Bedrijfsvoering -Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen geld van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds. Hiermee betalen zij een deel van hun uitgaven. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Zij leggen daarover verantwoording af aan de gemeenteraad.
Hoeveel geld individuele gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van de kenmerken van de gemeenten. De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten onder meer naar:
- aantal inwoners
- aantal jongeren
- aantal uitkeringsgerechtigden
- oppervlakte van de gemeente
- grootte van de watergebieden
Ontwikkelingen
De hoogte van de algemene uitkering is mede afhankelijk van de Rijksuitgaven. Nemen die uitgaven toe, dan stijgt de algemene uitkering. Nemen de Rijksuitgaven af, dan daalt de algemene uitkering.
Met ingang van 2019 is het systeem van berekenen van de algemene uitkering aanzienlijk aangepast. Met name de integratie van de middelen voor de transities binnen het sociaal domein en de toevoeging van middelen voor de uitvoering van het InterBestuurlijk programma zijn nieuw. Nu de middelen van het sociaal domein zijn ingeweven in de algemene uitkering in 2019 geeft het Rijk het signaal af dat gemeenten de koppeling moeten laten vervallen voor de eerder geoormerkte middelen en dat de benodigde dekkingsmiddelen onderdeel zou moeten vormen van de integrale discussie van alle middelen.
Een aantal onderdelen van de integratie uitkering Sociaal domein kan echter per 2019 nog niet worden overgeheveld. Concreet betreft dit de volgende onderdelen: Wmo onderdeel Beschermd wonen (regionaal via Oss), Jeugd onderdeel Voogdij/18+ en de Participatie onderdelen: voorheen Wajong, Begeleid werken (ex Wsw-regulier en ex Wsw / Beschut werk) en de Wsw -‘oude stijl’. Deze zullen op een later moment overgaan en worden per 2019 omgezet naar een integratie uitkering. De onderdelen Wsw en voorheen Wsw/Beschut werk (onderdeel van begeleid werken) kunnen niet geïntegreerd worden met de algemene uitkering. Deze zullen op het moment dat de Participatieonderdelen voorheen Wajong en voorheen Wsw (regulier werk) worden overgeheveld naar de algemene uitkering omgezet worden in een decentralisatie-uitkering.
In Uden maken we in navolging van vele gemeenten gebruik van de diensten van Pauw. Dit is een specialist in de vertaling van de circulaires naar het gemeentefonds en de algemene uitkering. Ook ondersteunen ze ons hierin met een software-pakket. Om toch nog een soort van inzicht in de middelen rond de transities te verkrijgen hanteren we de modellen van BZK. Er is geen maartcirculaire gepubliceerd door het Ministerie van BZK. Wel hebben we inmiddels een aantal bevoorschottingen ontvangen. Op basis van die bevoorschotting concluderen we dat de hoogte van de algemene uitkering bijna € 1 miljoen lager is. Dit is als zodanig ook verwerkt in de 1e financiële afwijkingenrapportage. Een volgende circulaire (de meicirculaire) zal zeker weer een ander beeld schetsen. Die gevolgen nemen we uiteraard mee in de later op te stellen Programmabegroting 2020.
Maatstaf | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Wmo 2007 | |||||
Via Integratieuitkering | 3.257.544 | ||||
Via de algemene uitkering | 3.461.132 | 3.498.442 | 3.611.156 | 3.493.916 | |
Totaal | 3.257.544 | 3.461.132 | 3.498.442 | 3.611.156 | 3.493.916 |
Wmo 2015 | |||||
Via Integratieuitkering | 5.681.612 | ||||
Via de algemene uitkering | 5.984.616 | 5.989.755 | 6.051.709 | 6.025.585 | |
Totaal | 5.681.612 | 5.984.616 | 5.989.755 | 6.051.709 | 6.025.585 |
Jeugd | |||||
Via Integratieuitkering | 7.839.755 | ||||
Via de algemene uitkering | 7.387.876 | 7.392.675 | 7.392.675 | 7.360.140 | |
Via Integratieuitkering Voogdij 18+ | 1.107.011 | 1.123.029 | 1.123.029 | 1.077.047 | 1.077.047 |
Totaal | 8.946.786 | 8.510.905 | 8.515.704 | 8.469.722 | 8.437.187 |
Participatie | |||||
Via Integratieuitkering (Wwb klassiek) | 566.848 | ||||
VIa de algemene uitkering (Wwb klassiek) | 560.358 | 560.354 | 560.354 | 560.358 | |
Via Integratieuitkering (Wajong) | 82.361 | 103.846 | 109.278 | 114.713 | 120.146 |
Via Integratieuitkering (Begeleiding) | 307.620 | 347.282 | 399.724 | 409.564 | 456.273 |
Via Integratieuitkering (Wsw) | 7.906.437 | 7.354.447 | 6.852.407 | 6.626.591 | 6.338.623 |
Totaal | 8.863.266 | 8.365.933 | 7.921.763 | 7.711.222 | 7.475.400 |
Totaal transities | 26.749.209 | 26.322.587 | 25.925.664 | 25.843.810 | 25.432.088 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Sociaal domein | 26.749.209 | 26.322.587 | 25.925.664 | 25.843.810 | 25.432.088 |
Algemeen deel | 36.416.553 | 38.518.828 | 38.786.261 | 39.433.365 | 40.250.099 |
TOTAAL ALGEMENE UITKERING | 63.165.762 | 64.841.415 | 64.711.925 | 65.277.175 | 65.682.187 |
(Financiën) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Door middel van een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering voor de gemeente Uden | continue | De raming van de algemene uitkering wordt middels de 1e financiële afwijkingenrapportage die onderdeel uitmaakt van deze begrotingsnotitie, bijgesteld op basis van de meest actuele bevoorschotting van het ministerie. Dit omdat bij het opstellen van deze Begrotingsnotitie nog geen betere informatie beschikbaar was. Bij het opstellen van de Programmabegroting 2020 zal de informatie uit de meest recent verschenen circulaire betrokken worden. | |
2. | Het up to date houden van alle variabelen die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue | De variabelen worden deels gevuld met informatie die verkregen wordt van het ministerie (blijkt uit de bevoorschotting) en deels worden deze gevuld door informatie die intern verzameld wordt. De variabelen worden ingevuld in het programma Pauw waaruit de berekening van de algemene uitkering volgt. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.8 kB) zijn er in deze Programmabegroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Resultaat 1e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Algemene uitkering (PDF, 51.4 kB) | € 923.522 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | € 923.522 |
Samenwerkingen
Niet van toepassing.
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Niet van toepassing.