Sociaal domein - Samenkracht en Burgerparticipatie (algemene voorzieningen)
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie, oftewel actief meedoen:
- ondersteunen van participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
- sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
- preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
- buurt- en clubhuizen;
- collectief aanvullend vervoer;
- toegankelijkheid voorzieningen (ook mensen met een beperking kunnen meedoen);
- kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuterspeelzalen;
- noodopvang vluchtelingen en vreemdelingen.
Ontwikkelingen
De behoefte aan wonen met ondersteuning neemt toe voor alle leeftijdsgroepen. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de wens om ondersteuning te ontvangen in de eigen woonomgeving, anderzijds door de ingezette afbouw van de intramurale zorg. Bovendien is het de wens van inwoners zelf om zo lang als mogelijk in de eigen, vertrouwde leefomgeving zo zelfstandig mogelijk te blijven functioneren.
Het komende jaar zetten we specifiek in op gebiedsgericht werken, de realisatie van informele netwerken en aansluiting bij de eigenheid van wijken, zoals uit de wijkscans is gebleken. Daarnaast ligt de focus op het samenvoegen van voorzieningen (algemeen toegankelijke voorzieningen zonder indicatie) om inzet inzet van individueel maatwerk te voorkomen en de algemene voorzieningen te versterken.
Daarnaast is er in onze gemeente extra inzet op de re-integratie en participatie van statushouders. Tenslotte bepaalt de wijze waarop mensen in de eerste jaren integreren, veel van de kansen die zij krijgen binnen onze maatschappij. Hiertoe is in 2018 een plan van aanpak statushouders opgesteld.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Zorg moet efficiënt en effectief zijn. Niemand mag tussen wal en schip vallen. Preventie is de basis van beleid; preventie algemeen, ter voorkoming van ziek worden en ondersteuningsbehoefte, is opgenomen in programma 7, Volksgezondheid.
Preventie ter voorkoming van zwaardere zorg, is onderdeel van het sociaal domein. Daarbij willen we de ca. 80% van de inwoners die zelfredzaam zijn, mogelijkheden bieden tot een goed leven door een zo goed mogelijke inrichting van die omgeving met voorzieningen voor sport, spel, onderwijs, werk etc. Voor deze inwoners wordt ingezet op het realiseren van ‘informele netwerken’ rondom wijkambassadeurs, vertrouwde gezichten in de wijk die weten hoe ze moeten signaleren richting buurtnetwerk. Dit is een uitwerking van gebiedsgericht werken.
Voor de ca. 15% van de inwoners met behapbare problematiek, willen we passende zorg beschikbaar hebben, dus zonder wachtlijsten en zonder schotten kunnen voorzien in ondersteuning. De vraagt om goede samenwerking tussen De Toegang en het buurtnetwerk, de schakel tussen preventie en curatie (herstel).
Voor de ca. 5% complexe problematiek willen we goede ketenaanpak en naadloze samenwerking tussen partijen, waarbij ook bekostiging van de inzet van overleg en samenwerking (o.a. gericht op innovatie en creatieve oplossingen), past bij de wijze van samenwerking.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Pilot Muzerijk, waarbij met collectieve voorzieningen (activiteiten waarvoor geen individueel besluit nodig is) activiteiten worden ontwikkeld voor kwetsbare inwoners, in en door Muzenrijk. Daarnaast dient Muzenrijk als leerpunt voor andere MFA’s in de toekomst (bijv. vermoedelijk Terra Victa). | 2019. | Dit project is onderhanden. De evaluatie dient nog plaats te vinden. De resultaten ervan worden betrokken in het project Netwerk van Voorzieningen. | |
2. | Voor het versterken van de preventie denken we bijvoorbeeld aan een Echtscheidingsloket, waar ouders die gaan scheiden terecht kunnen en waar op alle fronten begeleiding is voor ouders en kinderen. En aan meeleefgezinnen, die letterlijk meeleven met ouders met psychische problemen en hun kinderen. Ook willen wij een structurele begeleiding via het ‘1000 dagen project’ voor vrouwen die jong zwanger raken. | 2019 | Er is een landelijk traject gestart onder de naam Scheiden zonder Schade en regio Zuidoost Brabant is één van de twee praktijk gebieden voor het uitwerken van het ondersteuningsdeel voor ouders en kinderen. De eerste regio bijeenkomst van dit traject is gepland op 15 mei; daarna pas start de sub-regionale werkgroep van NOB. Het ondersteunings-aanbod voor ouders en kinderen heeft als naam ‘echtscheidings-loket’ gekregen. De vorm en inhoud is nog helemaal niet bepaald. | |
3. | Vormgeven van AVE-beleid, waarin de taken en verantwoordelijkheden van het buurtnetwerk (preventie) t.o.v. De Toegang (curatie) helder zijn beschreven, en dat na besluitvorming door college voldoet aan de vereisten van de AVG | 2019 | Samen met de professionals in de wijken is een proces- en taakbeschrijving gemaakt van ‘signaal’ en melding, de eerste stap van het AVE-beleid (Aanpak Voorkomen Escalatie). Deze eerste procesgang sluit aan op De Wegwijzer voor casuïstiek. De zaken die niet door één van de partners opgepakt kunnen worden, zullen via de gebiedscoördinatoren ingebracht worden in het beleidsoverleg van Zorg&Veiligheid. Na een aantal maanden oefenen zal eind dit jaar de definitieve procesgang aan het college ter vaststelling worden aangeboden. | |
4. | Het herijken van de rol van Compass (jeugd- en jongerenwerk) om te bekijken in hoeverre zij op een laagdrempelige manier een deel van de nu geïndiceerde jeugdzorg kunnen vervangen als uitbreiding van het preventie aanbod. Onderdeel hiervan is het ook het met hen bespreken van meer uitgangsmogelijkheden realiseren en/of activiteiten organiseren voor de jeugd van 12-18 jaar in de drie kernen. | 2019 | Compass zal onderdeel gaan uitmaken van het nieuw vormgegeven 'signaleringsoverleg’ zoals hierboven is beschreven bij het zgn. AVE-beleid. Verder zijn zij betrokken geweest bij het opstellen van de preventie matrix, evenals de overige partijen in Uden. Aan de hand van deze preventie matrix kunnen keuzes gemaakt worden over uitbreiding e/o versmalling van het aanbod dat nodig is om laagdrempelig jeugd te kunnen helpen. | |
5. | Uitvoering geven aan het wijkontwikkelbedrijf waar we inzetten op meedoen, de afstand tot de arbeidsmarkt verkleinen en het verbeteren van de sociale en economische positie van de inwoners van de flatwijk zodat bewoners vanuit een goede persoonlijke basis, samen met professionals kunnen bijdragen aan de leefbaarheid, veiligheid en verbinding in en met de buurt. | 2019 | Dit is verantwoord via ‘begeleide arbeidsparticipatie’ | |
6. | Verdere implementatie van data gestuurd werken via geo-data, het op kaartmateriaal visualiseren van informatie, waarbij de huidige wijkscans het vertrekpunt zijn. | 2019 | Samen met de GGD en VNG-realisatie is een vervolgstap gezet bij het in beeld krijgen van ‘potentieel kwetsbare inwoners’ zodat preventief werken haalbaar(der) wordt. Verdere vertaling naar kaartmateriaal moet nog. Het werken met factsheets is onderdeel van proces bij beleids-ontwikkeling geworden. Het heeft de samenwerking tussen Ruimte en MD vergemakkelijkt. Evaluatie staat gepland in 2020. |
|
7. | Invoering plan van aanpak statushouders | 2019 | In 2018 is er een Plan van aanpak Statushouders opgesteld n.a.v. de verhoogde asielinstroom. De actiepunten worden in 2019 en 2020 verder opgepakt en uitgevoerd. | |
8. | Professionele keuken in de Nieuwe Pit | 2019 | Dit project is in voorbereiding. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 65.5 kB), zijn er in deze begroting ook exrtra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Professionele keuken in de Nieuwe Pit | 65 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Totaal | 65 | 7 | 7 | 7 |
Resultaat 1e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Extra beheersuren ontmoetingsplein Komin | N 17 | |||||
Totaal taakveld | N 17 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.