Inzicht kostendekkendheid
Kostprijsberekening methode
Om de kostprijs van de diverse producten (zoals paspoorten, bouwvergunningen etc.) te berekenen, hanteert de gemeente Uden de methode Activity Based Costing method (ABC methode). Dit is in onze ogen de beste en meest transparante methode.
Bij deze methode worden alle handelingen om te komen tot een prestatie onderzocht, en vervolgens vermenigvuldigd met een uurprijs van een behandelend ambtenaar. Zodoende wordt van alle producten inzichtelijk gemaakt wat de gemiddelde tijdsbelasting is, en hoeveel producten er verkocht worden.
Kruissubsidiëring
Wanneer er sprake is van veel verschillende tarieven in een verordening, zoals bij leges, hoeft de maximale kostendekkendheid niet per tarief te gelden. Zolang het maximum van 100% voor het geheel niet overschreden wordt, kan dit per tarief wel gelden. Door kruissubsidiëring is het mogelijk om de surplus aan legesontvangsten op bepaalde producten te gebruiken om het tekort aan ontvangsten op andere producten te dekken.
Uitzonderingen kruissubsidiëring
Op het uitgangspunt van verordeningsbrede kruissubsidiëring bestaan enkele uitzonderingen:
- de Europese Dienstenrichtlijn beperkt de mogelijkheden voor kruissubsidiëring bij leges die samenhangen met bedrijfsactiviteiten tot een cluster van samenhangende vergunningen;
- de wetgeving over de omgevingsvergunning gaat ervan uit dat alleen binnen de omgevingsvergunning kruissubsidiëring kan worden toegepast en niet met dienstverlening erbuiten.
Toerekenbare kosten
Om te bepalen welke kosten toerekenbaar zijn, is gebruik gemaakt is van de “Handreiking kostentoerekening leges en tarieven” (opgesteld in opdracht van het ministerie van BZK), en van het kostenmodel van de VNG. Er is geen wettelijk voorgeschreven lijst van toe te rekenen kosten en baten. Er zijn uitsluitend richtlijnen, waarvan een groot deel voortvloeit uit jurisprudentie. Er mogen alleen kosten worden toe gerekend die direct met de dienstverlening samenhangen.
Tot de toe te rekenen kosten behoren onder andere:
- Directe loonkosten
- Overheadkosten*
- Directe materiaalkosten
- Perceptiekosten (kosten heffen en invorderen)
- Kosten bezwaar en beroep gericht tegen de belastingheffing of belastinginvordering
- Kosten oninbaarheid
- Kosten kwijtschelding
- BTW kosten
- Voorlichtingskosten, voor zover niet samenhangend met beleidsvoorbereiding en beleidsvaststelling
- Kosten met betrekking tot handhaving, toezicht en controle mits het hier de eerste controle op het nakomen van vergunningsverlening betreft of specifiek samenhangt met de verleende dienst zoals de milieucontrole bij afvalstoffenheffing
- Definitie overheadkosten volgens de “notitie overhead van de commissie BBV”: Overheadkosten zijn de kosten die verhaald mogen worden, die weliswaar niet rechtstreeks samenhangen met de verleende dienst, maar er wel verband mee hebben.
Niet-toerekenbare kosten
De kosten die niet direct met de dienstverlening samenhangen mogen niet doorberekend worden. Het gaat hierbij om onder meer:
- Kosten voor beleidsvoorbereiding
- Kosten voor handhaving, toezicht en controle, tenzij het om de bij toerekenbare kosten genoemde uitzonderingen gaat
- Kosten van inspraak- en bezwaarprocedures, met uitzondering hetgeen bij toerekenbare kosten genoemd wordt
Resultaten Kostendekkendheidsonderzoek 2019 Legesverordening Gemeente Uden
Er zijn jaarlijks een aantal momenten dat de kostendekkendheid van de leges wordt berekend: bij de begroting, de jaarrekening en bij het vaststellen van de legesverordening. Hieronder worden de resultaten per titel van de legesverordening gepresenteerd.
Opbrengsten begroot 2019 |
Werkelijke opbrengsten 2019 |
Verschil werkelijk t.o.v. begroot | ||
---|---|---|---|---|
Hoofdstuk 1 | Burgelijke stand | € 69.850 | € 67.191 | € -2.659 |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | € 215.026 | € 180.352 | € -34.674 |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | € 179.656 | € 206.045 | € 26.389 |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit basisregistratie personen | € 18.203 | € 7.352 | € -10.851 |
Hoofdstuk 5 | Verstrekkingen op grond van Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) | € 0 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 6 | Bestuursstukken | € 48 | € 0 | € -48 |
Hoofdstuk 7 | Vastgoedinformatie | € 0 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 8 | Overige publiekszaken | € 25.135 | € 16.822 | € -8.313 |
Hoofdstuk 9 | Gemeentearchief | € 0 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 10 | Leegstandswet | € 1.608 | € 1.305 | € -303 |
Hoofdstuk 11 | Gemeentegarantie | € 0 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 12 | Winkeltijdenwet | € 740 | € 0 | € -740 |
Hoofdstuk 13 | Kansspelen | € 6.300 | € 5.404 | € -896 |
Hoofdstuk 14 | Ondergrondse infrastructuren | € 41.409 | € 75.119 | € 33.710 |
Hoofdstuk 15 | Verkeer en vervoer | € 20.891 | € 17.571 | € -.3.320 |
Hoofdstuk 16 | Diversen | € 61.785 | € 59.275 | € -2.510 |
Totaal titel 1 | € 640.651 | € 636.436 |
€ -4.215 |
|
Hoofdstuk 1 | Begripsomschrijvingen | € 0 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 2 | Omgevingsvergunning | € 1.169.705 | € 1.076.784 | € -92.921 |
Hoofdstuk 3 | Vermindering | € 0 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 4 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | € 0 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 5 | Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten | € 52 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 6 | In deze titel niet benoemde beschikkingen | € 0 | € 0 | € 0 |
Totaal titel 2 | € 1.169.757 | € 1.076.784 | € -92.973 | |
Hoofdstuk 1 | Horeca | € 10.384 | € 4.335 | € -6.049 |
Hoofdstuk 2 | Organiseren van evenementen of markten | € 0 | € 653 | € 653 |
Hoofdstuk 3 | Prostitutiebedrijven | € 0 | € 0 | € 0 |
Hoofdstuk 4 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | € 0 | € 0 | € 0 |
Totaal titel 3 | € 10.384 | € 4.988 | € -5.396 | |
Totaal legesverordening | € 1.820.792 | € 1.718.297 | € -102.495 |