Bedrijfsvoering - Overhead
Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.
Het betreft inkoop, P&O, juridische zaken, Digitale informatie voorziening (DIV), inkoop en informatievoorziening en automatisering, facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging) en de secretariaten.
Ontwikkelingen
De bedrijfsvoeringsfuncties zorgen ervoor dat het primaire proces zo optimaal mogelijk georganiseerd kan worden. Om dit te meten, zijn wij aangesloten bij een landelijke benchmark (Vensters voor bedrijfsvoering). Daar waar samenwerking met andere gemeenten of partijen bijdraagt, doen we dat. Voorbeelden hiervan zijn de Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB) en het Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB).
Sinds een lange periode is een basisstandpunt van de gemeente Uden om vooral in te zetten op het goed faciliteren van onze inwoners. Het accent ligt op het primaire proces. Daarom zijn we scherp geweest in de kosten van de interne organisatie. Dit heeft (mede versterkt door de bezuinigingen in de jaren 2008 t/m 2016) geleid tot een efficiënte bedrijfsvoering. Uit de benchmark “Vensters voor bedrijfsvoering” van de VNG blijkt dat de afgelopen jaren de kosten voor de bedrijfsvoering (overhead) vergeleken met veel andere gemeenten laag zijn (de bedrijfsvoering in de gemeente Uden is 23,6% van de totale formatie. Voor de gemiddelde Nederlandse gemeente is dat: 30,3%). Ook in de periode mei t/m juli doet de gemeente weer met Vensters voor bedrijfsvoering mee.
In een gastvrije organisatie voelt niet alleen de gast zich welkom, maar ook de dienstverlener. We richten de organisatie daarom zo in, dat de medewerker zich kan en wil ontwikkelen op het gebied van excellente dienstverlening en de mogelijkheden krijgt om werkelijk dienstbaar en klantgericht te zijn. Dit vertaalt zich in oprechte aandacht, flexibiliteit, inlevingsvermogen en goede communicatieve vaardigheden. We leren van anderen en maken gebruik van benchmarking om de voortgang te controleren.
Informatievoorziening.
De samenwerking tussen Bernheze, Landerd, Oss en Uden gaat niet plaatsvinden op de wijze zoals in het Bedrijfsplan BLOU is opgesteld. De samenwerking zal informeler plaatsvinden. Voor onze gemeente betekent dit dat de technische infrastructuur wordt vervangen in 2019. Een aantal functies, die waren voorzien in BLOU moeten nu zelf worden uitgevoerd, zoals die van de Functionaris Gegevensbescherming (AVG). Deze laatste is in 2018 aangesteld en zal voortgezet worden. Wat betreft informatieveiligheid en data-analyse (BI) Hebben we de eerste stappen gezet. De komende jaren zal dit, al dan niet met collega-gemeenten, verder ontwikkeld worden. Als gevolg van de op handen zijnde herindeling werken we nauw met de gemeente Landerd samen.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”.
Continue wordt gekeken op welke wijze de bedrijfsvoering optimaal georganiseerd kan worden. Vanzelfsprekend wordt gekeken op welke ontwikkelingen specifiek geïnvesteerd moet worden. Zo wordt het budget voor ICT sinds enkele jaren substantieel verhoogd om de gewenste kwaliteit te waarborgen.
Zo is in 2011 (als voorbeeld) gekozen om samen met meerdere gemeenten te komen tot één organisatie (BSOB) die de gemeentelijke belastingen kon uitvoeren. Het overbrengen van dit organisatieonderdeel naar een gemeenschappelijke regeling heeft geleid tot een efficiencyvoordeel voor de gemeente Uden van ruim € 200.000. Ook het aansluiten bij de BIZOB (Bureau Inkoop ZuidOost-Brabant) in 2016 is een bewuste keuze geweest om inkoop- en aanbestedingen zo efficiënt mogelijk te organiseren en tevens een optimale kwaliteit te garanderen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementeren van het proces- en gegevensmanagement. Hierdoor worden voorwaarden gecreëerd ten aanzien van privacy wetgeving. Hiervoor moet in 2019 een software pakket aangeschaft worden. | 2019 | Medewerker aangesteld voor opzetten van proces en gegevensmanagement en ondersteuning afdelingen | |
2. | Kwaliteitsverbetering van de nauwkeurigheid BAG-WOZ door de m2 van woningen te controleren door extra formatieve inzet. | 2019-2021 | Projectmedewerkers zijn aangesteld. | |
3. | Optimaliseren digitaal bouwarchief om de afdelingen efficiënter te ondersteunen (inrichting scanstraat) | 2019 | Scanstraat verzorgt scannen van alle omgevingsdossiers | |
4. | Voldoen aan wet- en regelgeving met betrekking tot kwaliteit en veiligheid gemeentelijke gebouwen | Continue | Onlangs heeft het gebouw op brandveiligheid een uodate gekregen en voldoen we aan de gestelde landelijke normen | |
5. | Aanpassing kantoormeubilair i.v.m. arbowetgeving | Continue | In het tweede en derde kwartaal worden nieuwe bureaustoelen en bureaus geleverd. | |
6. | Efficiënte inzet van vastgoed (verbeteren coördinatie hieromtrent) binnen de gemeente Uden | Continue | Vanwege ad hoc kwesties (zoals niet doorgaan verzelfstandiging van Terra Victa) is de inzet op duit gebied nog niet optimaal, In het tweede halfjaar willen we hier extra aandacht aan geven. | |
7. | Upgrade applicaties t.b.v. nieuwe ontwikkeling in het sociale domein | Continue | Is nog lopende en ook wordt hierover met de gemeente Landerd afgestemd. | |
8. | Doorontwikkelen ICT-organisatie (in samenwerking met collegagemeenten) | Continue | Project vervanging technische infrastructuur is gestart | |
9. | Bij inkoop en aanbesteding optimaal gebruik maken van het bedrijfsleven in Uden en nabije regio. Passend binnen het huidig inkoop- een aanbestedingsbeleid | Continue | Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is i.o.m. het bedrijfsleven tot stand gekomen. Medio van dit jaar wordt weer een informatiesessie voor bedrijven georganiseerd. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.8 kB) zijn er voor dit taakveld in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ICT ontwikkelingen | 300 | 300 | 300 | 300 | |
2. | Medewerkers zijn 'privacy proof' | 23 | 13 | 13 | 13 | 13 |
3. | Aanschaf zit-sta bureau's gemeentehuis | 150 | 17 | 17 | 17 | 17 |
4. | Diverse aanpassingen gemeentehuis | 144 | 17 | 17 | 17 | 17 |
5. | Aanbrengen valbeveiliging gemeentelijke gebouwen | 88 | 15 | 15 | 15 | 15 |
6. | Voortzetting project 'scanstraat' gemeente Uden* | 0 | 0 | 0 | ||
7. | Uitbreiding VAF (20 uur) | 34 | 34 | 34 | 34 | |
8. | Regiesysteem en upgrade applicaties Sociaal Domein | 65 | 65 | 65 | 65 | |
Totaal | 405 | 461 | 461 | 461 | 461 |
• Dekking via de Algemene Gemeentelijke Reserve bij de IBN.
Resultaat 1e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Wijziging licentiecontract Oracle (PDF, 223.7 kB) | ||||||||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Functiewaardering toetsingscommissie 2018 (PDF, 52.2 kB) | N 50 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
inhuur fiscale advisering Vennootschapsbelasting | N 20 | |||||
Vervroegen krediet vervangen tapijt gemeentehuis | - | |||||
Totaal taakveld | N 70 |
Samenwerkingen
- Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB)
- Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)
- Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.