Sociaal domein - Samenkracht en Burgerparticipatie (algemene voorzieningen)
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie, oftewel actief meedoen:
- Ondersteunen van participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
- Sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
- Preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
- Buurt- en clubhuizen;
- Collectief aanvullend vervoer;
- Toegankelijkheid voorzieningen (ook mensen met een beperking kunnen meedoen);
- Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuterspeelzalen;
- Noodopvang vluchtelingen en vreemdelingen.
Ontwikkelingen
De behoefte aan wonen met ondersteuning neemt toe voor alle leeftijdsgroepen. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de wens om ondersteuning te ontvangen in de eigen woonomgeving, anderzijds door de ingezette afbouw van de intramurale zorg. Bovendien is het de wens van inwoners zelf om zo lang als mogelijk in de eigen, vertrouwde leefomgeving zo zelfstandig mogelijk te blijven functioneren.
De komende tijd zetten we specifiek in op gebiedsgericht werken. In wijken die meer ondersteuning nodig hebben, zetten we extra in op de realisatie van informele netwerken om de eigen kracht van de wijk te versterken. We sluiten aan bij de eigenheid van wijken en de doelen van de wijkscans. Daarnaast ligt de focus op het verbeteren van het aanbod in (algemeen toegankelijke) voorzieningen binnen het sociaal domein, waar inwoners zonder indicatie gebruik van kunnen maken. Dit om inzet van individueel maatwerk te voorkomen en het gebruik van deze algemene voorzieningen te stimuleren.
Daarnaast is er in onze gemeente extra inzet op de re-integratie en participatie van statushouders. Tenslotte bepaalt de wijze waarop mensen in de eerste jaren integreren, veel van de kansen die zij krijgen binnen onze maatschappij. Hiertoe is in 2018 een plan van aanpak statushouders opgesteld. De nieuwe wet op inburgering per 2021 helpt ons bij het realiseren van de gestelde beleidsdoelen.
Met de oprichting van ASD Uden in januari 2019 wordt bijgedragen aan burgerparticipatie. De ASD heeft de status van een formeel adviesorgaan van het college en heeft tot doel om het college vanuit een integraal en collectief perspectief, zowel gevraagd als ongevraagd, te adviseren over het gemeentelijke beleid betreffende het sociaal domein. De ASD adviseert vanuit het perspectief van de inwoners in het algemeen en van diegenen die een beroep doen op ondersteuning bij participatie en zelfredzaamheid in het bijzonder.
De ASD adviseert over het gehele sociaal domein. Hiertoe behoren niet alleen de beleidsterreinen van de Wmo, de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz), de Lokale Inclusie Agenda, armoedebeleid en schuldhulpverlening, maar ook aanpalende beleidsterreinen, zoals bijvoorbeeld leefbaarheid, wonen, passend onderwijs, gezondheidsbeleid, cultuur, sport, verkeer en vervoer, veiligheid en vluchtelingenbeleid. Dit geldt voor zowel beleidsprocessen als projecten.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Zorg moet efficiënt en effectief zijn. Niemand mag tussen wal en schip vallen. Preventie is de basis van beleid; preventie algemeen ter voorkoming van ziek worden en ondersteuningsbehoefte, is opgenomen in programma 7, Volksgezondheid.
Preventie ter voorkoming van zwaardere zorg, is onderdeel van het sociaal domein. Daarbij willen we de ca. 80% van de inwoners die zelfredzaam zijn, mogelijkheden bieden tot een goed leven door een zo goed mogelijke inrichting van die omgeving met voorzieningen voor sport, spel, onderwijs, werk etc. Voor deze inwoners wordt ingezet op het realiseren van ‘informele netwerken’ rondom wijkambassadeurs, vertrouwde gezichten in de wijk die weten hoe ze moeten signaleren richting buurtnetwerk. Dit is een uitwerking van gebiedsgericht werken.
Voor de ca. 15% van de inwoners met behapbare problematiek, willen we passende zorg beschikbaar hebben, dus zonder wachtlijsten en zonder schotten kunnen voorzien in ondersteuning. De vraagt om goede samenwerking tussen De Toegang en het buurtnetwerk, de schakel tussen preventie en curatie (herstel).
Voor de ca. 5% complexe problematiek willen we goede ketenaanpak en naadloze samenwerking tussen partijen, waarbij ook bekostiging van de inzet van overleg en samenwerking (o.a. gericht op innovatie en creatieve oplossingen) past bij de wijze van samenwerking.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Pilot Muzerijk, waarbij met collectieve voorzieningen (activiteiten waarvoor geen individueel besluit nodig is) activiteiten worden ontwikkeld voor kwetsbare inwoners, in en door Muzerijk. Daarnaast dient Muzerijk als leerpunt voor andere MFA’s in de toekomst (bijv. vermoedelijk Terra Victa). | 2019/2020 | Dit project is onderhanden. De evaluatie dient nog plaats te vinden (2020). | |
2. | Voor het versterken van de preventie denken we bijvoorbeeld aan een Echtscheidingsloket, waar ouders die gaan scheiden terecht kunnen en waar op alle fronten begeleiding is voor ouders en kinderen. En aan meeleefgezinnen, die letterlijk meeleven met ouders met psychische problemen en hun kinderen. Ook willen wij een structurele begeleiding via het ‘1000 dagen project’ voor vrouwen die jong zwanger raken. | 2019 |
Binnen het regiolab van Scheiden zonder schade (SzS) wordt vanuit twee kanten gewerkt: vanuit gemeentezijde en vanuit de kant van de rechtbank. Vanuit gemeentezijde noemen we de ambtelijke samenwerking binnen Oost-Brabant het ‘regieteam’. Dat heeft eind 2020 een concept Plan van Aanpak opgeleverd dat nu aan beide subregio’s’ter besluitvorming voorgelegd gaat worden. De speerpunten van dit regieteam zijn: 1) goede informatievoorziening, zowel digitaal als fysiek (spreekuren etc.) voor alle onderdelen die te maken kunnen hebben met relatie problematiek vanaf preventie tot en met scheiding en daarna weer verder (in veelal nieuw samengestelde huishoudens). 2) de gezinscoach, het vaste aanspreekpunt voor een huishouden gedurende het hele traject, inclusief de bewaking over de lange termijn van afspraken in het ouderschapsplan en 3) de verbetering van de procesgang, dus aansluiting van zorg op juridische trajecten en besluitvorming. Dat laatste punt sluit natuurlijk aan op de kant van de rechtbank die vanaf juli 2020 met de nieuwe, alternatieve procesgang willen starten als pilot. |
|
3. | Vormgeven van AVE-beleid, waarin de taken en verantwoordelijkheden van het buurtnetwerk (preventie) t.o.v. De Toegang (curatie) helder zijn beschreven, en dat na besluitvorming door college voldoet aan de vereisten van de AVG. | 2019 |
Samen met de professionals in de wijken is een proces- en taakbeschrijving gemaakt van ‘signaal’ en melding, de eerste stap van het AVE-beleid (Aanpak Voorkomen Escalatie). Deze eerste procesgang moet aansluiten op De Wegwijzer voor casuïstiek (Wmo en Jeugd) en het nieuwe wijkgericht werken. De zaken die niet als casuïstiek opgepakt kunnen worden, zullen via het beleidsoverleg van Zorg&Veiligheid tot een oplossing moeten komen. Het concept van dit beleid is al besproken met de ‘zorgkant’ van de organisatie, de aanvulling en completering wordt nu gedaan door de ‘veiligheidskant’ van onze organisatie. Planning is om het beleid voor de zomer ter vaststelling voor te leggen. Het beleid werkt door op mandaten van afdelingen e/o bestuurders, o.a. in relatie tot de nieuwe wettelijke taken vanuit het WvGGZ, de wet verplichte GGZ, die per 1-1-2020 van kracht is geworden. |
|
4. | Het herijken van de rol van Compass (jeugd- en jongerenwerk) om te bekijken in hoeverre zij op een laagdrempelige manier een deel van de nu geïndiceerde jeugdzorg kunnen vervangen als uitbreiding van het preventie aanbod. Onderdeel hiervan is het ook het met hen bespreken van meer uitgangsmogelijkheden realiseren en/of activiteiten organiseren voor de jeugd van 12-18 jaar in de drie kernen. | 2019 | Compass zal onderdeel gaan uitmaken van het nieuw vormgegeven 's‘gnaleringsoverleg’ zoals hierboven is beschreven bij het zgn. AVE-beleid. Verder zijn zij betrokken geweest bij het opstellen van de preventie matrix, evenals de overige partijen in Uden. Aan de hand van deze preventie matrix kunnen keuzes gemaakt worden over uitbreiding e/o versmalling van het aanbod dat nodig is om laagdrempelig jeugd te kunnen helpen. Door capaciteitsgebrek binnen de afdeling, veel ziekte, is er geen prioriteit gegeven aan aanscherping van productenboek van Compass. | |
5. | Uitvoering geven aan het wijkontwikkelbedrijf waar we inzetten op meedoen, de afstand tot de arbeidsmarkt verkleinen en het verbeteren van de sociale en economische positie van de inwoners van de flatwijk zodat bewoners vanuit een goede persoonlijke basis, samen met professionals kunnen bijdragen aan de leefbaarheid, veiligheid en verbinding in en met de buurt. | 2019 | Dit is verantwoord via ‘begeleide arbeidsparticipatie’. | |
6. | Verdere implementatie van data gestuurd werken via geo-data, het op kaartmateriaal visualiseren van informatie, waarbij de huidige wijkscans het vertrekpunt zijn. | 2019 |
De wijze van datasturing zoals we die nu toepassen hebben we afgelopen jaren via een aantal workshops met deelnemers uit heel Nederland voor het voetlicht kunnen brengen. Hierin wordt zowel met subjectieve als met objectieve data gewerkt, voor zowel sociaal als ruimtelijk domein. De ervaringen vanuit de praktijk die ons zover hebben gebracht, worden nu vastgelegd in beleidsnota’s. Voorbeeld is het eerder genoemde AVE-beleid, wat vooral procesbeschrijving is, maar ook in de uitvoeringsnota sociaal domein onder het kopje ‘methodisch werken’. |
|
7. | Invoering plan van aanpak statushouders. | 2019/2020 |
In 2018 is er een Plan van aanpak Statushouders opgesteld n.a.v. de verhoogde asielinstroom. De actiepunten worden in 2019 en 2020 verder opgepakt en uitgevoerd. |
|
8. | Professionele keuken in de Nieuwe Pit. | 2019/2020 |
Dit project is in voorbereiding en onderdeel van de pilot wijkgericht werken in de wijk Bogerd-Vijfhuis. Nadere besluiten worden nog verwacht. |
|
9. | Oprichting ASD Uden | 2019/2020 | ASD Uden is opgericht in januari 2019, een absolute mijlpaal. Er zijn overwegend positieve ervaringen, zowel vanuit de gemeente als vanuit de ASD. De samenwerking tussen ASD en gemeente is positief en constructief, en blijft groeien. De ASD draagt bij aan de verbetering van adviezen aan het college, maar erkent dat zij dit jaar (ook) hebben ervaren als een zoektocht naar het ‘juiste’ moment waarop de ASD het beste kan instappen in een proces met beleidsontwikkeling of project om te adviseren. Dit vraagt tijd, maar hierover lopen gesprekken. |
Wat heeft het gekost?
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.