Gevolgen rekeningsresultaat voor financiële positie
De gemeente Uden stuurt op haar financiële positie en heeft hiervoor 3 pijlers ontwikkeld. Deze pijlers geven aan hoe financieel gezond de gemeente is.
Pijler 1
In artikel 189 lid 2 van de Gemeentewet staat: 'De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is.' Anders gezegd: De raad stelt een begroting vast die structureel en reëel in evenwicht is. Van de eis dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is kan de raad afwijken, indien aannemelijk is dat we het structureel en reëel evenwicht uiterlijk in de laatste jaarschijf van de meerjarenraming realiseren.
1. Onderstaand een overzicht van het bestedings- en dekkingsplan van de programmabegroting 2020. Dat is de meest actueele, door de raad vastgestelde meerjarenbegroting.
2. Als onderdeel van Begrotingsnotitie 2021 actualiseren we dit meerjarenperspectief. Zo zijn er na het vaststellen van Programmabegroting 2020 diverse besluiten door de raad genomen met financiële gevolgen. Ook heeft de Provincie een aantal aanbevelingen gedaan naar aanleiding van onze Programmabegroting. Die aanbevelingen, samen met de overige ontwikkelingen, geven het nieuwe financieel economisch perspectief 2020-2024. Dat nemen we op in de Begrotingsnotitie.
(bedragen x € 1.000) - = negatief saldo + = positief saldo
Bestedings- en dekkingsplan 2019-2024 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Saldo programmabegroting 2020-2024 | +97 | +246 | +0 | +279 | +279 |
2. | Nieuwe ontwikkelingen met financiële gevolgen | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
. | ||||||
p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
Pijler 2
De weerstandsratio 2019 bedraagt 4,0 en is toegenomen met 1,3 ten opzichte van de begrote ratio 2020. Dit heeft verschillende oorzaken. De belangrijkste oorzaak is de toename van de algemene reserve (inclusief grondbedrijf). Deze wordt veroorzaakt door een tussentijdse winstneming van € 3,2 mln. Daarnaast zijn de grondexploitaties Eikenheuvel en Hoogveld Zuid herzien, waardoor er € 2,1 mln toegevoegd is aan de algemene reserve. Tevens sluit deze Programmarekening met een incidenteel resultaat van ruim € 3 mln hetgeen ook onderdeel is van de weerstandscapaciteit.
De risico's nemen daarentegen ook iets af waardoor de weerstandsratio nog positiever beïnvloedt wordt. Deze afname wordt vooral veroorzaakt doordat de risico's in het sociaal domein zijn afgenomen. Dit als gevolg van het feit dat er in de Begrotingsnotitie 2020 een bedrag van € 1,5 mln geraamd is voor Jeugd.
Hierdoor zit de weerstandsratio ruim boven de norm van 2.
Risico's met betrekking tot Coronavirus
Ten tijde van het opstellen van deze programmarekening (eind maart) zijn we in de ban van het coronavirus. De maatregelen die het Rijk momenteel neemt om het virus in te dammen zijn ongekend. De economie is tot stilstand gekomen. Dit is een uitzonderlijke situatie die zich nog nooit heeft voorgedaan. Het is dan ook onmogelijk om te voorspellen wat de risico's en de financiële impact hiervan zijn voor de komende jaren. Het CPB heeft in vier scenario’s de economische impact van het coronavirus geschetst. Naarmate de maatregelen langer nodig zijn, wordt de recessie dieper. In de loop van de tijd zal duidelijk worden wat de gevolgen van een recessie zijn voor de gemeentebegroting. Omdat er nog geen inschatting is te maken, is dit risico niet meegenomen in de totale inventarisatie. Bij het opstellen van de Programmabegroting hopen we meer te weten en zullen we het risico inschatten conform de gemeentebrede systematiek voor risicomanagement.
Pijler 3
Pijler 3 gaat over de financieringsbehoefte. Kijken we naar Programmarekening 2019 dan kunnen we stellen dat het rekeningresultaat van 3,1 miljoen een positieve invloed heeft op de liquiditeitsposiite.
Resumé
De financiële positie kan worden bepaald met behulp van zogenaamde signaleringswaarden. Deze waarden zijn onder meer afkomstig uit de stresstest voor 100.000+ gemeenten. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren. In onderstaande tabel, de percentages die voorvloeien uit deze Programmarekening 2019.
s