Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wonen en bouwen
Dit taakveld heeft betrekking op omgevingsrecht (vergunningsverlening, toezicht en handhaving (VTH)), wonen (woningmarkt, demografie, woningbehoefte en woningbouw) en transformatie (van gebieden en locaties) en leegstand (herbestemmen vastgoed).
Ontwikkelingen
De komst van de Omgevingswet is de grootste ontwikkeling binnen het omgevingsrecht (VTH). Daarnaast zijn er diverse veranderingen in de wet- en regelgeving die er toe leiden dat we onze werkwijze moeten aanpassen (zoals de Wet kwaliteitsboring voor het bouwen (Wkb)). Belangrijke (demografische) ontwikkelingen op het gebied van wonen zijn: de vergrijzing en de sterke toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, het accent op duurzame verstedelijking en de bestaande woningvoorraad, veranderende marktomstandigheden en veranderingen in wet- en regelgeving. We leggen daarbij onder andere verbinding met het transformeren van locaties en het herbestemmen van leegstaand vastgoed. Daarbij gaan we strategisch om met de nog beschikbare (plan)capaciteit aan wonen. We ‘reserveren’ programmatisch ruimte om op woningbouw op transformatielocaties mogelijk te maken.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij willen voorzien in de huidige en toekomstige woningbehoeften van onze inwoners, onder het motto van: ‘een leven lang prettig wonen’. Daarnaast zetten we extra in op het behouden en aantrekken van jongeren en jonge gezinnen en het bevorderen van de doorstroming naar woningen met een huur van € 700 – € 1.000 euro. We streven er naar dat er meer goedkopere en betaalbare huurwoningen vrij- en bijkomen voor mensen met een kleine beurs. De diversiteit van woningbehoeften neemt toe. We staan daarom open voor nieuwe vormen van wonen, zoals mantelzorgwoningen, Tiny houses, partnerwoningen en ‘Hofjes’-achtig wonen voor ouderen. Wij stellen ons proactief en faciliterend op. Wij vinden het belangrijk dat lelijke plekken in Uden worden aangepakt. We kijken daarbij wel of de transformatie past in het gewenste toekomstbeeld.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We actualiseren het volkshuisvestingsbeleid door middel van het opstellen van de Woonvisie (waarbij ook gekeken wordt naar de behoefte aan mantelzorgwoningen). | 2019 / 2020 | Startnotitie en ambitiedocument zijn vastgesteld. Laatste fase (schrijven woonvisie) is opgestart. We verwachten dat de woonvisie in de eerste helft van 2020 de vaststellingsprocedure in gaat. | |
2. | We ontwikkelen de komende jaren Eikenheuvel en een uitbreidingslocatie in Volkel en Odiliapeel (Spechtenlaan). | 2019-2030 | M.b.t. Eikenheuvel is de voorbereiding gestart; Spechtenlaan is in verkoop en eventuele (uitbreidings)locatie(s) in Volkel is/zijn in voorbereiding. | |
3. | We maken jaarlijks/meerjaren prestatieafspraken met Area. | 2019 | Area heeft een bod voor 2020 uitgebracht. In december 2019 zijn de prestatieafspraken vastgesteld. Voor 1 juli 2020 verwachten we opnieuw een bod vanuit Area. | |
4. | We voeren een regionaal woningbehoefteonderzoek uit om het lange termijn woningbouwprogramma op te kunnen stellen/te actualiseren. | 2019 / 2020 | Begin 2019 is het veldwerk (enquêtes) uitgevoerd. Eind 2019 is de concept rapportage opgeleverd. In het eerste kwartaal 2020 wordt deze afgerond én wordt de regionale rapportage opgesteld. | |
5. | We stellen samen met de regio het regionaal perspectief op wonen op (light versie). | 2019 | Het regionaal perspectief op Wonen is in het najaar 2019 geactualiseerd. Werkzaamheden worden inmiddels uitgevoerd. | |
6. | We monitoren de leegstand en we ontwikkelen en beheren, indien mogelijk, een (online) tool waarmee we het actuele aanbod van leegstaande gebouwen in beeld brengen. | 2019 / 2020 | Is nog niet opgestart. In verband met de krappe capaciteit én de huidige vastgoedmarkt heeft het monitoren van de leegstand en het ontwikkelen en beheren van een (online) tool geen prioriteit gekregen. |
|
7. | We onderzoeken de mogelijkheden om gebruik te maken van provinciale transformatiegelden. | 2019/ 2020 | We zijn met de provincie in gesprek over een tweetal transformatieopgaven. Deze opgaven houden nauw verband met de ontwikkelingen rondom het centrum en vormen de basis van de tot nu toegevoerde gesprekken. Op dit moment is de inzet van de provincie gericht op meedenken, meewerken en ondersteuning met kennis. Voor 2020 we willen de afspraken verder concretiseren en een langdurige samenwerking hiervoor aangaan met de provincie. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact/lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project / investering | Oorspronkelijk krediet | Restantkrediet ultimo 2019 |
---|---|---|
Gemeenterekening VROM startersleningen | € 5.000.000 | € 3.000.000 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Conform planning | |
Budget | Binnen budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |