Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18+
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18+ bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18+
Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking):
- individuele begeleiding;
- huishoudelijke verzorging;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers (tijdelijk overdragen van de zorg aan een ander);
- individueel vervoer;
- schuldhulpverlening;
- PGB WMO en eigen bijdragen.
Geëscaleerde zorg 18+
Hierbij gaat het om alle opvang en beschermd wonen voorzieningen, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de opvangvoorzieningen verblijven:
- vrouwenopvang;
- aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
- beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
- inloopfunctie GGZ;
- maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
- Wmo maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.
Ontwikkelingen
Mogelijke invoering vast laag abonnementstarief eigen bijdrage. Invoering leidt tot verlies van gemeentelijke inkomsten en mogelijk tot een toename van het beroep dat wordt gedaan op alle maatwerkvoorzieningen Wmo.
Mogelijke verhoging uurtarief medewerkers huishoudelijke hulp als gevolg van nieuwe cao Verpleeg- Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT).
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Preventie, vroegsignalering en persoonsgerichte aanpak, inwoners krijgen de voor hen benodigde ondersteuning op de daarvoor meest geëigende plek.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Inrichten verbinding tussen de domeinen zorg en veiligheid op gemeentelijk niveau op basis van het AVE model (Aanpak ter Voorkoming van Escalatie) om de bestaande aanpak met betrekking tot preventie, vroegsignalering en persoonsgerichte aanpak te versterken. | 2019/2020 |
Voor deze rapportage wordt verwezen naar taakveld 6.1 samenkracht en burgerparticipatie, bullet 3, vormgeven AVE-beleid. |
|
2. | Herijken beleidskader Wmo: aanpak geconstateerde leemten en aanpak nieuwe ontwikkelingen: opstellen beleidskader 2020 -2023. | 2019/2020 |
Voor deze rapportage wordt verwezen naar taakveld 6.6 (maatwerkvoorzieningen), bullets 1 pilot Muzerijk en 2, echtscheidingsloket |
|
3. | Actualiseren inkoopafspraken: opstellen centrumregeling 2020 - 2023. | 2019/2020 |
De uitwerking van de regionale kader nota Wmo naar lokaal beleid, = leidt tot actualisatie van inkoop afspraken. Dat is een continue wisselwerking, zeker op werkterrein van beschermd wonen waarbij meer taken vanuit de regio / centrumgemeente verder worden gedecentraliseerd naar lokaal. De nieuwe centrum-regeling is inmiddels vastgesteld. |
|
4. | Wij werken samen met netwerkpartners aan (preventieve) aanpak voor kwetsbare mensen: mensen met dementie, mensen met verward gedrag, laaggeletterden, eenzame mensen, etc. | 2019/2020 |
Een eerste versie van de ‘preventie matrix’ is ambtelijk opgeleverd na diverse netwerkbijeenkomsten met onze ketenpartners. De volgende fase is om na te gaan welke ‘gaten’ er zijn in het aanbod en te komen met voorstellen voor invulling. Voor sommige onderdelen zijn offertes aangevraagd, voor andere onderdelen kan financiering worden gevonden door uitruil, het schrappen van wat we al doen, doordat nieuw aanbod beter aansluit op de vraag. De preventie matrix helpt bij het kunnen maken van beleidskeuzes en bevordert het integraal werken. In de op 17 maart 2020 vastgestelde nota Sociaal Domein is beschreven hoe de afweging van nieuw beleid gaat plaatsvinden. |
|
5. | Wij werken aan een aanpak om te komen tot een naadloze overgang 18- /18+ | 2019/2020 |
Per onderwerp (casus e/o locatie) wordt vanuit de praktijk toegewerkt naar verbetering van aanbod en aanpak. Uitkomsten worden vertaald naar beleidsvoorstellen die ter besluitvorming worden voorgelegd. |
|
6. | Passende instroom beschermd wonen, bevorderen doorstroom en borgen uitstroom. Wij kijken wat nodig is om toekomstige behoeften te kunnen invullen. | 2019/2020 | Vertaling van het eind 2019 opgeleverde regionale Koersdocument naar een uitvoeringsplan, vindt plaats in 2020. Daarbij worden taken verder gedecentraliseerd van regio / centrum gemeente naar lokaal. |
|
7. | Bevorderen financiële zelfredzaamheid. | 2019/2020 |
Dit is onderdeel van het armoedebeleid en wordt via dat onderdeel (taakveld 6.3, inkomensregelingen) verantwoord. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
- Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost (Regiotaxi)
- Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.