voel je. Iedereen kan meedoen. We maken ontmoetingen mogelijk en hebben nog echt aandacht voor elkaar. We zijn een vriendelijke gemeenschap met actieve mensen die elkaar een warm hart toedragen. Ook staan we altijd open voor nieuwe ideeën en mogelijkheden om die ontmoeting vorm te geven, in onze ontmoetingscentra, maar bijvoorbeeld ook online.
Gezamenlijk Uden
De projecten ‘Udenaar de toekomst’ en G1000 Uden hebben veel mooie, goede initiatieven voortgebracht. Ideeën zijn uitgewerkt, mensen zijn met elkaar verbonden. Daarnaast raadplegen we bij elk plan of ruimtelijk project de belanghebbenden. Zo geven we invulling aan die vijfde G van gezamenlijk. We gaan met elkaar in gesprek en werken van daaruit samen aan de ontwikkeling van Uden, Volkel en Odiliapeel.
Bestuurlijke hoofdlijn
Financiën
Programmarekening 2019 sluit met een positief saldo van 3,1 miljoen. Dit positieve saldo is het resultaat van een aantal incidentele meevallers. Deze meevallers zijn toegelicht op de pagina Financiële hoofdlijn. In 2019 is de schuldpositie van de gemeente Uden wederom verbeterd. De weerstandsratio staat momenteel op 4. Dat is volgens de norm uitstekend en stelt ons prima in staat om financiële tegenvallers op te vangen, zodra de risico’s zich voordoen.
Gevolgen 2020 e.v. als gevolg van het coronavirus
We zijn blij dat we de afgelopen jaren hebben toegewerkt naar een robuuste financiële positie. Onze gezonde financiële positie wordt vanaf nu zwaar op de proef gesteld en zal naar verwachting zelfs onvoldoende zijn voor de komende jaren. Op het moment van het schrijven van deze samenvatting, zijn we begonnen met het verstrekken van voorschotten aan onze getroffen ondernemers in verband met de maatregelen van het Kabinet om het coronavirus in te dammen. We geven hiermee uitvoering aan de Tozo-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers). Ruim 500 ondernemers hebben zich al gemeld en, zoals we weten blijft de economie grotendeels nog op slot tot en met april, en mogelijk langer. De voorschotten worden betaald uit het steunpakket van het Rijk. De kosten voor uitvoering komen deels zeker ook voor rekening van de gemeente. Het belangrijkste is natuurlijk dat we deze pandemie overwinnen en dat daarna de economie weer voortvarend gaat draaien. We hebben inmiddels ook kennis kunnen nemen van de diverse scenario’s die het Centraal Planbureau schetst. Een recessie is niet uit te sluiten. Een recessie ingegeven door een virus in plaats van door economisch handelen. Onbekend terrein voor eenieder en daardoor onvoorspelbaar.
Ontwikkeling Gemeentefonds
Onze grootste inkomstenbron, de algemene uitkering uit het Gemeentefonds, wordt in 2020 herijkt. Er is een nieuwe verdeling van middelen aangekondigd. Deze nieuwe verdeling van het Gemeentefonds pakt nadelig uit voor (kleinere) plattelandsgemeenten. Het Kabinet heeft besloten om de doorvoering nu uit te stellen tot 2022.
Voor de uitvoering van nieuw beleid ontvangen gemeenten het zogenoemde accres. Dit is een stijging van de algemene uitkering als gevolg van hogere overheidsuitgaven. Echter, de rijksoverheid zet vanwege de corona-crisis nu vooral in op het financieel ondersteunen van ondernemers. Deze uitgaven tellen niet mee voor het accres. Een groei in de algemene uitkering verwachten we dan ook niet.
Begrotingsnotitie 2021 perspectief 2021 en verder
Er zijn meer ontwikkelingen dan de bovengenoemde die het perspectief bepalen voor de komende jaren. Maar we kunnen nu al met zekerheid concluderen dat de broekriem, eerder dan verwacht, weer strak aangetrokken moet worden. In Begrotingsnotitie 2021 lichten we het financieel economisch perspectief toe.
Veilig Uden
De gemeente is regievoerder en werkt nadrukkelijk samen met partners, zoals politie, brandweer, justitie en inwoners om zo een veilige omgeving te creëren voor iedereen die woont, werkt en verblijft in Uden.
In 2019 is een nieuw bureau van het politie team Maas en Leijgraaf gerealiseerd aan de Hockeyweg. Op deze locatie wordt in 2020 een begin gemaakt met de bouw van een nieuwe lokale kazerne voor het brandweerteam van Uden.
Het nieuwe Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2019-2022 is vastgesteld. In dit plan zijn de prioriteiten op het gebied van veiligheid beschreven. Om de juiste prioriteiten te kunnen stellen, is input van inwoners, gebiedsplatforms en ketenpartners gevraagd. Daarnaast is aangesloten op regionale en landelijke prioriteiten van de politie en het Openbaar Ministerie. De gemeenteraad is nadrukkelijk betrokken bij de totstandkoming van het IVP. Begin januari is een succesvolle gezamenlijke themabijeenkomst gehouden voor de gemeenteraden van Uden en Landerd.
Eind 2019 is in het kader van het Programmaplan integrale handhaving gestart met het in beeld brengen van de belangrijkste ontwikkelpunten in de gemeente. Deze ontwikkelpunten zullen in 2020 verder worden verder uitgewerkt in het programmaplan.
Het stimuleren van buurtpreventie loopt. Steeds meer wijken gaan over op een whatsapp-buurtpreventie.
Gemeente Maashorst
De Colleges van Uden en Landerd hebben de wens uitgesproken te willen bouwen aan een volwaardige Maashorstgemeente. Een groene gemeente met een stevige ambitie qua dienstverlening, voorzieningen en werkgelegenheid en met krachtige leefbare kernen georiënteerd rondom natuurgebied De Maashorst. De fusie is op 1 januari 2022 een feit. Op 16 april jl. hebben de beide gemeenteraden van Landerd en Uden ingestemd met het herindelingsadvies voor de nieuwe gemeente. Vanaf nu wordt verder gewerkt aan het vormen van de nieuwe gemeente.
Burgerparticipatie
Er is de afgelopen jaren in Uden veel gedaan rond democratische vernieuwing en burger- en overheidsparticipatie. Aansprekende voorbeelden zijn: Udenaar de Toekomst, de G1000, de dialoog in Markant over het vluchtelingenvraagstuk, de ontwikkeling van de omgevingsvisie, burgerparticipatie bij de gemeentebegroting en de meer dan 100 inwonersinitiatieven. Deze lijn blijven we vasthouden. We vinden het belangrijk dat inwoners en belangenorganisaties in een vroeg stadium worden betrokken bij projecten en beleidsvoorbereidingen. We zijn ervan overtuigd dat keuzes en oplossingen beter worden, als je de kennis en betrokkenheid van inwoners en belangenorganisaties bij hun leefomgeving benut.
Er ligt inmiddels een Nota participatie die is vastgesteld door het College en is besproken in de gemeenteraad. We zetten nu in op participatie in de nieuwe gemeente. In de visiegroep participatie werken we samen met de gemeente Landerd en inwoners aan de visie op participatie in de gemeente Maashorst.
Wonen
De gemeente Uden werkt aan een nieuwe woonvisie, samen met allerlei partners uit de woonsector en met inwoners. Met die woonvisie willen we een duidelijke stip zetten op de horizon: dit is de richting die we op gaan en dit zijn de keuzes die erbij horen. Het jaar 2019 stond vooral in het teken van voorbereiding van die nieuwe visie. Zo is er een uitgebreide volkshuisvestelijke analyse gemaakt van de woningmarkt in Uden. Daarnaast zijn we in dialoog gegaan met diverse partijen om wensen, behoeften en mogelijkheden te inventariseren. Daarbij zijn in elk geval vijf stevige ambities vastgesteld, te weten:
- Uden als circulaire parel van de regio (waarmee we vormgeven aan duurzame leefkwaliteit).
- Een gezonde woningmarkt (waarmee we stevige groei willen stimuleren).
- Een gezonde woningmarkt (waarmee we meer diversiteit willen stimuleren).
- De juiste woning op de juiste plek (om uitgangspunten als ‘een inclusieve samenleving’ en ‘wijken in balans’ te waarborgen).
- Sturing en hechte samenwerkingen; de Udense aanpak.
Die laatste ambitie heeft al tot enkele mooie allianties ‘in wording’ geleid, die er hopelijk op relatief korte termijn voor kunnen gaan zorgen dat er extra nieuwe woningen gebouwd worden. Op dit moment worden op het Dicoterrein al nieuwe woningen gerealiseerd. De uiteindelijke visie wordt medio 2020 opgeleverd.
Uden voor iedereen goed bereikbaar
Als gemeente met een centrumfunctie voor een brede omliggende regio, vinden we het belangrijk dat we goed bereikbaar zijn. Daarom investeren we in bereikbaarheid voor verschillende typen verkeersdeelnemers. Uiteraard houden we daarbij rekening met leefbaarheid voor de omgeving, milieu en veiligheid. Zo gaan we de provinciale verbindingsweg N264 aanpakken, samen met de provincie. Daarbij concentreren we ons vooral op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. Ook kijken we naar verbetermogelijkheden van de verkeerssituatie in Volkel. In 2019 is een projectgroep voor deel 1 van de N264 (van de A50 tot Volkel) aan de slag gegaan. Samen met een klankbordgroep worden de ontwerpen steeds concreter. Ook worden onderzoeken op het gebied van doorstroming, geluid, CO2 en fijnstof uitgevoerd. Daarnaast hebben we de projectorganisatie voor een omgevingsstudie rond de N605 nader vormgegeven. Inmiddels zijn diverse werkgroepen gestart. En ook op bestuurlijk niveau staan de thema’s N264 en N605 regelmatig op de gespreksagenda.
Maar onze aandacht richt zich ook op de A50. Wanneer het verkeer daar stokt, heeft dat immers direct gevolgen voor verbindingswegen als de N264 en de noordelijke Rondweg. Intensieve samenwerking met buurgemeenten en verkeerspartners heeft in elk geval al geleid tot een gezamenlijke strategische agenda met als titel ‘Van losse kralen naar een sterke corridor’. Het rijk heeft inmiddels financiële middelen toegezegd voor de aanpak van de A50.
Daarnaast willen we mensen stimuleren om zoveel mogelijk de fiets te nemen. Dat doen we onder andere door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen, bijvoorbeeld via snelfietsroutes. Dat zijn routes die goed herkenbaar zijn, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd. We hanteren het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) als uitgangspunt voor betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Per jaar bekijken we welke projecten uit dit plan we gaan uitvoeren. In 2019 zijn de ontwerpen voor snelfietsroutes verder uitgewerkt en zijn tracévarianten onderzocht. Voor enkele tracédelen hebben we ook al de voorbereiding van de bestekken kunnen opstarten.
Verder is ook optimalisatie van het openbaar vervoer voor Uden erg belangrijk. Hoogwaardig openbaar vervoer per bus is op dit moment het maximaal haalbare OV-niveau voor Uden. Voor de langere termijn gaan we jaarlijks bekijken wat de mogelijkheden zijn met nieuwe systemen en ontwikkelingen.
Voorbeelden van andere projecten uit het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) die we in 2019 hebben gerealiseerd, zijn: verbetering van de zichtbaarheid van het zebrapad op de Kastanjeweg (pilot), verbetering van landbouwroutes, start van de benodigde bestemmingsplanwijziging en het ontwerp van het (noordelijke) deel van de Zeelandsedijk N264 – Kromstraat en het kruispunt Industrielaan – Noordelijke rondweg.
Goede bereikbaarheid betekent eveneens dat er voldoende parkeergelegenheid is, ook rond en nabij het centrum. Het centrum verandert echter door nieuwe ontwikkelingen, wat gevolgen heeft voor de parkeerbehoefte. Daar bereiden we ons nu al op voor. Zo is er in het centrum veel vraag om leegstaande kantoor- en winkelpanden te transformeren naar wonen of horeca. Dat leidt tot een grotere parkeervraag en dus extra druk op beschikbare parkeerplaatsen. Uitgangspunt in onze aanpak is dat in Uden goede parkeerfaciliteiten tot midden in het centrum aanwezig zijn. Verder hebben we aan de westzijde van het centrum de parkeerdruk voor met name de bewoners verlaagd door realisatie van een parkeerterrein met 24 parkeerplaatsen aan de Kapelstraat.
Organisatiestructuur De Maashorst
De Maashorst komt in een nieuwe fase. De projecten binnen de regeling ‘Landschappen van Allure’ zijn met succes afgerond en het merk De Maashorst, hét Oergebied in Brabant, is groeiende. Dat vroeg om een nieuw en passend besturingsmodel. De colleges van de vier Maashorstgemeenten en het bestuur van Staatsbosbeheer hebben in 2019 ingestemd met de adviesnota ‘Een nieuwe besturing voor de samenwerking in De Maashorst’. Daarin worden een bestuur en een uitvoeringsorganisatie voor de hele Maashorst voorgesteld. Inmiddels wordt er samen met diverse betrokken partijen een inhoudelijke koers uitgewerkt voor 2021 t/m 2024.
Uden toekomstbestendig: Omgevingswet
We bereiden ons voor op de komst van de nieuwe Omgevingswet. Die vervangt straks diverse wetten en vraagt een hele nieuwe manier van werken. Doel is dat er meer ruimte komt voor burgerinitiatieven en dat initiatiefnemers samen met de gemeente werken aan ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving. Onze rol is daarbij steeds meer faciliterend in plaats van sturend. We grijpen alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen. Onze voorbereiding op de Omgevingswet bestaat onder andere uit de ontwikkeling van een nieuwe Omgevingsvisie, een nieuw Omgevingsplan en een nieuwe Omgevingsverordening, en uit herinrichting van de integrale keten vergunningverlening-toezicht-handhaving (VTH). Daarnaast toetsen we de nieuwe werkwijze in diverse ruimtelijke pilots. In 2019 hebben we het ambitieniveau voor de omgevingsverordening vastgesteld. In 2020 bepalen we het ambitieniveau voor de Omgevingsvisie.
Iedereen doet zoveel mogelijk zelf
We stimuleren zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Daarvoor kijken we ook hoe we onze eigen richtlijnen en regels verder kunnen vereenvoudigen en welke we kunnen schrappen, om zoveel mogelijk onnodige administratieve lasten te voorkomen, bijvoorbeeld bij aanbestedingen.
Uden toekomstbestendig: duurzaamheid
Eind 2015 is de Duurzaamheidsagenda 2015-2020 vastgesteld. Daarin hebben we 36 maatregelen benoemd op het gebied van energie, afval en maatschappelijk verantwoord ondernemen, die we in de periode tot en met 2020 zullen oppakken. Doelen zijn een energieneutraal Uden in 2035 (we wekken zelf evenveel energie op als we nodig hebben), niet meer dan 75 kg restafval per inwoner in 2020 en het voldoen aan de standaard van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-Nederland.
De duurzaamheidsagenda is in 2019 geëvalueerd. Daaruit kwam onder andere het besluit voort om extra te investeren in meer capaciteit op het gebied van duurzaamheid.
Een duurzaamheidsthema dat in 2019 veel aandacht vergde, was de energietransitie (= overgang van fossiele brandstoffen naar milieuvriendelijkere energiebronnen zoals wind- en zonne-energie). Dat is niet meer alleen een ambitie van alleen de gemeente Uden. Het staat inmiddels op elk bestuurlijk niveau (mondiaal, Europees én nationaal) bovenaan de agenda. Gemeenten hebben daarbij vanuit de regio de rol gekregen om er op lokaal niveau uitvoering aan te gaan geven. Een van de maatregelen is dat er uiterlijk 2021 een plan moet liggen waaruit blijkt op welke wijze bedrijven en woningen van duurzame energie worden voorzien. Hiervoor is in regionaal verband aan een Regionale Energie Strategie (RES) gewerkt. Elke regio in Nederland brengt door middel van zo’n RES in kaart hoe zij gaat bijdragen aan de landelijke doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Medio 2020 wordt de voorlopige strategie van Noordoost-Brabant in alle 16 gemeenteraden van de regio vastgesteld.
Op basis van de data uit de RES over elektriciteits- en warmtebehoefte, zijn we ook samen met onze buurgemeenten gestart met beleidsvorming voor zonnevelden en windmolens-op-land en met het opstellen van een Transitie Visie Warmte (TVW). Deze TVW vormt de basis voor de op te stellen wijk-warmteplannen.
Ten slotte wordt ook klimaatadaptatie (in de betekenis van: aanpassing aan het veranderende klimaat en beperking van de schadelijke gevolgen ervan) aan de duurzaamheidsagenda toegevoegd, met de aandacht en opvolging die het in de huidige tijdsgeest verdient. Daarbij gaat het zowel om het voorkomen van wateroverlast als de schadelijke gevolgen van droogte en hitte.
Voorkomen is het beste, genezen vraagt maatwerk
Preventie ter voorkoming van zwaardere zorg, is een belangrijk onderdeel van het sociaal domein. Daarbij willen we de ca. 80% van de inwoners die zelfredzaam zijn, de mogelijkheden bieden tot een goed leven door een zo goed mogelijke inrichting van de omgeving met voorzieningen voor sport, spel, onderwijs, werk, etc. Voor deze inwoners wordt ingezet op het realiseren van ‘informele netwerken’ rondom wijkambassadeurs, vertrouwde gezichten in de wijk die weten hoe ze moeten signaleren richting buurtnetwerk. Dit is een uitwerking van gebiedsgericht werken.
Voor onze inwoners willen we passende zorg beschikbaar hebben, dus zonder wachtlijsten en zonder schotten kunnen voorzien in ondersteuning. Dit vraagt om goede samenwerking tussen de medewerkers van het loket voor de toegang: de ‘Wegwijzer naar hulp en ondersteuning’ en het buurtnetwerk. We richten ons ook op innovatie en creatieve oplossingen om te komen tot voorzieningen die beter aansluiten bij de vraag van inwoners.
Klant centraal
Binnen het sociaal domein hebben we meer aandacht besteed aan de manier waarop wij met klanten omgaan. In de dienstverlening staat de klant centraal, niet de regelingen die we uitvoeren. Maatwerk moet de klant in staat stellen, om weer zelfredzaam te worden. Daarbij zien we het totale budget voor Jeugd, Wmo en participatie, dat door het rijk beschikbaar wordt gesteld, als kaderstellend en één geheel.
Sinds 1 oktober 2018 is de toegang Volwassenen gevormd en op 1 juli 2019 is de toegang Jeugd gestart. Hiermee hebben we als gemeente meer grip en regie op ons toegangsproces en beter zicht op wat de vraag is van onze inwoners en hoe we deze ondersteuning zo goed mogelijk kunnen organiseren.
In het kader van de Participatiewet en overlap doelgroep Wmo zijn we actief aan de slag gegaan met stappen richting ‘participatie-banen’, waarbij ‘bezigheden buitenshuis’ voor mensen met een uitkering daadwerkelijk ‘lonend’ zijn. De eerste goede resultaten zijn behaald met Oranjerijk, het wijk-ontwikkelbedrijf in de Flatwijk, dat in 2019 daadwerkelijk is gestart.
Vanuit het plan van aanpak ‘Integraal programma Uitwerkingsakkoord Verhoogde asielinstroom’ zijn activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd om de integratie en participatie van statushouders te bevorderen. Met name op de terreinen zorg, onderwijs en integratie & werk is de aandacht gevestigd.
Bijsturen
In 2019 zijn we verder gegaan met het invoeren van data-gestuurd werken. Met behulp van Geo-data zijn in 2018 zogenaamde wijkscans gemaakt, die ‘harde’ gegevens over de wijk in beeld brengen; leeftijdsopbouw, inkomen, huur versus koopwoningen, enzovoort. Deze wijkscans zijn besproken met betrokkenen uit de wijk (welzijnsorganisatie, relevante buurtbewoners, gebiedsplatform, etc.). Daarvan is per wijk een plan van aanpak gemaakt om knelpunten in de wijk aan te pakken. Beleid maken op basis van data, zal steeds meer de norm worden.
Onderwijs
Met betrekking tot onderwijshuisvesting zijn er over 2019 veel positieve ontwikkelingen te noemen. Een grote mijlpaal is de feestelijke opening van de nieuwbouw van het Udens College locatie Schepenhoek. Verder hebben de leerlingen van basisscholen Camelot en De Palster tijdelijke huisvesting gekregen op twee alternatieve locaties in Uden. Daarna zijn beide oude schoolgebouwen gesloopt, zodat de realisatie van de nieuwbouw van Ontmoetingsplein Germenzeel kan plaatsvinden. Ook de Maashorst School heeft een nieuwe locatie gekregen, waar groei van het aantal leerlingen mogelijk is. Basisscholen Petteflet en De Brinck zijn gefuseerd tot één kindcentrum, onder de naam Vindingrijk. Dit komt overeen met de oorspronkelijke plannen na de grote brand van enkele jaren geleden. Verder heeft vrijeschool De Zevenster twee extra lokalen gekregen om het groeiend aantal leerlingen permanent te kunnen huisvesten.
Als kinderen naar het voorgezet of beroepsonderwijs gaan, moeten zij de kans krijgen om in het Udense bedrijfsleven ervaring in de praktijk op te doen. Samen met het lokale bedrijfsleven, (kennis)instellingen en onderwijs werken we aan nieuwe mogelijkheden hiervoor via HLU, hybride leeromgeving Uden. Ook maatwerktraining voor Uden, waar de gezamenlijke partijen hun medewerkers aan kunnen laten deelnemen, worden daar uitgedacht. De ondernemers stellen voor deze trainingen en opleidingen hun eigen faciliteiten beschikbaar. Dit is een samenwerking van gemeente (MD en EZ), IBN en diverse lokale ondernemers.
Jeugdzorg
Daar waar er een kink in de kabel komt, doordat een situatie wijzigt bijvoorbeeld door een scheiding, verlies van werk of een partner, ziekte, schulden of anderszins, bieden wij hulp en ondersteuning. We zetten in op het vroeg herkennen van deze situaties, bijvoorbeeld door actief samen te werken met het onderwijs, het consultatiebureau, ONS welzijn, wijkagenten, enzovoort. Alle mensen die actief zijn als professional in de wijk. Voorkomen is beter dan genezen, is daarbij het motto.
Zeker op het gebied van de jeugdzorg ligt komende tijd het accent op het samenwerken in de keten. Hoe organiseren we dit beter en vanuit de inwoner? De toegang tot jeugdzorg verloopt sinds 1 juli 2019 via één centrale plek, zodat één gezin één plan vorm krijgt. Daarbij wordt ook de vorm van inkopen van jeugdzorg onder de loep gelegd. We willen de inkoop van jeugdzorg verbeteren, zodat onze jeugd sneller en het liefst zo dicht mogelijk bij huis geholpen wordt.
Versterken economisch klimaat
Voor economische groei is het belangrijk dat nieuwe bedrijven zich kunnen vestigen, of dat bestaande bedrijven kunnen uitbreiden. De verkoop van bedrijfskavels gaat voortvarend; de meeste kavels zijn inmiddels verkocht of in optie. Voor het nieuwe bedrijventerrein Hoogveld-Zuid is de voorbereiding van de bestemmingsplanprocedure opgestart. Samen met ondernemers en ondernemersverenigingen zorgen we voor beleid dat aansluit op hun ambities. Zo werken we met UOV De Kring en Misfits samen op gebied van startende ondernemers. Met de SBBU werken we samen op het gebied van parkmanagement op de bedrijventerreinen. Tevens zitten we in een 3O platform samen met het onderwijs en bedrijfsleven. Tevens kijken we waar mogelijk naar snellere procedures.
Het winkelcentrum in Uden heeft een belangrijke regionale functie. Hoe willen we dat het centrum van Uden er in de toekomst uit ziet? Samen met inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden zijn we bezig met het ontwikkelen van een brede visie op centrumontwikkeling. De strategische uitgangspunten voor de centrumvisie zijn door de raad inmiddels vastgesteld. Daarnaast zorgen we ervoor dat centrumondernemers zelf het winkelcentrum kunnen promoten en zorgen we samen met de centrumondernemers voor een onafhankelijk centrummanagement, om het winkelcentrum als regiofunctie te verstevigen. Vanwege het belang van het centrum heeft de gemeente geïnvesteerd in de aanschaf van de sfeerverlichting. Ook investeert de gemeente in de openbare ruimte door de herinrichting van Marktstraat.
Ook kijken we samen met een brede afvaardiging uit de toeristische sector, (centrum)winkeliers, ondernemers, woonboulevard, VVV en culturele sector naar hoe we Uden op de kaart kunnen blijven zetten. Deze samenwerking krijgt vorm in het platform marketing Uden. Er is inmiddels een Marketingteam Uden opgericht.
De agrarische sector is economisch belangrijk. De sector staat voor een grote transitieopgave naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. Wij willen de sector faciliteren om deze transitie mogelijk te maken. Ook verduurzaming van het buitengebied is daarbij een belangrijk thema. Daarvoor willen we nadrukkelijk participeren in de samenwerking binnen de regio Noordoost-Brabant en AgriFood Capital. We beseffen dat we samen sterker staan. Daarom kijken we om ons heen naar regionaal samenwerken, in allerlei vormen, maar ook uiteraard naar opschalen. We maken serieus werk van een herindeling met de gemeente Landerd tot het vormen van één gemeente.Samenwerken biedt kansen voor alle sectoren. Met de gemeente Landerd werken we met ondernemers uit Landerd en Uden samen om de Maashorstvisie op gebied van economie nader uit te werken.
Evenementen
Toerisme en recreatie is een belangrijke pijler voor onze gemeente. Uden staat bekend om de vele horecagelegenheden, winkels, fiets- en wandelpaden, natuurgebieden en culturele voorzieningen zoals poppodia, bioscoop, musea en theater. Dat aangevuld met een aantal grote evenementen, de 10 daagse kermis, goedlopende weekmarkten en diverse (muziek)evenementen, maakt dat het goed toeven is.
Het toenemend aantal evenementen, vraagt om een extra multifunctioneel evenemententerrein in het buitengebied. We onderzoeken hiervoor de mogelijkheden. We kijken ook samen met organisatoren naar een betere verspreiding van evenementen. Evenementenbeleid zelf, wat kan / mag waar en tegen welke regels, zal een plek moeten krijgen in de nieuwe omgevingswet. Bij de implementatie van deze wet wordt samen opgetrokken met de gemeente Landerd.
Sporten voor iedereen
We vinden het belangrijk dat inwoners kunnen sporten en bewegen. Sporten biedt ontspanning, is gezond en het verbindt mensen. We willen dat er voor onze inwoners goede voorzieningen zijn om te kunnen sporten. Ook voor mensen waarvoor sporten minder vanzelfsprekend is. Samen met sportverenigingen, maatschappelijke partners en andere stakeholders is een nieuw sport- en beweegbeleid getiteld ‘Winnen doe je met z’n allen’ tot stand gekomen evenals een lokaal sportakkoord. Op basis daarvan wordt er samengewerkt om de komende jaren het lokale sport- en beweeglandschap verder te versterken. Naast de aandacht voor sportverenigingen en de diverse sportaccommodaties wordt nadrukkelijk ingezet op het creëren van de toegevoegde waarde van sport voor het sociaal domein (gezondheid, participatie, re-integratie, inclusieve samenleving etc.). Daarbij hebben we oog voor diverse doelgroepen en zoeken we actief de samenwerking op met diverse partijen in de gemeente, zoals onderwijs en welzijnsorganisaties. Tevens gaan we het ongeorganiseerd sporten in de openbare ruimte verder stimuleren.
Met betrekking tot specifiek de sportaccommodaties hebben we in 2019 gewerkt aan het verder brengen van de realisatie van de herinrichting van Park Moleneind. Daarnaast zijn we samen met turnvereniging V&K en andere stakeholders tot een ontwerp gekomen voor het nieuwe ontmoetingsplein Germenzeel (gebied oost), waarbij een zaal met vaste turnopstelling wordt gerealiseerd, evenals zaaldelen voor het bewegingsonderwijs van scholen.
Impuls voor cultuur
Cultuur verrijkt en verbindt mensen. Dat geldt voor alle leeftijden. Kunst en cultuur zijn onmisbaar voor de vorming van jonge mensen. Cultuureducatie is daarbij erg belangrijk. Niet alleen zorgt dit ervoor dat kinderen en jongeren in contact komen met kunst en cultuur, het daagt ze ook uit om met een open blik naar de samenleving te kijken, om kritisch te zijn en om gevoelens uit te drukken. Samen met culturele instellingen en andere partijen, zoals het basis – en voortgezet onderwijs, zijn we gestart met een onderzoek naar hoe we binnen de bestaande structuren en middelen meer aandacht kunnen geven aan cultuureducatie en de algemene ontwikkeling van de Udense jeugd.
Tevens zijn er hernieuwde afspraken met Markant gemaakt over de subsidiebesteding en kaders voor programmering binnen het Volkscultureel programma. Dit voor de periode 2020 t/m 2026. Het uitgangspunt is dat een diversiteit aan culturele initiatieven de mogelijkheid heeft om – mede dankzij subsidie – hun activiteit te kunnen realiseren. Tevens blijven we met zowel Markant als andere gesubsidieerde culturele instellingen sturen op resultaten door het maken van prestatieafspraken.
Digitaal ontsluiten buitengebied
Digitale ontsluiting is voor zowel inwoners als ondernemers een basisvoorziening. De inzet is om in 2020 tot de aanleg van het glasvezelnetwerk in het buitengebied over te gaan.
Aanpassen openbare ruimte
Door klimaatverandering nemen de extremen in het weer toe. We krijgen steeds vaker te maken met hevige neerslag en periodes van hitte en droogte. Dit vraagt om aanpassing van onze openbare ruimte. Bij renovaties en vervangingen betrekken we de nieuwste inzichten op het gebied van duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Er zijn diverse onderzoeken gestart naar de klimaataspecten die onderzocht moeten worden, om een goede integrale afweging te kunnen maken, zoals overlast door water, hitte en droogte. Andere worden op korte termijn opgestart, zodat in het najaar van 2020 deze integrale afweging kan plaatsvinden en de NOR kan worden afgerond. Hierbij zullen we ook zoveel mogelijk afstemmen met Landerd.
Herinrichtingen
Voor 2019 stonden een aantal herinrichtingsprojecten op stapel, waaronder de Marktstraat, Heinsbergenstraat en Park Moleneind. De Heinsbergenstraat is een mooie fietsstraat geworden. De Marktstraat zal in 2020 in uitvoering gaan, hetzelfde geldt voor Park Moleneind.