Economie - Economische ontwikkeling
Dit programma is er op gericht het economisch klimaat van de gemeente Uden verder te versterken. Om dit realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en evenwichtige economische structuur. Het taakveld omvat het centrum, bedrijventerreinen, werkgelegenheid, innovatie, samenwerkingsverbanden en landbouw in transitie.
Ontwikkelingen
De gemeente Uden telt 3.564 bedrijven waar 24.321 personen werkzaam zijn (2019, peildatum april 2018). De sector gezondheids- en welzijnszorg is sterk vertegenwoordigd. Door de komst van Bernhoven is de werkgelegenheid de afgelopen jaren relatief sterk gegroeid. Voor de toekomst wordt een lichte toename verwacht. De verkoop van bedrijventerreinkavels in Uden gaat voortvarend. Er is veel in optie en nog maar weinig beschikbaar.
Het centrum van Uden is een belangrijk economisch gebied. Er is een omvangrijk winkel- en horeca-aanbod met een grote regiofunctie. Het centrum vergt aandacht omdat middelgrote centra o.a. door de toenemende e-commerce onder druk staan en het onzeker is hoe centrumgebieden zich zullen ontwikkelen. We zijn gestart met het proces voor een centrumvisie. Medio 2019 vindt de eerste bijeenkomst met stakeholders plaats.
In Uden is van de agrifood sector vooral de primaire sector vertegenwoordigd. De agrifood sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare risico’s met zich meebrengt.
In het kader van citymarketing is in 2014 de campagne gestart “hierhoudenwevan” met als doelstelling het aantrekken van meer bezoekers naar Uden. De elementen uit de Visie 2020 (groen, gezond, gezellig, gastvrij, gezamenlijk) vormen hiervoor de basis. De belangrijkste stakeholders op gebied van marketing voeren gezamenlijk overleg in een platform. Gezamenlijk is de identiteit van Uden (vanuit marketing) geformuleerd. Komende periode werken we zowel aan de uitvoering van de visie, als aan het opstellen van een marketingplan.
Binnen de Regionale samenwerking Noordoost Brabant (NOB) werken 17 gemeenten en 2 waterschappen samen op een aantal maatschappelijke thema’s. Samen met ondernemers en onderwijs wil de regio zich ontwikkelen tot een AgriFood Capital. De stichting Agrifood Capital is het samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de regio Noordoost-Brabant, die mede uitvoering geeft aan de regionale doelstelling. De samenwerkende partijen zullen na 2020 besluiten over de voortzetting van de samenwerking. Planning is besluitvorming door de raad in het eerste kwartaal van 2020. Ter voorbereiding heeft AgriFood Capital een tour gemaakt langs alle gemeenteraden.
Uden wil nadrukkelijk participeren in deze regionale samenwerking. Ook met de buurgemeenten wil Uden graag samenwerken. De schaal van de samenwerking hangt mede af van het verloop van het opschalingsproces met de gemeente Landerd.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij vinden de economische groei van Uden zeer belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. Kernvragen zijn: waar willen we staan in 2030 en wat voor soort bedrijven willen we binnenhalen? Een optie is themagericht werken. We zien bijvoorbeeld kansen voor het thema gezondheid bij het ziekenhuis. In 2025 zijn naar verwachting alle bedrijventerreinen verkocht. We maken een start met het nieuw te ontwikkelen terrein Hoogveld-Zuid-Noord, en moeten nadenken waar we daarna willen ontwikkelen. We gaan hierover proactief in gesprek met de provincie. In de regio Noordoost-Brabant zijn afspraken gemaakt over nieuwe ontwikkelingen voor bedrijventerreinen. Deze afspraken worden in 2019 herijkt op basis van de nieuwe prognoses van de provincie.
Het centrum van Uden is het bruisende middelpunt van onze gemeente. Een ontmoetingsplek voor zowel de Udenaren als bezoekers uit de regio. In het centrum staan we echter ook voor uitdagingen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Een vitaal en veelzijdig centrum vraagt om een nieuwe, toekomstgerichte blik op de functie en inrichting. Concrete en creatieve plannen en aanpassingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Hiervoor zijn investeringen in tijd, geld en energie nodig. Op de korte, de middellange en lange termijn. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven.
De agrarische sector is belangrijk voor Uden. Behalve dat de bedrijfseconomische waarde - bijvoorbeeld werkgelegenheid - groot is, is de sector verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en het onderhoud of beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. We richten ons op ondernemers die verder willen ontwikkelen binnen de sector, (deels) willen omschakelen of willen stoppen. Verduurzaming van het buitengebied is op meerdere manieren denkbaar. Een voorbeeld hiervan is de vervanging van asbesthoudende daken door zonnepanelen. Voor zonnepanelen wordt dan ook geen landbouwgrond gebruikt. Sommige agrarische bedrijfstakken, zoals de tuinbouw, hebben een grote arbeidsbehoefte-piek in de oogsttijd. De arbeiders die deze manuren kunnen leveren, moeten wel onder goede omstandigheden gehuisvest worden.
De gemeente Uden maakt deel uit van diverse samenwerkingsverbanden in de regio. De samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie.
We willen samen met de Udense ondernemers Uden op de kaart blijven zetten door middel van citymarketing. Uitgangspunt is dat de gemeente de regie voert en daarbij inzet op cofinanciering door partners. In februari 2019 is een marketeer aangesteld bij de gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We ontwikkelen een economische visie en betrekken daarbij de ondernemers. | 2019 | Planning was om eind 2019 te starten. Het georganiseerd bedrijfsleven UOV De Kring geeft aan dat het niet zinvol is om nog een economische visie voor Uden op te stellen vanwege de mogelijke herindeling. Visievorming themagericht is wel een mogelijkheid. | |
2. | We faciliteren (startende) ondernemers met een goed vestigingsklimaat, adequate informatievoorziening (één loket) en waar mogelijk het versnellen van procedures. | 2019-2022 | De bedrijvenregisseur is aanspreekpunt voor bedrijven. Er loopt een traject om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
3. | We onderzoeken de mogelijkheid samen met Meierijstad de startersmarktplaats opnieuw vorm te geven. | 2019 | Er komt geen startersmarktplaats Uden-Meierijstad, omdat Meierijstad het zelf gaat doen. UOV De Kring en Misfits werken aan een gezamenlijk plan om startersondersteuning door ondernemers op te pakken, gefaciliteerd door de gemeente. | |
4 | We starten met de ontwikkeling van bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid-Noord en Vluchtoordweg, en onderzoeken de lange termijn ontwikkeling voor bedrijventerreinen. | 2019-2020 | De voorbereidingen voor het opstellen van bestemmingsplan Hoogveld-Zuid zijn gestart. De locatie Vluchtoordweg is in onderzoek. | |
5 | We werken gezamenlijk met SBBU aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen, waarbij onderwerpen als glasvezel en camerabewaking aan de orde komen. | 2019-2022 | De verkoop van het glasvezelnetwerk aan SBBU wordt voorbereid. De bedrijventerreinen zijn opnieuw gecertificeerd met het Keurmerk Veilig Ondernemen. De mogelijkheid voor camerabewaking is in onderzoek. | |
6 | We starten met een brede visie op de centrumontwikkeling. Hoe willen we dat het centrum van Uden er in de toekomst uit ziet? Wat is de juiste combinatie van wonen, werken, winkelen en recreëren? Wat betekent dit voor de omgeving en bestemming van (deel)gebieden? Hierbij worden inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden nadrukkelijk betrokken. | 2019 | Het plan van aanpak voor het opstellen van de centrumvisie is door het college vastgesteld. In mei/juni vindt de eerste bijeenkomst met stakeholders plaats. | |
7 | We zorgen voor een goede openbare ruimte zodat het centrum goed kan functioneren en het er goed toeven is. Daarom vindt momenteel herinrichting van de Markt en de Sint Jansstraat plaats. De herinrichting van de Marktstraat start binnenkort. Daarna kijken we naar de andere straten en pleinen in het centrum zodat het een mooi visitekaartje van Uden is en blijft. | 2019-2022 | De herinrichting van de Markt en Sint Jansstraat is afgerond. De herinrichting van de Marktstraat is gepland in de eerste helft van 2020. | |
8 | Er komt een duidelijke scheiding tussen centrummanagement en centrumpromotie. a. Centrummanagement: we creëren een nieuwe stichting voor onafhankelijk centrummanagement waaraan de gemeente, de centrumondernemers en mogelijk op termijn de vastgoedpartners financieel aan deelnemen. De uitvoering komt in handen van een onafhankelijk centrummanager. b. Centrumpromotie: de gevelreclamebelasting wordt, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging die deelneemt aan de nieuw te vormen stichting centrummanagement. De leden en het bestuur van deze vereniging bestaan uit centrumondernemers die gevelreclamebelasting betalen. Deze vereniging neemt deel aan het platform citymarketing. |
2019 | Het college heeft de subsidieregeling voor centrumpromotie vastgesteld. De subsidie is per 1-4-2019 toegekend aan de Uden Ondernemers Vereniging (UCO). Gezamenlijk gaan we de centrummanager werven. En er wordt gewerkt aan de oprichting van een stichting centrummanagement. | |
9 | We ondersteunen en faciliteren de centrumontwikkelingen met een daarbij passend parkeerbeleid (actualisatie Parkeerbeleid en de Nota Parkeernormen). | 2019 | Locatie onderzoek is in de afrondende fase. Daarna dient een bestemmingsplan traject te worden doorlopen. Na vaststelling van de bestemmingsplanwijziging kan het parkeerbeleid centrum worden vastgesteld. | |
10 | We bewaken de balans tussen levendige pleinen en de parkeerbehoefte in het centrum, en nemen de gewenste toekomst van de Markt als parkeerterrein en andere pleinen mee in de ontwikkeling van de Centrumvisie. | 2019 | Plan van aanpak voor de centrumvisie is opgestart. In mei/juni vindt de eerste bijeenkomst met stakeholders plaats | |
11 | We pakken de nieuwe vergunningaanvragen van ondernemers voortvarend op, zodat de bedrijfsaanpassingen gedaan kunnen worden. Pas dan zorgt nieuwe regelgeving ook effectief voor een beter milieu en volksgezondheid. | 2019-2022 | Er loopt een traject om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
12 | We faciliteren ondernemers om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren door hen proactief te informeren en te helpen gebruik te maken van bestaande regelingen, zoals voor alternatieve energie, of innovaties. Dit geldt ook voor ondernemers die willen stoppen of willen omschakelen. We voeren keukentafelgesprekken met stoppende ondernemers om samen te komen tot een passende bestemming. | 2019-2022 | Met alle ondernemers die aangegeven hebben dat ze stoppen met hun agrarisch bedrijf, zijn keukentafelgesprekken gevoerd en mogelijkheden besproken. Een aantal bedrijven is bezig met een bestemmingswijziging. | |
13 | We ondersteunen ondernemers en denken met hen mee als zij een weg zoeken voor hun innovatieve oplossingen en ideeën voor een duurzame voedselproductie, circulair voedselsysteem en/of bodemverbetering (Agro As de Peel). | 2019-2022 | De proeflocatie Agro Proeftuin de Peel is in 2019 uitgebreid van 5 naar 10 hectare met 8 ondernemers en overheidsinstellingen met nieuwe innovatieve en/of duurzame teelten. | |
14 | We stimuleren verbreding van de agrarische activiteiten door maximaal medewerking te verlenen binnen de bestaande kaders. Door medewerking te verlenen wordt verrommeling van het buitengebied tegengegaan. Vooral in de buurt van recreatieve gebieden – zoals Bedaf, Hemelrijk en de Maashorst - voegt verbreding van agrarische activiteiten direct wat toe aan de omgeving. | 2019-2022 | In 2019 is een de procedure afgerond voor de partiele herziening buitengebied, waarin gebiedsgericht beleid is opgenomen voor een verruiming van hergebruiksmogelijkheden voor bestaande bebouwing en verruiming van de sloopbonusregeling afgestemd op het provinciaal beleid. | |
15 | We stellen een visie op voor zonneparken/velden in het buitengebied uitgaande van zelfstandig staande/gepositioneerde zonnepanelen buiten bouwblokken/bouwvlakken. De uitgangspunten die centraal staan in het opstellen van deze visie over zonneparken/velden is dat er geen landbouwgrond wordt opgeofferd en dat het niet ten kosten mag gaan van bestaande landschaps- en natuurwaarden. | 2019 | De visie loopt samen op met het opstellen van de Regionale Energie Strategie (RES). Het voorlopig bod ligt in oktober ter besluitvorming voor, het definitieve bod in het voorjaar 2020. | |
16 | We bieden ons actief aan als huisvestingslocatie voor regionale samenwerkingsverbanden. | Jaarlijks | Veel bestuurlijke overleggen vinden plaats in Uden vanwege de centrale ligging in de regio. | |
17 | We positioneren AgriFood Capital beter door ondernemers met plannen actief de weg naar AFC te wijzen. | Jaarlijks | Veel bestuurlijke overleggen vinden plaats in Uden vanwege de centrale ligging in de regio. | |
18 | Voorbereiden besluitvorming in zake voortzetting van de regionale samenwerking Noordoost Brabant/AgriFood Capital (NOB/AFC). De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 2020. | 2019-2020 | Planning is besluitvorming door de raad in het eerste kwartaal van 2020. Ter voorbereiding heeft AFC een tour gemaakt langs alle gemeenteraden. Ambtelijk neemt Uden deel aan het kernteam dat de besluitvorming voorbereid. | |
19 | We bezien het huidige aanbod van evenementen en kijken naar mogelijkheden om waar nodig nieuwe/andere evenementen naar de gemeente Uden te halen. | 2019-2022 | Aanvragen van evenementen faciliteren we zo goed als mogelijk. Het college heeft in het buitengebied een evenemententerrein aangewezen. Dit biedt mogelijk kansen voor andere evenementen. | |
20 | We bewaken een goede balans tussen de evenementen en een leefbare omgeving. Onderdeel hiervan is de evaluatie van de uitvoeringsregels geluidsvoorschriften evenementen. | 2019 | De evaluatie met organisatoren en omwonenden van de uitvoeringsregels is gestart. Planning is om de evaluatie in 2019 in het college te behandelen. | |
21 | Oprichten Platform Citymarketing. | 2019 | De belangrijkste stakeholders op gebied van marketing voeren gezamenlijk overleg in een platform. Gezamenlijk is de identiteit van Uden (vanuit marketing) geformuleerd. Komende periode werken we zowel aan de uitvoering van de visie als aan het opstellen van een marketingplan. | |
22 | Inrichten Citymarketing. | 2019 | Citymarketing vindt plaats in eigen regie. Er is een marketeer aangesteld. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 57.4 kB), zijn er in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote bedragen |
Inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Centrummanagement | 50 | 50 | 50 | 50 | |
1. | Centrummanagement opstartfase | 100 | ||||
1. | Centrumvisie | 15 | ||||
2. | Citymarketing | 100 | 100 | 100 | 100 | |
3. | Economische visie | 50 | ||||
4. | Startersmarkt | 35 | 35 | 35 | ||
Totaal | 350 | 185 | 185 | 150 |
Resultaat 1e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Smart city | V 18 | V 18 | V 18 | V 18 | V 18 | |||||
Totaal taakveld | V 18 | V 18 | V 18 | V 18 | V 18 |
omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.