Dienstverlening - Burgerzaken
Burgerzaken betreft alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals, akten, identiteitskaarten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen.
De Udense maat van dienstverlening en de visie op Gastvrijheid, zoals door de inwoners zelf opgesteld, zijn bepalend voor de inrichting en houding van de ambtelijke organisatie. Inwoners en organisaties kunnen de weg naar de gemeente gemakkelijk vinden en zijn tevreden over de dienstverlening. Er wordt gecommuniceerd met de inwoners in platforms en via enquêtes. Inwoners en organisaties kiezen zelf welk kanaal ze gebruiken voor contact met de gemeente.
Deze kijk op dienstverlening geldt voor de gehele organisatie en dus ook voor Burgerzaken.
Ontwikkelingen
In ziekenhuis Bernhoven kunnen ouders aangifte doen van hun nieuw geboren kind.
In de publiekshal is een pc aanwezig voor het aanvragen van een voorziening. Hierbij is ondersteuning mogelijk door de medewerkers.
De kavelwinkel geeft uitgebreid advies bij het zoeken naar een kavel. Deze manier van dienstverlening is continu in beweging. Door klantonderzoeken en feedbackgesprekken met klanten, kunnen we onze dienstverlening steeds verbeteren en aanpassen aan de behoeften en wensen van inwoners en organisaties.
De rijksoverheid heeft het doel gesteld om alle transacties met de overheid digitaal aan te bieden. Gemeente Uden stelt haar producten digitaal beschikbaar. Dit is het meest efficiënte kanaal voor informatie en dienstverlening. Het digitale kanaal vraagt continue onderhoud en ontwikkeling; inwoners verwachten steeds meer van de overheid op het digitale vlak. In 2019 zijn de digitale formulieren verbeterd.
Door de verdere digitalisering en de verlenging van de geldigheidsduur van paspoorten, zal het aantal bezoeken aan de gemeente afnemen. Een nieuwe ontwikkeling op het terrein van burgerzaken, is dat de werkzaamheden verschuiven. Eerst zorgden we voor het aanvragen en uitreiken van persoonsdocumenten, zoals paspoorten. Dit gaat veranderen. Identiteitsbewijzen zijn langer geldig, en in de toekomst zal bv. een deel van de rijbewijzen rechtstreeks bij het CBR worden aangevraagd. Hiervoor in de plaats gaan we ons meer bezig houden met het controleren van identiteitsgegevens, en het behandelen van complexere zaken die maatwerk vragen en veelal meer tijd. We staan aan het begin van deze ontwikkeling. Dit jaar bekeken we het verdere verloop en de gevolgen ervan op de bedrijfsvoering. We onderzoeken de benodigde deskundigheden en we zorgen voor een adequate organisatie hiervoor.
We zijn nog meer gaan 'werken op afspraak'. Door te werken op afspraak kunnen we efficiënter werken, en kan de klant rekenen op een snelle afhandeling.
In 2019 hebben 3 verkiezingen plaatsgevonden: Eerste Kamer en waterschappen gezamenlijk, en Europese verkiezingen. In 2020 zijn geen verkiezingen voorzien.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
In een dienstbare en gastvrije gemeente voelt de inwoner zich welkom, gehoord en betrokken. Voor de gemeentelijke organisatie gaat het over de kernwaarden bereikbaar, toegankelijk en betrouwbaar.
We streven naar excellente dienstverlening voor en in samenwerking met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We leggen de lat hoog en realiseren ons dat dit een continu proces van verbetering betekent. De behoefte en wensen veranderen, de dienstverlening moet daarin mee.
We streven dan ook naar;
- mens- en generatiegerichte dienstverlening;
- dienstverlening op maat (vraag- en oplossingsgerichte in plaats van procesgerichte dienstverlening).
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Mensgericht en generatiegericht klantencontact (‘met wie heb ik te maken, wat wil die persoon/organisatie van mij en hoe kan ik dat zo goed mogelijk te doen?’). | Continue | Medewerkers worden continue opgeleid. | |
2. | Uitvoeren klantreizen. Per jaar 20% van de processen. Begeleiden van klantreis: 30.000 per jaar. | Continue |
Afdelingen worden geïnformeerd over het uitvoeren van klantreizen als kwaliteitsinstrument. In oktober is de klantreis ‘Bereken uw recht’ opgestart. Daarnaast is er een start gemaakt met 3 andere processen. Deze zijn lopende (echter niet de nagestreefde 20%). Het traject loopt enige vertraging op vanwege prioriteitstelling binnen de organisatie. |
|
3. | Dienstverlening wordt integraal (afdeling overstijgend) uitgevoerd. | 2018-2022 | Middels een actie onderzoek wordt aandacht besteed aan integraal werken. | |
4. | Processen verder digitaliseren. | 2018-2022 | Is een continue proces. In 2019 is het proces rondom digitaliseren aktes burgerzaken afgerond. Daarnaast is een start gemaakt met E-diensten. | |
5. | Organiseren 3 verkiezingen (opgenomen in basisbeeld). | 2019 | Provinciale Staten en Waterschap verkiezingen zijn afgerond. In mei waren er Europese verkiezingen. | |
6. | Pilot Whatsapp. Inzetten van een extra kanaal ter verbetering van de dienstverlening. | 2019 | Is gestart per 14 oktober. | |
7. | Aantrekken van het uitgangspunt van het werken op afspraak. | 2019 | In juni zijn we gestart met communicatiecampagne. Op dit moment werken we op afspraak, uitgezonderd voor het afhalen van documenten. | |
8. | Gastvrij ontvangst Publiekshal. | 2019 | Onderzoek afgerond naar de verbetering van de gastvrijheid in de publiekshal. Uitvoering is in voorbereiding. | |
9. | Digitaliseren van de akten burgerlijke stand. | 2019 | Afgerond. | |
10. | Implementeren nieuwe applicatie voor e-dienstverlening. | 2019 | Installatie in september. Werkend in januari 2020. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.