4. Onderwijs
Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneducatie, leerlingenvervoer, bewegingsonderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en internationale schakelklas, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig schoolverlaters. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvestiging tot dit programma.
Onderwijs is een vitale speler in een samenleving die sterk in beweging is. Scholen/IKC’s zijn van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van kinderen. In de kern zijn scholen onderwijsinstellingen waar kennis en vaardigheden overgedragen worden. Daarnaast is het schoolgebouw ook een plaats om samen te werken, en om organisaties uit het gebied/de wijk te ontvangen. Juist vanwege de diverse didactische en maatschappelijke functies van een schoolgebouw, is adequate onderwijshuisvesting van groot belang.
Het vormgeven van de onderwijshuisvesting nu en in de toekomst is geen gemakkelijke opgave. De gezamenlijke verantwoordelijkheid (gemeente voor nieuwbouw en uitbreiding, schoolbesturen voor onderhoud), de groter wordende groep belanghebbenden in een Integraal Kind Centrum en de veranderingen in vraag en gebruik, maken het complex. Het Integraal huisvestingsplan Onderwijs (IHP)geldt hierbij als richtinggevend ambitiedocument. Door het IHP uit te voeren, brengen we in de periode tot 2027 de overcapaciteit met bijna 50% terug. Daarmee komen we tot realistische onderwijshuisvesting op de middellange termijn, waarbij een betere aansluiting plaatsvindt tussen de huisvestingscapaciteit en huisvestingsbehoefte, zowel kwantitatief als kwalitatief.
Taakveld: