Veiligheid - Openbare orde en veiligheid
Onder dit taakveld vallen o.a. openbare orde, sociale veiligheid en leefbaarheid. Wij willen dat iedereen in Uden zich veilig kan voelen. Dit draagt ook bij aan een prettige woon- en leefomgeving in Uden, Volkel en Odiliapeel. We gaan actief aan de slag om dit verder te verbeteren. Meer zichtbare aanwezigheid van politie en BOA’s in de wijken is belangrijk. Net als een goede interactie met bewoners en ketenpartners. Voor een optimaal veilig gevoel is het ook van belang om de aanpak van de ondermijnende criminaliteit verder vorm te geven, de verbinding tussen de taakvelden zorg en veiligheid te verstevigen en de evenementenveiligheid te optimaliseren.
Ontwikkelingen
Prioriteitstellingen op veiligheidsgebied
De gemeenteraad heeft eind 2018 het Integraal Veiligheidsplan (IVP) vastgesteld voor 2019-2022. Dit is inmiddels uitgewerkt in een uitvoeringsplan voor de eerste twee jaar, 2019 en 2020. De belangrijkste nieuwe zaken die in 2019 opgepakt worden zijn wijk- en woonoverlast, woninginbraken, evenementenveiligheid, betrokkenheid inwoners bij veiligheid, jeugdoverlast en verwarde personen.
Horeca
In 2019 wordt gekeken of het horecaconvenant (samenwerkingsafspraken tussen horecaondernemers, gemeente en politie) aanpassing nodig heeft.
Eisen aan evenementenveiligheid
De eisen aan evenementenveiligheid krijgen landelijk meer gewicht. Zeker nu het aantal en de omvang van evenementen toeneemt, is het belangrijk om de gevolgen hiervan voor zowel de evenementenorganisatoren, als het vereiste toezicht, goed in beeld te hebben. De veiligheid van constructies (tenten, podia) krijgt extra aandacht. We stemmen dit af met de organisatoren.
Verbetering toezicht in wijken en stimuleren buurtpreventie
Het BOA-team (buitengewoon opsporingsambtenaar) is op verzoek van de raad inmiddels uitgebreid met één BOA. Het verbeteren van de contacten in de wijk en het wijkgerichter werken, krijgen in 2019 extra aandacht. Het stimuleren van buurtpreventie en de doorontwikkeling van de buurt-informatie-netwerken (BIN) zijn onderdeel van de aanpak. Per dorp of wijk wordt op maat bekeken hoe dit het beste vorm kan krijgen. Inmiddels zijn er al contacten gelegd. Bedoeling is dat in 2019 en 2020 zoveel mogelijk initiatieven vanuit andere wijken door de gemeente (en politie) ondersteund worden, zodat langzaam maar zeker een zo dekkend mogelijk netwerk van buurtpreventie ontstaat.
Voortzetten aanpak van ondermijnende criminaliteit
Ondermijning is op veel plekken in de samenleving zichtbaar en onzichtbaar aanwezig. Eén van de onderdelen in de aanpak van ondermijnende criminaliteit, is een goed toezicht en handhaving op activiteiten, locaties en bij doelgroepen. In 2019 wordt een integraal handhavingsplan voor de komende vier jaar gemaakt.
Verbeteren samenwerking tussen taakvelden zorg en veiligheid
De (door-)ontwikkelingen in de aanpak verwarde personen en nazorg ex-gedetineerden krijgen extra aandacht. De aanpak verwarde personen wordt in 2019 doorontwikkeld en gekoppeld aan de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg. Deze treedt op 1 januari 2020 in werking.
Samenwerking met gemeente Landerd krijgt gestalte
Sinds voorjaar 2018 verzorgt het team Cluster Veiligheid Uden, naast de BOA-taken, ook de taken op het terrein van veiligheidsbeleid en -advies voor de gemeente Landerd. Daarmee is een bureau Veiligheid voor twee gemeenten ontstaan. De samenwerking is conform afspraak inmiddels na één jaar geëvalueerd en wordt mede in het licht van de verwachte fusie, structureel voortgezet.
Toename werkzaamheden veiligheid
Het aantal taken op het gebied van veiligheid en openbare orde neemt toe. Ondermijnende criminaliteit, maatschappelijke onrust, radicalisering en polarisatie, cybercrime en cybersecurity en een veilige woon- en leefomgeving krijgen meer aandacht in de regio Oost-Brabant, zo blijkt uit het Regionaal Veiligheidsplan.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een veilige woon- en leefomgeving, waar de bewoners zich prettig voelen.
Een integrale kijk op (de prioriteiten van) veiligheid en een aanpak van veiligheidsproblemen vanuit een integrale aanpak en met betrokkenheid van de inwoners.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / Onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We stellen een Integraal Veiligheidsplan vast voor de komende vier jaar, en werken dit uit in een uitvoeringsplan met prioriteiten voor de gemeente Uden. Intentie is om (twee-)jaarlijks een informatieve veiligheidsavond voor de commissie en raad te houden. | 2018-2022 | Het uitvoeringsplan is in mei door het college vastgesteld. De jaarlijkse informatieavond is gepland in het najaar. |
|
2. | Uitvoering geven aan het actieplan Ondermijning en bestuurlijke weerbaarheid. (Mogelijk) participeren in het project Leegstand Buitengebied van Maas en Leijgraaf, inclusief evt andere toekomstige gemeente overstijgende projecten. Integrale handhaving geënt op veiligheid vormgeven op relevante terreinen zoals drugs, mensenhandel, witwassen, afpakken, campings, huisvesting arbeidsmigranten, buitengebied en industrieterreinen. | 2018-2022 | In de tweede helft van 2019 worden deze zaken meegenomen en geprioriteerd in het nog op te stellen uitvoeringsplan integraal handhavingsplan 2019-2022. | |
3. | Stimuleren van buurtpreventie en wijkgerichtere aanpak (o.a. BOA”s) ter verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in de wijken. Uitbreiding BOA-team met één extra fte zonder dat dit ten koste gaat van de politie-inzet. Een adequate handhaving door de BOA’s met behoud van de succesvolle gastvrije aanpak. |
2018-2022 | Stimuleren buurtpreventie loopt. De eerste initiateven zijn ondersteund. Het BOA-team is per 1 april uitgebreid met extra BOA. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 56.1 kB), zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Uitbreiding capaciteit boa's | 55 | 55 | 55 | 55 | |
2. | Ondermijning / integrale handhaver | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Totaal | 135 | 135 | 135 | 135 |
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Vervroegen krediet t.b.v. cameratoezicht | - | N 4 | ||||
Totaal taakveld | - | N 4 |
Samenwerkingen
- Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf
- Veiligheidsoverleg en districtelijk driehoeksoverleg
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.