Weerstandsratio
De weerstandscapaciteit bedraagt € 67,4 mln. Voor de specificatie hiervan klik hier.
Weerstandsratio
De weerstandsratio wordt als volgt berekend:
weerstandscapaciteit
risico's = weerstandsratio
De weerstandsratio geeft aan in hoeverre de gemeente Uden in staat is haar risico's op te vangen.
Toelichting ontwikkeling ratio
De weerstandsratio 2019 bedraagt 4,0 en is toegenomen met 1,3 ten opzichte van de begrote ratio 2020 . Dit heeft verschillende oorzaken. De belangrijkste oorzaak is de toename van de algemene reserve (inclusief grondbedrijf). Dit wordt veroorzaakt door een tussentijdse winstneming van € 3,2 mln. Daarnaast zijn de grondexploitaties Eikenheuvel en Hoogveld Zuid herzien waardoor er € 2,1 mln toegevoegd is aan de algemene reserve. Tevens sluit deze Programmarekening met een incidenteel resultaat van ruim € 3 mln wat ook onderdeel is van de weerstandscapaciteit.
De risico's nemen daarentegen ook iets af waardoor de weerstandsratio nog positiever beïnvloedt wordt. Deze afname wordt vooral veroorzaakt doordat de risico's in het sociaal domein zijn afgenomen. Dit als gevolg van het feit dat er in de Begrotingsnotitie 2020 een bedrag van € 1,5 mln geraamd is voor Jeugd.
Hierdoor zit de weerstandsratio ruim boven de norm van 2.
Doorkijk naar de toekomst
De weerstandsratio ligt boven de gestelde norm. Dat betekent dat de gemeente Uden prima in staat is om haar risico's op te vangen. Dit is positief voor de financiële positie van de gemeente Uden. Maar desondanks zijn er nog steeds factoren die deze ratio direct negatief kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan de gevolgen van de corona crisis, afboekingen vanuit de grondexploitatie, toename van de incidentele risico’s en negatieve resultaten in afwijkingenrapportages.
Om het weerstandsvermogen minimaal op niveau te houden, zal net als voorgaande jaren verder worden gegaan met de volgende stappen:
- Extra kritisch kijken naar B&W voorstellen waarbij als dekking de algemene reserve wordt genoemd.
- Bestemmingsreserves kritisch screenen en waar mogelijk vrij laten vallen ten gunste van de algemene vrije reserve.
- Bestemmingsreserves koppelen aan de algemene vrije reserve.
- Eventuele exploitatieoverschotten direct toevoegen aan de algemene vrije reserve.
Daarnaast is het van belang om de risico's te blijven beheersen en nieuwe risico's te identifceren. Er zijn reeds stappen gezet om de risicobeheersing meer te koppelen aan de interne controle zodat er een betere toets plaatsvindt op de werking van de beheersingsmaatregelen. Hier zullen we in 2020 mee verder gaan.