Bedrijfsvoering - Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen geld van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds. Hiermee betalen zij een deel van hun uitgaven. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Zij leggen daarover verantwoording af aan de gemeenteraad.
Hoeveel geld individuele gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van de kenmerken van de gemeenten. De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten onder meer naar:
- aantal inwoners
- aantal jongeren
- aantal uitkeringsgerechtigden
- oppervlakte van de gemeente
- grootte van de watergebieden
Ontwikkelingen
De hoogte van de algemene uitkering is mede afhankelijk van de Rijksuitgaven. Nemen die uitgaven toe, dan stijgt de algemene uitkering. Nemen de Rijksuitgaven af, dan daalt de algemene uitkering.
Met ingang van 2019 is het systeem van berekenen van de algemene uitkering aanzienlijk aangepast. Met name de integratie van de middelen voor de transities binnen het sociaal domein en de toevoeging van middelen voor de uitvoering van het InterBestuurlijk programma zijn nieuw. Nu de middelen van het sociaal domein zijn ingeweven in de algemene uitkering in 2019, geeft het Rijk het signaal af dat gemeenten de koppeling moeten laten vervallen voor de eerder geoormerkte middelen en dat de benodigde dekkingsmiddelen onderdeel zou moeten vormen van de integrale discussie van alle middelen. In de Bestuursrapportage 2019 is de laatste stap in dit proces door de raad gezet door het formeel opheffen van de BR sociaal domein.
Een aantal onderdelen van de integratie uitkering Sociaal domein kan echter per 2019 nog niet worden overgeheveld. Concreet betreft dit de volgende onderdelen: Wmo onderdeel Beschermd wonen (regionaal via Oss), Jeugd onderdeel Voogdij/18+ en de Participatie onderdelen: voorheen Wajong, Begeleid werken (ex Wsw-regulier en ex Wsw / Beschut werk) en de Wsw -‘oude stijl’. Deze zullen op een later moment overgaan en worden per 2019 omgezet naar een integratie uitkering. De onderdelen Wsw en voorheen Wsw/Beschut werk (onderdeel van begeleid werken) kunnen niet geïntegreerd worden met de algemene uitkering. Deze zullen op het moment dat de Participatieonderdelen voorheen Wajong en voorheen Wsw (regulier werk) worden overgeheveld naar de algemene uitkering omgezet worden in een decentralisatie-uitkering.
In de Bestuursrapportage 2019 hebben we de financiële gevolgen van de septembercirculaire 2019 verwerkt. Nadien heeft het Rijk ook nog een decembercirculaire 2019 uitgebracht. Die wijzigingen zijn niet meegenomen in onze prognoses. Een van de wijzigingen is dat er in de decembercirculaire € 245.000 aan Decentralisatie Uitkering is ontvangen voor de uitvoering van het klimaatakkoord. In de bestemming van het resultaat zullen we de raad voorstellen om deze middelen ook daadwerkelijk te reserveren voor dit doel.
Gevolgen 2020 e.v. als gevolg van de Kabinetsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus
Nu (eind maart) beginnen we langzaam te beseffen dat het coronavirus een mogelijke opmaat is naar een nieuwe economische crisis.
Het Kabinet heeft al steunmaatregelen aangekondigd. Hiervoor worden de overschotten van de Rijksoverheid van de afgelopen jaren ingezet. Met de diverse maatregelen probeert men faillissementen te voorkomen.
Wat dit gaat betekenen voor bijvoorbeeld onze algemene uitkering is nog niet bekend. Maar zeker is, dat dit nadelig kan zijn voor de voeding van de algemene uitkering en dus nadelig voor de financiële positie van de gemeenten.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Door middel van een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan, levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering voor de gemeente Uden. | continue | De raming van de algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2019 en als zodanig verwerkt in de bestuursrapportage 2019. Daarna heeft het ministerie de decembercirculaire 2019 uitgebracht. Die financiële gevolgen veroorzaken nu het verschil tussen begroot en werkelijk, waarbij opgemerkt kan worden dat € 245.000 beschikbaar is gesteld voor de uitvoering van het Klimaatakkoord. | |
2. | Het up to date houden van alle variabelen (parameters) die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue | De variabelen (parameters) worden deels gevuld met informatie die verkregen wordt van het ministerie (blijkt uit de bevoorschotting) en deels worden deze gevuld door informatie die intern verzameld wordt. De variabelen (parameters) worden ingevuld in het programma Pauw waaruit de berekening van de algemene uitkering volgt. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor iedereen te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Niet van toepassing.